ITPP2/443-559/12/AD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 27 lipca 2012 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-559/12/AD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa ((tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 7 maja 2012 r. (data wpływu 14 maja 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku naliczonego związanego z realizacją inwestycji pn. "P." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 maja 2012 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku naliczonego związanego z realizacją inwestycji pn. "P.".

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca, w ramach realizacji Programu Operacyjnego "Zrównoważony rozwój sektora rybołówstwa i nabrzeżnych obszarów rybackich 2007-2013 w ramach środka 4.1 Rozwój obszarów zależnych od rybactwa z wyłączeniem realizacji operacji polegających na funkcjonowaniu lokalnej grupy rybackiej (LGR) oraz nabywaniu umiejętności i aktywizacji lokalnych społeczności", w zakresie prowadzonej inwestycji pn. "P.", której wartość wynosi 399 011,04 zł, ubiega się o dofinansowanie w kwocie do 200 000,00 zł.

Na rzece zlokalizowany jest zbudowany na przełomie XIX i XX wieku przepust okularowy 2 x #248;1000 o długości 30 m, nad nasypem o wysokości 13.0 m przebiega droga powiatowa. Przepust zbudowany jest z rur betonowych niezbrojonych #248;1000 o dł. 1 m, łączonych na zamek wpust/wypust. Stan techniczny przepustu, ze względu na wiek i ogromne parcie nasypu, jest bardzo zły. W ciągu ponad stu lat jego funkcjonowania doszło do erozji betonu, popękania kręgów i zerwania zamków, w wyniku czego nastąpiło przemieszczenie i rozejście się kręgów, co powoduje wymywanie korpusu drogi i zapadanie się jej nad przepustem. Najgorsza sytuacja jest w środkowej części przepustu na 13; 14; 15; 16 kręgu, a więc nad samą jezdnią, gdzie są bardzo duże pęknięcia i ubytki betonu oraz widoczne prześwity do równoległego okularu, który jest niedrożny.

Inwestycja w pierwszym etapie polegać będzie głównie na wprowadzeniu do istniejącego przewodu rurowego nowej rury polietylenowej litej. Przy przebudowie zostanie zmniejszona średnica przewodu z 100 do 90 cm. Z dotychczasowej obserwacji i z dokonanych obliczeń hydrologicznych oraz hydraulicznych wynika, że zmniejszenie średnicy w pełni zabezpiecza przepływ maksymalnych wód. Koszt I etapu to kwota około 200.000,00 zł, o którą wnioskuje Wnioskodawca, jest kosztem kwalifikowalnym. Koszt naliczono na podstawie Operatu Wodno-Prawnego. Natomiast II etap operacji polegający na odbudowie odcinka drogi powiatowej w całości sfinansowany zostanie ze środków własnych - kwota 200.000,00 zł, co stanowi ponad 50% wartości operacji i jest kosztem niekwalifikowalnym.

W ramach przebudowy przepustu przewiduje się wykonanie następujących prac:

1.

przebudowa przepustu drogowego według technologii reliningu polegającej na wprowadzeniu rury polietylenowej litej SDR 26 #248; 900 x 34,4 mm do istniejącego przewodu #248; 1000,

2.

wypełnienie betonem przestrzeni pomiędzy rurami,

3.

stopy skarpy rzeki przed wlotem oraz poniżej wylotu na długości po 10 m, zostaną umocnione kiszką faszynową oraz narzutem kamiennym,

4.

zamulenie niedrożnego drugiego okularu i zaślepienie jego wlotu i wylotu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca może odzyskać podatek od towarów i usług w związku z realizacją ww. inwestycji.

Zdaniem Wnioskodawcy, z tytułu realizacji ww. inwestycji nie ma prawa do zwrotu podatku od towarów i usług, ponieważ nie prowadzi opodatkowanej sprzedaży usług w tym zakresie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z powyższego przepisu wynika, że prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione łącznie następujące warunki: odliczenia dokonuje podatnik, a towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Ponadto w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu. Natomiast przepisy rozdziału 5 powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzenia.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca realizuje projekt polegający na przebudowie przepustu drogowego na rzece wraz z odbudową odcinka drogi powiatowej. Inwestycja przebiegać będzie w dwóch etapach. Etap I (sfinansowany ze środków unijnych) polegać będzie głównie na wprowadzeniu do istniejącego przewodu rurowego nowej rury polietylenowej litej, natomiast II (sfinansowany w całości ze środków własnych) na odbudowie odcinka drogi powiatowej. Dokonane zakupy związane z realizacją ww. inwestycji nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi.

Biorąc pod uwagę przedstawione zdarzenie przyszłe oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że Wnioskodawcy nie będzie przysługiwać prawo do odliczenia podatku naliczonego na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż nabyte towary i usługi nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi. Nie będzie przysługiwać również uprawnienie do otrzymania zwrotu podatku poniesionego w związku z realizacją ww. inwestycji, ponieważ środki finansowe, o które się ubiega nie są środkami, o których mowa w § 8 ust. 3 i 4 powołanego rozporządzenia z dnia 4 kwietnia 2011 r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl