ITPP2/443-573/13/AW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 4 września 2013 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-573/13/AW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 14 czerwca 2013 r. (data wpływu 18 czerwca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku obowiązku uwzględnienia w podstawie opodatkowania otrzymywanych dotacji podmiotowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 czerwca 2013 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku obowiązku uwzględnienia w podstawie opodatkowania otrzymywanych dotacji podmiotowych.

W złożonym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Centrum jest samorządową instytucją kultury, utworzoną na podstawie uchwały Rady Miejskiej z dnia 25 października 1994 r., działającą w zakresie zadań statutowych określonych w załączniku do uchwały Rady Miejskiej z dnia 28 sierpnia 2012 r. Zgodnie ze statutem, do podstawowych zadań należy:

1.

rozbudzanie zainteresowań oraz potrzeb kulturalnych,

2.

wychowanie przez sztukę i edukacja kulturalna,

3.

organizowanie imprez,

4.

prowadzenie kina,

5.

prowadzenie działalności wystawienniczej,

6.

prowadzenie własnej działalności marketingowej,

7.

realizacja przyjętych zadań w ramach odrębnych umów zawartych przez organizatora lub Centrum.

Centrum otrzymuje od organizatora (Gminy) dotację podmiotową na działalność kulturalną. W 2012 r. 77,3% kwoty dotacji podmiotowej przeznaczono na wynagrodzenia i pochodne na rzecz pracowników oraz umowy cywilnoprawne przy organizacji imprez kulturalnych, a z pozostałych 22,7% opłacono koszty związane z utrzymaniem budynków (m.in. energię elektryczną, cieplną) oraz działalnością kulturalną (m.in. organizowanie imprez, wystaw, prowadzenie pracowni).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy stosownie do treści art. 29a ustawy od podatku od towarów i usług, który będzie obowiązywał od dnia 1 stycznia 2014 r., otrzymywana dotacja podmiotowa będzie zwiększała podstawę opodatkowania.

Zdaniem Wnioskodawcy, skreślenie art. 29 i wprowadzenie art. 29a nie będzie miało wpływu na kwestię związaną ze zwiększeniem podstawy opodatkowania o otrzymane dotacje.

Po powołaniu treści art. 29 ust. 1 i ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług Centrum wskazało, że ustawodawca jako podstawę opodatkowania traktuje zarówno wynagrodzenie otrzymane w pieniądzu, jak i w naturze. Od dnia 1 stycznia 2014 r. art. 29a ustawy będzie stanowił, że "podstawą opodatkowania... jest wszystko co stanowi zapłatę, którą dokonujący zapłatę towarów łub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tyt. sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze, mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika."

Centrum stwierdziło, że różnica pomiędzy definicją podstawy opodatkowania zawartą w art. 29 ust. 1 i art. 29a ust. 1 polega na tym, że w pierwszym przypadku podstawą opodatkowania jest obrót rozumiany jako należności wyrażone w pieniądzu. Natomiast w przypadku art. 29a ust. 1 podstawą opodatkowania jest wszystko, co podatnik otrzymuje jako zapłatę za świadczone usługi lub dostawy, a więc pojęciem tym objęte są należności wyrażone w pieniądzu, jak i niepieniężne - w naturze.

Zdaniem Centrum, nie ulegnie zmianie zasada zaliczania do podstawy opodatkowania otrzymanych przez podatnika dotacji, subwencji i innych dopłat. Ponieważ otrzymywana dotacja podmiotowa nie ma bezpośredniego wpływu na cenę świadczonych usług (cenę biletu albo wysokość czynszu najmu), to kwoty dotacji nie powinny być zaliczane do podstawy opodatkowania.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl postanowień art. 7 ust. 1 tej ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Przez świadczenie usług - w świetle art. 8 ust. 1 ww. ustawy - rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Na podstawie obowiązującego do dnia 31 grudnia 2013 r. art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Zgodnie z art. 29a ust. 1 ustawy, który będzie obowiązywać od dnia 1 stycznia 2014 r., podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2-5 art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

W świetle art. 73 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.Urz.UE.L 347 str. 1 z późn. zm.), w odniesieniu do dostaw towarów i świadczenia usług innych niż te, o których mowa w art. 74-77, podstawa opodatkowania obejmuje wszystko, co stanowi zapłatę otrzymaną lub którą dostawca lub usługodawca otrzyma w zamian za dostawę towarów lub świadczenie usług, od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z subwencjami związanymi bezpośrednio z ceną takiej dostawy lub świadczenia.

Uchylenie z dniem 1 stycznia 2014 r. art. 29 ustawy wiąże się z wprowadzeniem nowego art. 29a zawierającego kompleksowe regulacje dotyczące ustalania podstawy opodatkowania. Uregulowania te zostały zmodyfikowane, aby pełniej odzwierciedlić przepisy Dyrektywy 2006/112/WE, a także w celu większej przejrzystości i czytelności tych zasad.

Z treści przepisów art. 29 ust. 1 i art. 29a ust. 1 ustawy wynika, że włączenie do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze ma miejsce tylko wówczas, gdy jest to celowa dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze, związana bezpośrednio z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. Podstawę opodatkowania zwiększają tylko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które mają bezpośredni wpływ na cenę konkretnego towaru, czy konkretnego rodzaju usługi.

Z treści złożonego wniosku wynika, że Centrum jest samorządową instytucją kultury, utworzoną na podstawie uchwały Rady Miejskiej z dnia 25 października 1994 r., działającą w zakresie zadań statutowych. Zgodnie ze statutem, do podstawowych zadań należy:

1.

rozbudzanie zainteresowań oraz potrzeb kulturalnych,

2.

wychowanie przez sztukę i edukacja kulturalna,

3.

organizowanie imprez,

4.

prowadzenie kina,

5.

prowadzenie działalności wystawienniczej,

6.

prowadzenie własnej działalności marketingowej,

7.

realizacja przyjętych zadań w ramach odrębnych umów zawartych przez organizatora lub Centrum.

Centrum otrzymuje od organizatora (Gminy) dotację podmiotową na działalność kulturalną. W 2012 r. 77,3% kwoty dotacji podmiotowej przeznaczono na wynagrodzenia i pochodne na rzecz pracowników oraz umowy cywilnoprawne przy organizacji imprez kulturalnych, a z pozostałych 22,7% opłacono koszty związane z utrzymaniem budynków (m.in. energię elektryczną, cieplną) oraz działalnością kulturalną (m.in. organizowanie imprez, wystaw, prowadzenie pracowni). Otrzymywana dotacja podmiotowa nie ma bezpośredniego wpływu na cenę świadczonych usług (cenę biletu albo wysokość czynszu najmu).

Biorąc pod uwagę powyższe oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że o ile - jak wynika z treści wniosku - otrzymywane dotacje podmiotowe nie będą miały bezpośredniego wpływu na cenę świadczonych usług, to nie będą zwiększać podstawy opodatkowania, o której mowa w art. 29a ust. 1 ustawy.

Zaznaczenia wymaga fakt, że niniejsza interpretacja została wydana przy założeniu, że brzmienie cyt. art. 29a ust. 1 ustawy, który wejdzie w życie z dniem 1 stycznia 2014 r., nie ulegnie zmianie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl