ITPP2/443-55b/09/RS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 8 kwietnia 2009 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-55b/09/RS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 8 stycznia 2009 r. (data wpływu 23 stycznia 2008 r.), uzupełnionym pismami z dnia 10 marca, 3 i 4 kwietnia 2009 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego z faktury VAT wystawionej dla podmiotu irlandzkiego z NIP-em jego Oddziału - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 stycznia 2008 r. został złożony wniosek, uzupełnionym pismami z dnia 10 marca, 3 i 4 kwietnia 2009 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego z faktury VAT wystawionej dla podmiotu irlandzkiego z NIP-em jego Oddziału.

W przedmiotowym wniosku, oraz w pismach stanowiących jego uzupełnienie, przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka prawa irlandzkiego prowadzi działalność gospodarczą w różnych dziedzinach, z których jedna dotyczy świadczenia usług księgowych dla podmiotów z terenu Unii Europejskiej. Działalność ta podlega opodatkowaniu podatkiem od wartości dodanej. Spółka posiada na terytorium kraju Oddział (w formie spółki z o.o.) zarejestrowany na podstawie art. 85 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. Nr 173, poz. 1807 z późn. zm.). Oddział będąc zarejestrowanym w Polsce podatnikiem podatku od towarów i usług, wykonuje usługi księgowe dla klientów Spółki irlandzkiej (matki), nie dokonując sprzedaży opodatkowanej podatkiem od towarów i usług. Klientami tymi są podmioty mające siedziby na terytorium Unii Europejskiej z wyłączeniem kraju. Sprzedaż dokonywana jest przez Spółkę irlandzką.

Oddział wynajmuje w Polsce, na podstawie umowy najmu zawartej pomiędzy Spółką irlandzką, a polskim podmiotem wynajmującym pomieszczenia biurowe, w których mieści się jego siedziba. Wynajmujący wystawił faktury VAT ze wskazaniem w nazwie irlandzkiej spółki bez podania NIP-u odbiorcy. Wynajmujący nie jest skłonny do zmiany danych na wystawianych fakturach, jednak zaakceptował noty korygujące, wystawione przez Oddział, dodające polski NIP Oddziału. Na tej podstawie Wnioskodawca chce dokonać odliczenia podatku naliczonego wykazanego w fakturach dokumentujących wynajem. Zakupy te związane są z działalnością prowadzoną przez Oddział w zakresie księgowości fakturowaną przez przedsiębiorstwo zagraniczne z jego NIP i adresem, bez wykazywania danych Oddziału.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w świetle faktu, że Spółka irlandzka i jej Oddział stanowią jeden i ten sam podmiot, możliwe jest odliczenie podatku od towarów i usług z faktur zakupu wystawionych na Spółkę irlandzką z uwzględnieniem not korygujących dodających NIP polskiego Oddziału.

Zdaniem Wnioskodawcy, Oddział ma prawo do odliczenia podatku naliczonego od tak wystawionych faktur. Oceniając prawo do odliczenia podatku naliczonego na fakturach wystawionych na Spółkę irlandzką z uwidocznionym polskim numerem NIP należy uwzględnić fakt, że Spółka irlandzka i polski Oddział są jednym i tym samym podmiotem. W związku z tym, faktury takie spełniają wymogi formalne zawarte w Rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawienia faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2005 r. Nr 95 z późn. zm.).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Kwestie dotyczące funkcjonowania oddziału podmiotu zagranicznego w Polsce regulują przepisy ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (tekst jedn. Dz. U. z 2007 r. Nr 155, poz. 1095 z późn. zm.). W myśl art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r., przedsiębiorcą jest osoba fizyczna, osoba prawna i jednostka organizacyjna niebędąca osobą prawną, której odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną - wykonująca we własnym imieniu działalność gospodarczą. Natomiast oddział zdefiniowany został w art. 5 pkt 4 powołanej ustawy, jako wyodrębniona i samodzielna organizacyjnie część działalności gospodarczej, wykonywana przez przedsiębiorcę poza siedzibą przedsiębiorcy lub głównym miejscem wykonywania działalności. W oparciu o postanowienie zawarte w art. 86 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, oddział może wykonywać działalność wyłącznie w zakresie przedmiotu działalności przedsiębiorcy zagranicznego.

W świetle powołanych unormowań podmiot zagraniczny, prowadzący działalność na terytorium Polski w formie oddziału, zarejestrowany dla potrzeb podatku od towarów i usług, traktowany jest jako jeden podmiot - przedsiębiorca zagraniczny. Rejestracja tego oddziału jest jednoznaczna z rejestracją przedsiębiorcy zagranicznego.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ww. ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Na podstawie ust. 8 pkt 1 powołanego artykułu, podatnik ma również prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, jeżeli importowane lub nabyte towary i usługi dotyczą dostawy towarów lub świadczenia usług przez podatnika poza terytorium kraju, jeżeli kwoty te mogłyby być odliczone, gdyby czynności te były wykonywane na terytorium kraju, a podatnik posiada dokumenty, z których wynika związek odliczonego podatku z tymi czynnościami.

Powyższe uregulowania dotyczą podmiotów, które wykonując czynności poza terytorium kraju występują zawsze jako podatnicy podatku od towarów i usług.

Na mocy delegacji ustawowej zawartej w art. 106 ust. 8 ww. ustawy Minister Finansów w rozporządzeniu z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337), określił m.in. szczegółowe zasady wystawiania faktur. Zgodnie z § 5 ust. 1 ww. rozporządzenia, faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży powinna zawierać co najmniej:

1.

imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy;

2.

numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 10 i 11;

3.

numer kolejny faktury oznaczonej jako "FAKTURA VAT";

4.

dzień, miesiąc i rok wystawienia faktury, a w przypadku, gdy data ta różni się od daty sprzedaży, również datę sprzedaży; w przypadku sprzedaży o charakterze ciągłym podatnik może podać na fakturze miesiąc i rok dokonania sprzedaży, pod warunkiem podania daty wystawienia faktury;

5.

nazwę (rodzaj) towaru lub usługi;

6.

miarę i ilość sprzedanych towarów lub zakres wykonanych usług;

7.

cenę jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto);

8.

wartość towarów lub wykonanych usług, których dotyczy sprzedaż, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto);

9.

stawki podatku;

10.

sumę wartości sprzedaży netto towarów lub wykonanych usług z podziałem na poszczególne stawki podatku i zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu;

11.

kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto towarów (usług), z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku;

12.

kwotę należności ogółem wraz z należnym podatkiem.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Oddział, będąc zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, świadczy usługi księgowe na rzecz klientów Spółki - matki (posiadających siedziby na terytorium UE, z wyjątkiem Polski), która prowadzi działalność opodatkowaną podatkiem od wartości dodanej. Oddział przedsiębiorstwa zagranicznego wynajmuje od polskiego podmiotu pomieszczenia biurowe, w których znajduje się Jego siedziba. Faktury wystawiane przez wynajmującego zawierają nazwę irlandzkiej Spółki (matki). Z uwagi na fakt, że nie zawierały one NIP-u, Wnioskodawca wystawił noty korygujące, które zostały zaakceptowane przez wystawcę faktur, dodając polski NIP Oddziału.

Z powołanych przepisów ww. rozporządzenia wynika, że faktura powinna zawierać m.in. numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy. Zgodnie z uregulowaniami zawartymi w powołanej ustawie o swobodzie działalności gospodarczej, oddział nie jest odrębnym podmiotem w stosunku do jednostki macierzystej, lecz tylko jej częścią. Tak więc oddział nie stanowi odrębnego podatnika podatku od towarów i usług. Przedsiębiorstwo zagraniczne rejestrując swój oddział w Polsce nie dokonuje rejestracji odrębnego podatnika, lecz rejestracji własnego przedsiębiorstwa. W związku z powyższym mimo, iż na terytorium kraju funkcjonuje oddział przedsiębiorcy zagranicznego, to podatnikiem podatku od towarów i usług pozostaje przedsiębiorca zagraniczny prowadzący działalność za pośrednictwem utworzonego w tym celu oddziału posiadając nadany jemu Numer Identyfikacji Podatkowej.

W związku z powyższym faktura VAT zawierająca NIP Oddziału, który również jest Numerem Identyfikacji Podatkowej przedsiębiorstwa zagranicznego (Spółki-matki), pod warunkiem, że zawiera pozostałe elementy wskazane w § 5 ust. 1 ww. rozporządzenia, spełnia wymogi formalne wskazane w tym rozporządzeniu.

Jednocześnie należy stwierdzić, że Spółka - matka fakturując świadczone usługi księgowe nie występuje jako podatnik podatku od towarów i usług zidentyfikowany na terytorium Polski, lecz jako podatnik podatku od wartości dodanej, co potwierdzają wystawiane przez nią faktury z jej NIP-em bez danych Oddziału. W związku z powyższym nie mogą mieć zastosowania uregulowania zawarte w art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy.

Reasumując należy stwierdzić, że Oddziałowi nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia kwoty podatku naliczonego związanego z poniesionymi wydatkami w zakresie najmu. Jednocześnie należy wskazać, że w przypadku, kiedy Spółka irlandzka będzie fakturowała przedmiotowe usługi, jako podatnik podatku od towarów i usług, Oddział będzie miał prawo do odliczenia podatku naliczonego od ww. wydatków.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania niniejszej interpretacji.

Jednocześnie informuje się, że rozstrzygnięcia w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego przez Oddział przedsiębiorstwa zagranicznego dokonano w interpretacji indywidualnej nr ITPP2/443-55a/09/RS.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl