ITPP2/443-494/13/EB

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 lipca 2013 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-494/13/EB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 10 maja 2013 r. (data wpływu 16 maja 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupów dotyczących realizowanej inwestycji - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 maja 2013 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupów dotyczących realizowanej inwestycji.

W złożonym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Zamierza zrealizować z własnych środków projekt inwestycyjny, polegający na wybudowaniu szkoły wraz z basenem. Celem inwestycji jest wykonanie pełnej infrastruktury technicznej, która umożliwi dzierżawę całego obiektu, tj. szkoły wraz z basenem, niepublicznej jednostce systemu oświaty (stowarzyszeniu) lub jednostce organizacyjnej Gminy - samorządowej jednostce budżetowej. Bez względu na osobę wydzierżawiającego Gmina będzie otrzymywać dochody opodatkowane podatkiem od towarów i usług z dzierżawy swojego majątku. W związku z przedmiotową inwestycją poniesie wydatki, które udokumentowane zostaną przez kontrahentów fakturami VAT, z wykazanymi w nich kwotami podatku naliczonego. Po zakończeniu inwestycji planuje pozostawienie majątku w swym władaniu i prowadzenie samodzielnej działalności w zakresie odpłatnego świadczenia usług, które będą sklasyfikowane wg PKWiU 68.20.12, jako "Wynajem i usługi zarządzania nieruchomościami niemieszkalnymi własnymi lub dzierżawionymi". Gmina będzie dokumentować świadczone usługi (dzierżawa obiektów) fakturami VAT, wykazywać w rejestrach i deklaracjach VAT oraz będzie rozliczać z tego tytułu podatek należny

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

* Czy w przedstawionym zdarzeniu przyszłym, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, Gminie będzie przysługiwało prawo do pomniejszenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących wydatki poniesione na realizację przedmiotowej inwestycji, która po zrealizowaniu zostanie wydzierżawiona niepublicznej jednostce systemu oświaty.

* Czy w przedstawionym zdarzeniu przyszłym, zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy, Gminie będzie przysługiwało prawo do pomniejszenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących wydatki poniesione na realizację przedmiotowej inwestycji, która po zrealizowaniu zostanie wydzierżawiona jednostce organizacyjnej Gminy - samorządowej jednostce budżetowej.

Zdaniem Wnioskodawcy, przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stanowi, że w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z pewnymi zastrzeżeniami niemającymi zastosowania w przedmiotowej sytuacji. Gmina stwierdziła, że powyższe oznacza, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje podatnikom podatku od towarów i usług w sytuacji, gdy towary i usługi, przy nabyciu których został naliczony podatek, są wykorzystywane do wykonywania przez tego podatnika do czynności opodatkowanych. Podniosła, że w związku z powyższym dla oceny możliwości skorzystania z prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku przedmiotową inwestycją istotne jest ustalenie, czy towary i usługi, przy zakupie których naliczono podatek zostały nabyte przez Gminę:

1.

jako podatnika podatku od towarów i usług,

2.

pozostają w bezspornym związku z wykonywanymi przez niego czynnościami opodatkowanymi.

Wskazała, że zgodnie z treścią art. 15 ust. 1 ustawy, za podatników uznaje się osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Podniosła, że zgodnie z przepisem art. 15 ust. 6 ustawy nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Stwierdziła, że w świetle zacytowanych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, w przypadku czynności wykonywanych na podstawie umowy cywilnoprawnej, występuje w roli podatnika podatku od towarów i usług (umowa dzierżawy jest umową cywilnoprawną). Po zakończeniu inwestycji planuje pozostawienie jej w swym władaniu i prowadzenie samodzielnej działalności w zakresie odpłatnego udostępniania na rzecz korzystających. Szkoła wraz z basenem i pozostałą infrastrukturą będzie przeznaczona do świadczenia odpłatnych usług dzierżawy, czyli będzie wykorzystywana wyłącznie do działalności opodatkowanej. Powyższe oznacza, że spełniony zostanie warunek bezspornego związku wydatków ponoszonych na zrealizowanie inwestycji, z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Gmina stwierdziła, że stosownie do przepisu art. 86 ust. 1 ustawy, w przypadku opisanych wydatków na zrealizowanie inwestycji przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących te wydatki. Wskazała, że obecnie rozważa dwie możliwości:

1. Wydzierżawienie zrealizowanej inwestycji niepublicznej jednostce systemu oświaty (stowarzyszeniu). Gmina podniosła, że niepubliczna jednostka systemu oświaty jest stowarzyszeniem, posiada osobowość prawną i prowadzi statutową działalność w zakresie oświaty i wychowania. Stwierdziła, że przepis art. 693 § 1 ustawy - Kodeks cywilny stanowi, że przez umowę dzierżawy wydzierżawiający zobowiązuje się oddać dzierżawcy rzecz do używania i pobierania pożytków przez czas oznaczony lub nie oznaczony, a dzierżawca zobowiązuje się płacić wydzierżawiającemu umówiony czynsz. Gmina wskazała, że stowarzyszenie jest podmiotem, który ma zdolność do zawierania umów cywilnoprawnych, w tym umowy dzierżawy. Stwierdziła, że w związku z powyższym oddanie stowarzyszeniu zrealizowanej inwestycji na podstawie zawartej umowy dzierżawy będzie świadczeniem usług, o którym mowa w art. 8 ustawy o podatku od towarów i usług. Zatem spełnione są warunki upoważniające Gminę do dokonywania odliczeń podatku naliczonego w związku z realizacją przedmiotowej inwestycji.

2. Wydzierżawienie zrealizowanej inwestycji jednostce organizacyjnej Gminy - samorządowej jednostce budżetowej. Gmina zauważyła, że jednostka budżetowa to jednostka organizacyjna sektora finansów publicznych, nieposiadająca osobowości prawnej i działająca na podstawie statutu, który określa jej nazwę, siedzibę i przedmiot działalności. Do tworzenia gminnych jednostek budżetowych uprawnione są organy stanowiące jednostek samorządu terytorialnego. Wskazała, że przepisy ustawy z dnia 21 sierpnia 1 997 r. o gospodarce nieruchomościami (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 102, poz. 651 z późn. zm.) określają zasady gospodarowania nieruchomościami stanowiącymi własność Skarbu Państwa oraz własność jednostek samorządu terytorialnego. Stwierdziła, że zgodnie z przepisem art. 13 tej ustawy, z zastrzeżeniem wyjątków wynikających z ustaw, nieruchomości mogą być przedmiotem obrotu. W szczególności nieruchomości mogą być przedmiotem sprzedaży, zamiany i zrzeczenia się, oddania w użytkowanie wieczyste, w najem lub dzierżawę, użyczenia, oddania w trwały zarząd, a także mogą być obciążane ograniczonymi prawami rzeczowymi. Stwierdziła, że przepis art. 18 tej ustawy stanowi, że nieruchomości mogą być oddawane jednostkom organizacyjnym w trwały zarząd, najem i dzierżawę oraz użyczane na cele związane z ich działalnością. Cytowany przepis wskazuje formy władania nieruchomościami przez jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej należące do jednostek samorządu terytorialnego. Zauważyła, że na podstawie powołanego wyżej przepisu jednostki budżetowe uzyskały zdolność do zawierania umów wymienionych w tym przepisie, tj. umów najmu, dzierżawy lub użyczenia. Gmina ponownie wskazała, że rozważa utworzenie jednostki budżetowej, która będzie zarejestrowanym, samodzielnym (odrębnym od Gminy) podatnikiem i która po zakończeniu przedmiotowej inwestycji będzie jej dzierżawcą, spełniając warunki wynikające z przepisów ustawy o gospodarce nieruchomościami, w tym w szczególności warunek wynikający z art. 18 tej ustawy, dotyczący działalności prowadzonej przez jednostkę budżetową (przedmiotem umowy dzierżawy będzie budynek szkoły wraz z basenem i pozostałą infrastrukturą, w związku z tym jednostka budżetowa, która będzie dzierżawcą zostanie powołana do realizowania celów związanych z edukacją i kulturą fizyczną i tak będzie stanowił statut tej jednostki). Gmina stwierdziła, że zgodnie z przywołanymi powyżej przepisami ustawy o gospodarce nieruchomościami możliwe jest zawarcie umowy najmu lub dzierżawy pomiędzy Gminą i jednostką budżetową powołaną do prowadzenia szkoły wraz z basenem. Wskazała, że w związku z powyższym oddanie jednostce budżetowej (będącej jednocześnie odrębnym od Gminy podatnikiem podatku od towarów i usług) zrealizowanej inwestycji na podstawie zawartej umowy dzierżawy będzie świadczeniem usług, o którym mowa w art. 8 ustawy o podatku od towarów i usług. Podniosła, że także w tym przypadku spełnione są warunki upoważniające Gminę do dokonywania odliczeń podatku naliczonego w związku z realizacją przedmiotowej inwestycji.

Reasumując, zdaniem Gminy, zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby odliczenia dokonywał podatnik podatku od towarów i usług oraz aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Stwierdziła, że dla czynności świadczenia usług dzierżawy jest takim podatnikiem. Podniosła, że odpłatna dzierżawa zrealizowanej inwestycji będzie świadczeniem usług, o którym mowa w art. 8 ustawy, tj. będzie czynnością podlegającą opodatkowaniu i jednocześnie nie będzie korzystała ze zwolnienia od podatku. Wskazała, że wobec powyższego, będzie przysługiwać prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków ponoszonych w związku z realizowaną inwestycją, udokumentowanych fakturami, w których wykazany zostanie podatek od towarów i usług. Gmina zauważyła, że bez znaczenia dla prawa do odliczenia pozostanie fakt, czy dzierżawcą będzie niepubliczna jednostka systemu oświaty (stowarzyszenie), czy też jednostka budżetowa Gminy, powołana do prowadzenia szkoły - oba podmioty są zdolne do zawierania umów dzierżawy.

Reasumując, zdaniem Gminy, zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby odliczenia dokonywał podatnik podatku od towarów i usług oraz aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Stwierdziła, że dla czynności świadczenia usług dzierżawy jest takim podatnikiem. Podniosła, że odpłatna dzierżawa zrealizowanej inwestycji będzie świadczeniem usług, o którym mowa w art. 8 ustawy, tj. będzie czynnością podlegającą opodatkowaniu i jednocześnie nie będzie korzystała ze zwolnienia od podatku. Wskazała, że wobec powyższego, będzie przysługiwać prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków ponoszonych w związku z realizowaną inwestycją, udokumentowanych fakturami, w których wykazany zostanie podatek od towarów i usług. Gmina zauważyła, że bez znaczenia dla prawa do odliczenia pozostanie fakt, czy dzierżawcą będzie niepubliczna jednostka systemu oświaty (stowarzyszenie), czy też jednostka budżetowa Gminy, powołana do prowadzenia szkoły - oba podmioty są zdolne do zawierania umów dzierżawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl