ITPP2/443-489/12/AP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 maja 2012 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-489/12/AP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 4 kwietnia 2012 r. (data wpływu 23 kwietnia 2012 r.), uzupełnionym w dniu 25 maja 2012 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją zadania - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 kwietnia 2012 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 25 maja 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją zadania.

W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniu, przedstawiono następujący stan faktyczny.

W dniu 31 grudnia 2009 r. Gmina Miasto E. podpisała umowę z Województwem o dofinansowanie projektu współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego 2007-2013, Oś Priorytetowa 2 - "Turystyka", Działanie 2.2 - "Promocja województwa i jego oferty turystycznej". W ramach projektu organizowane są cztery duże imprezy kulinarne (w okresie turystycznym czerwiec-wrzesień), których celem jest rozwój, upowszechnianie i promocja regionalnych kulinariów: Konkurs o chochlę Prezydenta Miasta, Podróż ze smakiem, F. (...) oraz Festiwal (...). W ramach tych wydarzeń odbywają się koncerty, degustacje, pokazy kulinarne z udziałem gwiazd, konkursy, plenery rzeźbiarskie, atrakcje dla dzieci, przejazd koleją wąskotorową, itp. Udział w wydarzeniach oraz korzystanie z atrakcji jest ogólnodostępne i bezpłatne. Oprócz tego w ramach projektu odbywa się ogólnopolska kampania promocyjna tych wydarzeń (prasa ogólnopolska, regionalna, lokalna, plakaty, banery, materiały promocyjne, działania ambientowe, billboardy, udział w targach), a podsumowaniem projektu będzie wydanie książki kulinarnej.

Większość zadań w ramach projektu realizowana jest przez jednostki organizacyjne Gminy Miasta: Centrum Kultury - przygotowanie, przeprowadzenie oraz rozliczenie Konkursu o chochlę Prezydenta Miasta, Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji - przygotowanie, przeprowadzenie oraz rozliczenie Podróży ze smakiem oraz Festiwalu (...), Centrum Edukacji Ekologicznej - przygotowanie, przeprowadzenie oraz rozliczenie F (...), Miejska Biblioteka Publiczna - przeprowadzenie przetargu na wydanie książki kulinarnej podsumowującej projekt oraz nadzorowanie jej wydania, Wydział Promocji i Spraw Społecznych Urzędu Miasta - przeprowadzenie przetargu na kampanię promocyjną oraz nadzorowanie jej przebiegu.

Wyżej wymienione podmioty ponoszą koszty związane z realizacją projektu ze środków, które są przekazywane do ich budżetów z budżetu Gminy Miasta. Po zrealizowaniu poszczególnych działań, jednostki rozliczają się z poniesionych kosztów przedstawiając umowy oraz faktury. Co kwartał Urząd Miasta sporządza i kieruje do Urzędu Marszałkowskiego wnioski o płatność. Refundacja prawidłowo rozliczonych środków, jakie zostały poniesione w związku z działaniami, które się już odbyły, wpływa do budżetu Gminy Miasta i tam pozostaje.

Projekt realizowany jest na terenie Powiatu E. - Gmina K. oraz Gmina Miasto E. W 2010 r. odbyły się przedstawione wydarzenia kulinarne, w 2011 r. odbyła się ich druga edycja. Kampania promocyjna oraz zbieranie materiałów do książki są prowadzone od początku realizacji projektu.

Centrum przeprowadziło wyłącznie jedno zadanie i poniosło koszty związane z realizacją jednej części projektu. Centrum nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym w uzupełnieniu wniosku zadano następujące pytanie.

Czy Centrum ma możliwość odzyskania poniesionego kosztu podatku od towarów i usług, w związku z przeprowadzeniem jednego z zadań.

Zdaniem Wnioskodawcy, realizując ww. projekt - wyznaczone zadanie, w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego 2007-2013, nie może odzyskać poniesionego kosztu podatku na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towaru i usług. Centrum wskazało, że pozyskane środki nie są uważane za środki, o których mowa w § 7 ust. 3 i 4 rozporządzenia Ministra finansów dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799). Centrum stwierdziło, że nie czerpało dochodu z tytułu organizacji wydarzeń kulinarnych, czy dystrybucji materiałów promocyjnych, gdyż wszystko było ogólnodostępne i bezpłatne. Podniosło, że w związku z realizacją projektu, nie będzie wykonywać czynności podlegających opodatkowaniu, tzn. dokonywać sprzedaży towarów oraz świadczyć usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do brzmienia art. 88 ust. 4 powołanej ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia dokonuje czynny podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu. Natomiast przepisy rozdziału 5 powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzenia.

Od dnia 1 stycznia do 6 kwietnia 2011 r. powyższe kwestie były uregulowane w tożsamy sposób w przepisach rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649), natomiast w 2010 r. w przepisach odpowiednio rozdziału 9 oraz § 7 ust. 3 i 4 powołanego przez Centrum rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799).

Biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że w związku z realizacją przedmiotowego zadania, Centrum nie ma możliwości odliczenia podatku naliczonego na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż wykonywane czynności - w związku z tym, iż nie wiążą się z żadną odpłatnością za udział w wydarzeniach i korzystanie z atrakcji - nie są opodatkowane. Nie przysługuje również prawo otrzymania zwrotu tego podatku, gdyż środki przyznane na realizację projektu, nie są środkami, o których mowa w powołanych rozporządzeniach wykonawczych.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl