ITPP2/443-552/12/AP - VAT w zakresie zwolnienia od podatku sprzedaży nieruchomości.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 25 lipca 2012 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-552/12/AP VAT w zakresie zwolnienia od podatku sprzedaży nieruchomości.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 26 kwietnia 2012 r. (data wpływu 11 maja 2012 r.), uzupełnionym w dniu 26 czerwca 2012 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku sprzedaży nieruchomości - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 maja 2012 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 26 czerwca 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku sprzedaży nieruchomości.

W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniu, przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Województwo jest właścicielem nieruchomości gruntowej zabudowanej, oznaczonej jako działka nr 274/2 o pow. 0,0355 ha. Prawo własności nabyło z dniem 1 stycznia 1999 r. z mocy prawa (przed tą datą właścicielem nieruchomości był Skarb Państwa), co zostało potwierdzone decyzją Wojewody z dnia 20 marca 2000 r. Ww. decyzja jest ostateczna w administracyjnym toku instancji i wobec tego stanowiła podstawę wpisu prawa własności nieruchomości na rzecz Województwa w księdze wieczystej. Zgodnie z operatem szacunkowym sporządzonym przez rzeczoznawcę majątkowego, na dzień 30 marca 2011 r., zaktualizowanym w dniu 12 kwietnia 2012 r., działka nr 274/2 zabudowana jest budynkiem o pow. użytkowej 739,39 m2. Na nieruchomości znajdują się następujące sieci uzbrojenia: wodna, elektryczna, wentylacja grawitacyjna, teletechniczna, a także wewnętrzny piec gazowy z zasobnikiem, instalacja grzewcza stalowa - grzejniki panelowe z termoregulacją. Wartość nieruchomości, zgodnie z operatem szacunkowym, wynosi 3.283.154,00 zł, w tym: grunt 275.125,00 zł, budynek 3.008.029,00 zł.

Do 25 stycznia 2011 r. przedmiotową nieruchomością władał (bez tytułu prawnego) Specjalistyczny Zakład Opieki Zdrowotnej, a następnie nieruchomość została przejęta do zasobu Województwa. Dyrektor SZOZ w dniu 23 kwietnia 2012 r. złożył pisemne oświadczenie następującej treści:

1.

w okresie od 5 lipca 1993 r. do 25 stycznia 2011 r. poniesiono wydatki na ulepszenie budynku w kwotach:

a.

wartość początkowa budynku 126.318,08 zł,

* zwiększenie wartości w 2006 r. o kwotę 44.977,33 zł,

* zwiększenie wartości w 2008 r. o kwotę 72.048,34 zł,

b.

wartość końcowa (na dzień 25 stycznia 2011 r.) 243.343,75 zł,

2.

od ww. wydatków nie służyło prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

3.

część budynku o pow. 18 m2 była przedmiotem dzierżawy w okresie od 22 września 2008 r. do 31 grudnia 2010 r.,

4.

po dacie wystąpienia ww. czynności nie ponoszono wydatków na ulepszenia,

5.

ww. budynek nie był wykorzystywany do czynności opodatkowanych przez okres co najmniej 5 lat, za wyjątkiem działalności medycznej, która "podlega opodatkowaniu podatkiem wg stawki zwolnionej".

W okresie od 25 stycznia 2011 r. do dnia sporządzenia niniejszego wniosku Województwo poniosło wydatki związane z bieżącym utrzymaniem tj. interwencyjnym zabezpieczeniem luźnych elementów elewacji budynków, naprawami i uzupełnieniem płotu, zabezpieczeniem instalacji c.o., c.w. i wod.-kan. Dnia 29 września 2011 r. Województwo zawarło z Samorządowym Zakładem Budżetowym umowę użyczenia części budynku w postaci pomieszczenia kotłowni o pow. użytkowej 17,10 m2 wraz z dwoma kotłami gazowymi De Dietrich DGT 220-12, stałym zbiornikiem ciśnieniowym. Umowa została zawarta do 31 grudnia 2012 r. W ww. operacie rzeczoznawca majątkowy wskazał, że w okresie ostatnich dwóch lat nie poniesiono żadnych nakładów na nieruchomości.

Ww. nieruchomość położona jest na terenie nie objętym planem zagospodarowania przestrzennego. Zgodnie ze Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego ustalonym Uchwałą Rady Miasta z dnia 20 grudnia 2007 r., działka nr 274/2 znajduje się na terenach oznaczonych, jako tereny o przewadze funkcji usługowej.

Województwo zamierza sprzedać przedmiotową nieruchomość w drodze przetargu ustnego nieograniczonego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy sprzedaż nieruchomości zabudowanej będzie zwolniona od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a w związku z art. 29 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, dostawa nieruchomości będzie zwolniona od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a w związku z art. 29 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Po powołaniu treści art. 5 ust. 1 pkt 1, art. 2 pkt 6 i 22, art. 43 ust. 1 pkt 10 i 10a ustawy, Województwo wskazało, że w stosunku do nieruchomości nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego, jak również w trakcie użytkowania budynku nie wykonywano remontów ulepszających, które stanowiłyby co najmniej 30% wartości początkowej i w stosunku do których miałoby prawo do odliczenia podatku naliczonego. Stwierdziło, iż w świetle przepisu art. 29 ust. 5 ustawy, przy sprzedaży budynków i budowli, grunt, na którym są one posadowione, dzieli ich byt prawny w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku, jak przy dostawie budynków i budowli trwale z gruntem związanych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Jak stanowi art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Stawka podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosownie do treści art. 146a pkt 1, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy przewidują dla niektórych towarów i usług stawki obniżone lub zwolnienie od podatku.

Według art. 43 ust. 1 pkt 10 ww. ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a.

dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b.

pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich

.

upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Przez pierwsze zasiedlenie, zgodnie z art. 2 pkt 14 ustawy, rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

a.

wybudowaniu lub

b.

ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Z powyższego przepisu wynika, że aby można było mówić o pierwszym zasiedleniu, musi dojść do wydania budynku (budowli) lub jego części do użytkowania w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu. Pierwsze zasiedlenie ma miejsce wówczas, gdy wybudowany lub zmodernizowany budynek (obiekt) zostanie sprzedany lub np. oddany w najem, bowiem zarówno sprzedaż, jak i najem są czynnościami podlegającymi opodatkowaniu.

Stosownie do art. 43 ust. 10 ustawy, podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10, i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:

1.

są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;

2.

złożą, przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.

Ustęp 11 powyższego artykułu stanowi, że oświadczenie, o którym mowa w ust. 10 pkt 2, musi również zawierać:

1.

imiona i nazwiska lub nazwę, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej dokonującego dostawy oraz nabywcy;

2.

planowaną datę zawarcia umowy dostawy budynku, budowli lub ich części;

3.

adres budynku, budowli lub ich części.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem, że:

a.

w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b.

dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Zgodnie z ust. 7a powyższego artykułu, warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b, nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat.

Artykuł 29 ust. 5 ustawy stanowi, że w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli, z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Stosownie do art. 252 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.), rzecz można obciążyć prawem do jej używania i do pobierania jej pożytków (użytkowanie).

Na podstawie art. 258 k.c., w stosunkach wzajemnych między użytkownikiem a właścicielem użytkownik ponosi ciężary, które zgodnie z wymaganiami prawidłowej gospodarki powinny być pokrywane z pożytków rzeczy.

Zgodnie z art. 260 § 1 ww. ustawy, użytkownik obowiązany jest dokonywać napraw i innych nakładów związanych ze zwykłym korzystaniem z rzeczy.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Województwo jest właścicielem działki gruntu nr 274/2 zabudowanej budynkiem, którą nabyło w 1999 r. decyzją Wojewody. Na nieruchomości znajdują się następujące sieci uzbrojenia: wodna, elektryczna, wentylacja grawitacyjna, teletechniczna, a także wewnętrzny piec gazowy z zasobnikiem, instalacja grzewcza wraz z grzejnikami. Do 25 stycznia 2011 r. przedmiotową nieruchomością władał (bez tytułu prawnego) Specjalistyczny Zakład Opieki Zdrowotnej, a następnie nieruchomość została przejęta do zasobu Województwa. Według oświadczenia Dyrektora SZOZ, w okresie od 5 lipca 1993 r. do 25 stycznia 2011 r.:

* poniesiono wydatki na ulepszenie budynku przekraczające wartość 30% wartości początkowej budynku,

* od ww. wydatków nie służyło prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

* część budynku o pow. 18 m2 była przedmiotem dzierżawy w okresie od 22 września 2008 r. do 31 grudnia 2010 r.,

* po dacie wystąpienia ww. czynności nie ponoszono wydatków na ulepszenia,

* ww. budynek nie był wykorzystywany do czynności opodatkowanych przez okres co najmniej 5 lat za wyjątkiem działalności medycznej.

W okresie od 25 stycznia 2011 r. do dnia sporządzenia wniosku Województwo poniosło wydatki związane jedynie z bieżącym utrzymaniem tj. interwencyjnym zabezpieczeniem luźnych elementów elewacji budynków, naprawami i uzupełnieniem płotu, zabezpieczeniem instalacji c.o., c.w. i wod.-kan. Dnia 29 września 2011 r. Województwo zawarło z Zakładem Budżetowym umowę użyczenia do dnia 31 grudnia 2012 r. części budynku w postaci pomieszczenia kotłowni. W okresie ostatnich dwóch lat nie poniesiono żadnych nakładów na nieruchomość. Nieruchomość położona jest na terenie nieobjętym planem zagospodarowania przestrzennego. Zgodnie ze Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego działka nr 274/2 znajduje się na terenach oznaczonych jako tereny o przewadze funkcji usługowej.

Mając na uwadze powyższe oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że dostawa przedmiotowego budynku będzie zwolniona od podatku:

* w części o pow. 18 m2, która była przedmiotem dzierżawy przez SZOZ - na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, gdyż nastąpi po upływie 2 lat od pierwszego zasiedlenia w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy,

* w pozostałej części - nie będzie podlegała zwolnieniu w oparciu o ww. przepis, z uwagi na fakt, iż nastąpi w ramach pierwszego zasiedlenia (z wniosku nie wynika bowiem, aby takie zasiedlenie miało miejsce), jednakże będzie korzystała ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, ponieważ przy nabyciu budynku Województwu nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego i nie ponosiło wydatków na jego ulepszenie.

W konsekwencji, uwzględniając treść art. 29 ust. 5 ustawy, sprzedaż gruntu, na którym posadowiony jest budynek, również będzie podlegała zwolnieniu od podatku.

Należy jednocześnie wyjaśnić, że pomimo, iż Województwo prawidłowo stwierdziło, że sprzedaż przedmiotowej nieruchomości będzie zwolniona od podatku, to ze względu na podanie błędnej podstawy prawnej w odniesieniu do sprzedaży części budynku wydzierżawianej przez SZOZ, oceniając stanowisko całościowo należało uznać je za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszej interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl