ITPP2/443-566/09/AJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 2 października 2009 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-566/09/AJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 6 lipca 2009 r. (data wpływu 8 lipca 2009 r.), uzupełnionym w dniu 16 września 2009 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla czynności polegających na wykonaniu i montażu balustrad schodowych i balkonowych, drzwi wejściowych oraz bram - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 lipca 2009 r. wpłynął wniosek, uzupełniony w dniu 16 września 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla czynności polegających na wykonaniu i montażu balustrad schodowych i balkonowych, drzwi wejściowych oraz bram.

W przedmiotowym wniosku, oraz w jego uzupełnieniu, przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Prowadzi Pani przedsiębiorstwo oferujące bramy, ogrodzenia i automatykę do bram. Przedsiębiorstwo chce rozszerzyć zakres prowadzonej działalności o montaż balustrad schodowych, balustrad balkonowych oraz drzwi wejściowych do budynków mieszkalnych. Może też występować sytuacja częściowej lub nawet całkowitej produkcji poszczególnych elementów balustrad, a nawet całych balustrad.

Zdaniem Wnioskodawcy czynności takie spełniają przesłanki z art. 41 ust. 12 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, z zastrzeżeniem art. 41 ust. 12b w związku z ust. 12c powołanego artykułu, co uprawnia do zastosowania 7% stawki podatku w związku z wykonywaniem usług zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Zakres wykonywanych usług związany jest ze zleceniem montażu balustrad lub bram w określonej, istniejącej przestrzeni, gdzie nie da się zamontować elementów prefabrykowanych. Każda balustrada musi być zamontowana indywidualnie, z uwzględnieniem warunków technicznych, wymagań zlecającego, błędów i uchybień budowlanych, a nawet zaleceń konserwatora zabytków, czy plastyka miejskiego. Najważniejszym elementem, który należy podkreślić, jest indywidualność wykonywanych usług, ponieważ wszystkie zamówienia wykonywane są w sposób zgodny z wytycznymi zamawiającego, w sposób przez niego określony. Powoduje to, że praktycznie nie istnieje możliwość wykonania dwóch podobnych zamówień, ze względu na różne materiały i rozmiary tworzonych i montowanych rzeczy.

Świadczone usługi powinny być opodatkowane stawką w wysokości 7%, zgodnie z art. 41 ust. 12 ustawy o podatku od towarów i usług, jeśli dotyczą budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, w myśl art. 41 ust. 12a. Potwierdza to również § 6 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336), stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 obniża się do wysokości 7% również w odniesieniu do:

* robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych dotyczących obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 2 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych, sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiektów sklasyfikowanych w klasie ex 1264,

* obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12.

- w zakresie, w jakim wymienione roboty i remonty, obiekty lub ich części oraz lokale nie są objęte tą stawką na podstawie art. 41 ust. 12-12c ustawy.

Stawką 22% należałoby opodatkować transakcje samej sprzedaży materiałów budowlanych, czyli dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. W przedmiotowej sprawie jednak zakres wykonanych czynności polega na przygotowaniu indywidualnych rozwiązań klienta, więc nie jest to połączenie dostawy towarów, wytworzenia produktu seryjnego, produkowanego masowo i jego montaż, a przygotowanie indywidualnego zamówienia. Oznacza to, że do opodatkowania wykonywanych usług należy zastosować stawkę 7% podatku.

Czynności o których mowa są sklasyfikowane wg Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług następująco: 45.34.10-00.00 "Roboty związane z zakładaniem ogrodzeń, balustrad i poręczy". Przedmiotem umowy ze zleceniodawcą będzie usługa montażu, w cenie której zawarta będzie cena konstrukcji zużytych do wykonania poszczególnych elementów.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w przedstawionej sytuacji wykonywanie usług montażu będzie opodatkowane wg 7% stawki podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, czynności opisane we wniosku spełniają przesłanki z art. 41 ust. 12 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), z zastrzeżeniem art. 41 ust. 12b w związku z ust. 12c powołanego artykułu, co uprawnia do zastosowania 7% stawki podatku, w związku z wykonywaniem usług zaliczonych do budownictwa mieszkaniowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 - w świetle art. 7 ust. 1 powołanej ustawy - rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast pojęcie świadczenia usług zostało zdefiniowane w art. 8 ust. 1 tej ustawy. Zgodnie z tym przepisem przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Z treści art. 41 ust. 1 cyt. ustawy wynika, że stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Na wybrane grupy towarów i usług, ustawodawca przewidział także stawki preferencyjne, obniżone do wysokości 7%, 3% i 0% lub zwolnienie od podatku.

Zgodnie z ust. 12 powołanego artykułu, 7% stawkę podatku od towarów i usług stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym, rozumie się - w myśl ust. 12a cyt. przepisu - obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych.

Do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, zgodnie z ust. 12b powołanego wyżej artykułu, nie zalicza się budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m 2 oraz lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m 2.

Zgodnie z art. 41 ust. 12c ustawy, w przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w ust. 12b stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej.

Ponadto zgodnie z § 6 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336), stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 7% również w odniesieniu do:

1.

robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych dotyczących obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiektów sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych,

2.

obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12.

* w zakresie, w jakim wymienione roboty i remonty, obiekty lub ich części oraz lokale nie są objęte tą stawką na podstawie art. 41 ust. 12-12c ustawy.

Należy również zwrócić uwagę na brzmienie art. 2 pkt 12 ustawy o podatku od towarów i usług, zgodnie z którym przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w PKOB w dziale 11.

Rozwiązania legislacyjne przyjęte w art. 41 ust. 12 ustawy oraz w § 6 ust. 2 pkt 1 cytowanego rozporządzenia, dają podstawy do stwierdzenia, że ww. przepisy zezwalają na zastosowanie 7% stawką podatku między innymi dla usług budowlano-montażowych wykonywanych w bryle budynków mieszkalnych, zarówno objętych społecznym programem mieszkaniowym, jak i nieobjętych tym programem.

Zgodnie z przepisami rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 z późn. zm.), budynki to zadaszone obiekty budowlane wraz z wbudowanymi instalacjami i urządzeniami technicznymi, wykorzystywane dla potrzeb stałych. Natomiast z uregulowań zawartych w art. 3 pkt 1a i pkt 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (tekst jedn. Dz. U. z 2006 r. Nr 156, poz. 1118 z późn. zm.) wynika, że pod pojęciem obiektu budowlanego rozumie się budynek wraz z instalacjami i urządzeniami technicznymi. Budynkiem zaś jest taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika między innymi, że wykonywane przez Panią czynności polegające na montażu balustrad schodowych, balustrad balkonowych, drzwi wejściowych oraz bram są sklasyfikowane wg Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług w grupowaniu 45.34.10-00.00 "Roboty związane z zakładaniem ogrodzeń, balustrad i poręczy". Przedmiotem umowy zwieranej ze zleceniodawcami będzie usługa montażu, w cenie której zawarta będzie cena materiałów zużytych do wykonania poszczególnych elementów konstrukcji. Przedmiotowe usługi dotyczą budynków mieszkalnych.

Mając na uwadze przedstawiony opis zdarzenia przyszłego oraz przytoczone przepisy prawa stwierdzić należy, iż do wykonywanych przez Panią robót budowlano-montażowych polegających na montażu balustrad schodowych, balustrad balkonowych (sklasyfikowanych w grupowaniu PKWiU 45.34.10-00.00), drzwi wejściowych do budynków mieszkalnych, zastosowanie będzie miała 7% stawka podatku. Przy czym w sytuacji, gdy budynki, w których świadczona będzie usługa, spełniać będą warunki do uznania ich za obiekty objęte społecznym programem mieszkaniowym, wówczas podstawa zastosowania preferencyjnej stawki podatku wynikać będzie wprost z ustawy o podatku od towarów i usług (art. 41 ust. 12), natomiast w przypadku gdy usługi będą świadczone w budynkach mieszkalnych nie objętych społecznym programem mieszkaniowym, podstawa zastosowania preferencyjnej stawki podatku wynikać będzie łącznie z ww. przepisów ustawy oraz z przepisów powołanego rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (§ 6 ust. 2 pkt 1).

Wskazać należy, że powołane przepisy odnoszą się wyłącznie do zastosowania preferencyjnej stawki podatku jedynie do usług świadczonych w bryle budynku (montaż balustrad schodowych i balkonowych, drzwi wejściowych). Aktualnie obowiązujące przepisy, w przeciwieństwie do obowiązującego do dnia 31 grudnia 2007 r. art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a) i lit. b), nie dają podstawy prawnej do zastosowania preferencyjnej stawki podatku dla robót związanych z infrastrukturą towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu (montaż bram).

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że w odniesieniu do przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego, obniżona stawka podatku od towarów i usług w wysokości 7%, zastosowanie będzie miała do usług montażu balustrad schodowych i balkonowych oraz drzwi wejściowych, o ile będą one wykonywane w obiektach budownictwa mieszkaniowego (dział 11 PKOB). Natomiast montaż bram, z uwagi na brak podstaw prawnych do zastosowania obniżonej stawki podatku podlega opodatkowaniu według stawki podstawowej tj. 22%.

Jednocześnie informuje się, że Minister Finansów nie jest uprawniony do klasyfikacji usług, w związku z tym niniejszą interpretację wydano wyłącznie w oparciu o wskazane przez Wnioskodawcę grupowanie statystyczne. Należy zaznaczyć, iż zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania, informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1 poz. 11) zainteresowany podmiot sam klasyfikuje m.in. swoje produkty (wyroby i usługi), według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl