ITPP2/443-519/12/AJ - Prawo stowarzyszenia do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 6 czerwca 2012 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-519/12/AJ Prawo stowarzyszenia do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 24 kwietnia 2012 r. (data wpływu 30 kwietnia 2012 r.), uzupełnionym dnia 25 maja 2012 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 kwietnia 2012 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 25 maja 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją operacji.

W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniu, przedstawiono następujący stan faktyczny.

Stowarzyszenie powstało w 2005 r. na mocy ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach i jest samorządnym, dobrowolnym zrzeszeniem o celach niezarobkowych.

Celami Stowarzyszenia są:

a.

integracja mieszkańców wsi,

b.

pielęgnowanie dziedzictwa kulturowego,

c.

dbałość o estetykę i czystość wsi,

d.

ochrona środowiska wsi i okolic,

e.

dbałość o stan zabytków na terenie wsi,

f.

stworzenie warunków do wypoczynku i aktywnego spędzania wolnego czasu dzieci, młodzieży i dorosłych,

g.

wspieranie lokalnych inicjatyw gospodarczych,

h.

wspieranie rozwoju turystyki,

i.

wspieranie rozwoju rynku produktów lokalnych,

j.

pomoc osobom w trudnej sytuacji życiowej,

Stowarzyszenie realizuje swoje cele poprzez:

a.

organizowanie imprez integracyjnych, wystaw i konkursów, szkoleń, warsztatów dla dzieci i dorosłych

b.

działalność edukacyjną w zakresie realizacji celów statutowych,

c.

pozyskiwanie funduszy,

d.

działalność wydawniczą i popularyzatorską,

e.

propagowanie rolnictwa ekologicznego,

f.

współpracę z Radami Sołeckimi i innymi organizacjami.

Stowarzyszenie za pośrednictwem LGD złożyło wniosek w ramach działania 4.1/4.1.3 "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju" Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich w latach 2007-2013, na operację, która nie odpowiada warunkom przyznania pomocy w ramach osi 3, ale przyczynia się do osiągnięcia celów tej osi, jako tzw. mały projekt. Polega ona na realizacji projektu, którego celem jest rozwój tożsamości społeczności wiejskiej poprzez zachowanie i promowanie dziedzictwa kulturowego oraz spowodowanie wzrostu atrakcyjności turystycznej obszaru objętego przewodnikiem. Projekt obejmuje:

1.

opracowanie, druk i dystrybucję niekomercyjnego przewodnika w liczbie 800 egzemplarzy,

2.

założenie i prowadzenie ogólnie dostępnej strony internetowej dla szerokiej publikacji przewodnika,

3.

organizację i przeprowadzenie wydarzeń promocyjnych dla szerokiego niekomercyjnego upowszechniania wydawnictwa.

W ramach projektu zakupione zostaną następujące towary: papier i tusz do drukarki, papier ozdobny do dyplomów, słodycze i soki na poczęstunek z okazji promocji wydawnictwa, domenę oraz usługi: oznaczenie waypointów, opis i charakterystyka obiektów archeologicznych i terenu, zdjęcia autorskie, zebranie i redakcja danych, wydruk publikacji, założenie i administrowanie stroną internetową.

Koszt realizacji projektu szacowany jest na kwotę 26.721,43 zł.

Wszystkie działania, usługi, zakupione towary i publikacja udostępnione zostaną ostatecznym odbiorcom nieodpłatnie.

LGD nieodpłatnie pośredniczy w przekazywaniu środków pomiędzy Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich a beneficjentami. Wszystkie faktury i umowy, dotyczące nabywanych w trakcie realizacji projektu towarów i usług, wystawione są na Stowarzyszenie jako odbiorcę towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Stowarzyszenie może odzyskać podatek od towarów i usług z tytułu zakupu towarów i usług w ramach ww. projektu.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma możliwości odzyskania zapłaconego podatku od towarów i usług. Wskazał, że działa non profit, nie prowadzi działalności gospodarczej, ani czynności sprzedaży, nie zatrudnia pracowników, nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług, nie figuruje w rejestrze podatników.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 powołanej ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje czynnym zarejestrowanym podatnikom podatku od towarów i usług oraz tylko w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

W rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzenia.

Z opisu stanu faktycznego wynika, że Stowarzyszenie nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług i nie figuruje w ewidencji tego podatku. Nie prowadzi działalności gospodarczej. Realizuje projekt współfinansowany ze środków Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, który ma na celu rozwój tożsamości społeczności wiejskiej poprzez zachowanie i promowanie dziedzictwa kulturowego oraz przyczynienie się do wzrostu atrakcyjności turystycznej objętego przewodnikiem, który został przygotowany. W trakcie realizacji projektu zakupiono między innymi: papier i tusz do drukarek, papier ozdobny do dyplomów, oraz usługę opisu i charakterystyki obiektów archeologicznych i terenu, usługę wykonania zdjęć autorskich, usługę wydruku publikacji, usługę założenia i administrowania stroną internetową. Zakupy związane z realizacją projektu nie służą wykonywaniu czynowi opodatkowanych.

Biorąc pod uwagę opis stanu faktycznego oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że Stowarzyszeniu nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, bowiem poniesione wydatki nie miały związku z czynnościami opodatkowanymi. Ponadto Stowarzyszenie nie jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, co również wyklucza możliwość skorzystania z prawa do odliczenia podatku naliczonego. Wnioskodawcy nie przysługiwało również prawo otrzymania zwrotu tego podatku, gdyż środki, o których mowa we wniosku, nie są środkami wymienionymi w § 8 ust. 3 i 4 rozporządzenia Ministra Finansów z 4 kwietnia 2011 r.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl