ITPP2/443-573/10/AF

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 września 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-573/10/AF

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 7 czerwca 2010 r. (data wpływu 15 czerwca 2010 r.), uzupełnionym w dniach 17 sierpnia oraz 9 września 2010 r. (daty wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie sposobu dokumentowania usług wykonywanych na rzecz kontrahenta mającego siedzibę w innym państwie członkowskim - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 czerwca 2010 r. złożono wniosek, uzupełniony w dniach 17 sierpnia oraz 9 września 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie sposobu dokumentowania usług wykonywanych na rzecz kontrahenta mającego siedzibę w innym państwie członkowskim.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny

Spółka prowadzi działalność w zakresie produkcji łopat do turbin wiatrowych. Po ich wyprodukowaniu sprzedaje je klientowi niemieckiemu, który posiada siedzibę w Niemczach, gdzie zarejestrowana jest jego działalność gospodarcza i znajduje się centrala jego firmy. Klient nie posiada siedziby, ani miejsca prowadzenia działalności w Polsce.

Sprzedawane przez Spółkę turbiny wiatrowe są przechowywane na placu składowym, do czasu odebrania ich przez klienta. Zarejestrował się on dla potrzeb podatku od towarów i usług w Polsce i otrzymał numer VAT z przedrostkiem PL, którym się obecnie posługuje. Rejestracja ta miała na celu wyeliminowanie sytuacji, w której Spółka musiałaby zapłacić podatek od towarów i usług w przypadku posłużenia się przez klienta niemieckim numerem VAT oraz niewywiezienia z Polski łopat do turbin wiatrowych na terytorium innego państwa członkowskiego. Spółka wystawia faktury VAT za łopaty do turbin wiatrowych dla klienta, który posługuje się numerem VAT z przedrostkiem PL i stosuje stawkę 22%.

Klient składa zamówienia na malowanie niektórych sprzedanych jemu wcześniej łopat do turbin wiatrowych, które są przechowywane na placu składowym Spółki w Polsce posługując się numerem VAT z przedrostkiem PL. Klient nie posiada siedziby, stałego miejsca zamieszkania, ani stałego miejsca prowadzenia działalności na terytorium Polski. Spółka wystawia fakturę za usługę malowania łopat wiatrowych (rzeczy ruchome) na rzecz klienta ze stawką NP, opierając się na art. 28b ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Spółka powinna dla klienta wystawiać fakturę VAT ze stawką NP (nie podlega) za usługę malowania łopat do turbin wiatrowych (rzeczy ruchome), będące własnością klienta, który nie ma siedziby, ani stałego miejsca wykonywania działalności w Polsce, a posługuje się numerem VAT z przedrostkiem PL.

Zdaniem Wnioskodawcy wyrażonym w uzupełnieniu wniosku, właściwym sposobem postępowania jest wystawianie faktury VAT za usługę malowania łopat do turbin wiatrowych, będących własności klienta, ze stawką NP (nie podlega). Istotne jest bowiem to, że klient ma siedzibę w Niemczech, a nie posiada siedziby, stałego miejsca zamieszkania, ani stałego miejsca prowadzenia działalności w Polsce. Zarejestrowany jest w Polsce tylko na potrzeby podatku od towarów i usług. Powyższe stanowisko Wnioskodawca opiera o treść art. 28b ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Stosownie do treści art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Na potrzeby stosowania przepisów dotyczących miejsca świadczenia usług, ustawodawca w art. 28a ustawy, zdefiniował pojęcie podatnika. Zgodnie z punktem 1 tego artykułu, ilekroć jest mowa o podatniku - rozumie się przez to:

a.

podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6,

b.

osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a, która jest zidentyfikowana do celów podatku lub podatku od wartości dodanej.

Stosownie do postanowień art. 28b ust. 1 ustawy, miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę lub stałe miejsce zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1, art. 28g ust. 1, art. 28i, 28j i 28n.

W przypadku gdy usługi są świadczone dla stałego miejsca prowadzenia działalności podatnika, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba lub stałe miejsce zamieszkania, miejscem świadczenia tych usług jest to stałe miejsce prowadzenia działalności (ust. 2 ww. artykułu).

Zgodnie z ust. 3 tegoż artykułu, w przypadku gdy usługobiorca nie posiada siedziby, stałego miejsca zamieszkania lub stałego miejsca prowadzenia działalności, o którym mowa w ust. 2, miejscem świadczenia usług jest miejsce, w którym zwykle prowadzi on działalność lub w którym ma on miejsce zwykłego pobytu.

Podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16 (art. 106 ust. 1 ustawy).

Zgodnie z ust. 2 ww. artykułu, przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do dostawy towarów lub świadczenia usług, dokonywanych przez podatników zarejestrowanych jako podatnicy VAT czynni lub zwolnieni, jeżeli miejscem opodatkowania tych czynności jest terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju lub terytorium państwa trzeciego i dla tych czynności podatnicy ci nie są zidentyfikowani dla podatku od wartości dodanej lub - w przypadku terytorium państwa trzeciego - podatku o podobnym charakterze.

Stosownie do treści § 5 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337 z późn. zm.), faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży powinna zawierać co najmniej:

1.

imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy;

2.

numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 10 i 11;

3.

numer kolejny faktury oznaczonej jako "FAKTURA VAT";

4.

dzień, miesiąc i rok wystawienia faktury, a w przypadku, gdy data ta różni się od daty sprzedaży, również datę sprzedaży; w przypadku sprzedaży o charakterze ciągłym podatnik może podać na fakturze miesiąc i rok dokonania sprzedaży, pod warunkiem podania daty wystawienia faktury;

5.

nazwę (rodzaj) towaru lub usługi;

6.

miarę i ilość sprzedanych towarów lub zakres wykonanych usług;

7.

cenę jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto);

8.

wartość towarów lub wykonanych usług, których dotyczy sprzedaż, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto);

9.

stawki podatku;

10.

sumę wartości sprzedaży netto towarów lub wykonanych usług z podziałem na poszczególne stawki podatku i zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu;

11.

kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto towarów (usług), z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku;

12.

kwotę należności ogółem wraz z należnym podatkiem.

Zgodnie z § 25 ust. 1 ww. rozporządzenia, przepisy § 5, 7-21 i 24 stosuje się odpowiednio do faktur stwierdzających dokonanie dostawy towarów lub świadczenia usług, dla których miejscem opodatkowania jest terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju lub terytorium państwa trzeciego, jeżeli dla tych czynności podatnicy wystawiający fakturę nie są zidentyfikowani dla podatku od wartości dodanej lub - w przypadku terytorium państwa trzeciego - podatku o podobnym charakterze.

Faktury, o których mowa w ust. 1, powinny zawierać dane określone w § 5, z wyjątkiem stawki i kwoty podatku oraz kwoty należności wraz z podatkiem (ust. 2 ww. paragrafu).

Faktury, o których mowa w ust. 1, mogą nie zawierać danych określonych w § 5 ust. 1 pkt 2, dotyczących nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 4 (ust. 3 tegoż paragrafu).

W przypadku świadczenia usług, o których mowa w art. 100 ust. 1 pkt 4 ustawy, faktura dokumentująca wykonanie tych czynności powinna zawierać numer, pod którym nabywca usługi jest zidentyfikowany na potrzeby podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju, oraz informację, że zobowiązanym do rozliczenia tego podatku jest nabywca usługi, lub odesłanie do odpowiedniego przepisu dyrektywy, na podstawie którego zobowiązanym do rozliczenia tego podatku jest nabywca usługi (ust. 4 paragrafu).

Z treści złożonego wniosku wynika, że Spółka prowadzi działalność w zakresie produkcji łopat do turbin wiatrowych. Po ich wyprodukowaniu sprzedaje je klientowi niemieckiemu. Sprzedawane turbiny wiatrowe są przechowywane na placu składowym Spółki, znajdującym się na terytorium kraju, do czasu ich odebrania przez klienta. Zarejestrował się on dla potrzeb podatku od towarów i usług w Polsce i otrzymał numer VAT z przedrostkiem PL, którym się obecnie posługuje. Rejestracja ta miała na celu wyeliminowanie sytuacji, w której Spółka musiałaby zapłacić podatek od towarów i usług w przypadku posłużenia się przez klienta niemieckim numerem VAT oraz niewywiezienia z Polski łopat do turbin wiatrowych na terytorium innego państwa członkowskiego. Kontrahent po nabyciu ww. towarów składa zamówienia na malowanie łopat do turbin wiatrowych przechowywanych przez Spółkę na jego zlecenie. Klient nie posiada siedziby, stałego miejsca zamieszkania, ani stałego miejsca prowadzenia działalności na terytorium Polski. Za usługę malowania łopat do turbin wiatrowych Spółka wystawia fakturę na rzecz klienta, który podaje numer VAT z przedrostkiem PL, ze stawką NP, opierając się na art. 28b ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że miejscem świadczenia opisanych usług malowania łopat do turbin wiatrowych jest terytorium Niemiec, w związku z czym na fakturze VAT Spółka nie powinna wykazywać stawki i kwoty podatku oraz kwoty należności wraz z podatkiem. Należy natomiast podkreślić, iż na powyższej fakturze Spółka powinna podać numer, pod którym nabywca usługi jest zidentyfikowany na potrzeby podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju oraz podać informację, że zobowiązanym do rozliczenia tego podatku jest nabywca usługi, lub odesłać do odpowiedniego przepisu dyrektywy, na podstawie którego zobowiązanym do rozliczenia tego podatku jest nabywca usługi - kontrahent z Niemiec.

Należy zaznaczyć, że w niniejszej interpretacji nie odniesiono się do kwestii traktowania transakcji opisanych we wniosku jako świadczenia złożonego, ponieważ nie przedstawiono w tym zakresie własnego stanowiska oraz nie postawiono pytania.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl