ITPP2/443-481/11/RS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 czerwca 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-481/11/RS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 28 marca 2011 r. (data wpływu 31 marca 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia miejsca świadczenia i opodatkowania usług oddelegowania personelu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 marca 2011 r. został złożony wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia miejsca świadczenia i opodatkowania usług oddelegowania personelu.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej świadczy Pan usługi polegające na oddelegowaniu własnego personelu do pilotażu cywilnych statków powietrznych, planowania lotów oraz innych czynności, które nie wymagają uzyskania koncesji. W zakresie ww. oddelegowania została podpisana umowa. Usługi są wykonywane pod kierownictwem i na zlecenie podmiotów zarejestrowanych w krajach trzecich. Nie ponosi Pan żadnej odpowiedzialności za organizację przelotów powietrznych. Jedynym obowiązkiem jest dostarczenie personelu w terminie wskazanym przez kontrahenta i wypełnienie obowiązków według jego dyspozycji. Personelem jest Pan jak i inne osoby zatrudnione przez Pana. Poza tym, żaden z usługobiorców nie prowadzi działalności gospodarczej na terytorium Polski i nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług w Polsce. Usługobiorca nie posiada siedziby prowadzenia działalności gospodarczej w państwie członkowskim i nie jest podatnikiem podatku od wartości dodanej w państwie członkowskim Unii Europejskiej.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy miejscem świadczenia opisanych usług będzie stosownie do treści art. 28b ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług miejsce, gdzie podmiot będący usługobiorcą posiada swoją siedzibę.

Zdaniem Wnioskodawcy, miejscem opodatkowania tych usług, świadczonych na rzecz kontrahenta zagranicznego, będzie państwo, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę. Tym samym usługi te nie będą podlegały opodatkowaniu na terytorium Polski. Po powołaniu treści art. 28b ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług wskazał Pan, iż z przepisu tego wynika, że o miejscu świadczenia usługi wykonywanej dla "podatnika" decyduje siedziba, miejsce zamieszkania, stałe miejsce prowadzenia działalności usługobiorcy. Zasada ogólna wyrażona w powyższej regulacji nie ma zastosowania w przypadku wystąpienia wyjątków przewidzianych w ustawie, które dotyczą usług:

1.

świadczonych dla stałego miejsca prowadzenia działalności podatnika, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba lub stałe miejsce zamieszkania (art. 28b ust. 2),

2.

świadczonych zwykle w miejscu, w którym usługobiorca zwykle prowadzi działalność lub w którym ma on miejsce zwykłego pobytu (art. 28b ust. 3) - tenże usługobiorca nie posiada siedziby, stałego miejsca zamieszkania lub stałego miejsca prowadzenia działalności,

3.

zakupionych przez podatnika na jego potrzeby prywatne, bądź prywatne potrzeby innych osób (art. 28b ust. 4),

4.

związanych z nieruchomościami (art. 28e),

5.

transportu pasażerskiego (art. 28f ust. 1),

6.

wstępu na imprezy kulturalne (art. 28g ust. 1),

7.

restauracyjnych (art. 28i),

8.

krótkoterminowego wynajmu środków transportu (art. 28j),

9.

turystyki (art. 28n).

Po powołaniu treści art. 28a ustawy wskazał Pan, iż z definicji zawartej w tym przepisie wynika, że podatnikiem jest zarówno polski podatnik podatku od towarów i usług, jak i podatnik podatku od wartości dodanej z innego państwa członkowskiego oraz podmiot z kraju trzeciego prowadzący działalność gospodarczą odpowiadającą definicji zawartej w art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, którego treść została przytoczona. Stwierdził Pan, że podatnikiem jest zatem osoba wykonująca samodzielnie działalność gospodarczą, jak również podmioty wykonujące działalność uznawaną za działalność gospodarczą zgodnie z regulacjami państw trzecich. Przy czym taki sposób pojmowania podatnika ma zastosowanie tylko w przypadku ustalania miejsca świadczenia usług. Podkreślił Pan, że ustawa o podatku od towarów i usług nie definiuje pojęcia dostarczania (oddelegowania) personelu. Charakterystyczne dla tego rodzaju usług jest to, że oddelegowani pracownicy pozostają nadal pracownikami firmy macierzystej oraz pozostają pod jej nadzorem, jednakże wykonują zadania zlecone przez firmę, do której zostali oddelegowani. Pana zdaniem, oddelegowanie wyspecjalizowanych pracowników do pilotażu cywilnych statków powietrznych ma charakter usług wskazanych w art. 28b ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, a świadczone przez Pana usługi nie zawierają się w wyjątkach od ogólnej zasady zawartej w powyższym przepisie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W związku z tym, że wniosek Pana złożony w miesiącu marcu 2011 r. dotyczy stanu faktycznego, niniejszą interpretację wydaje się w oparciu o stan prawny obowiązujący w tym okresie.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Z treści art. 7 ust. 1 powołanej ustawy wynika, że dostawą towarów jest przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W myśl art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Dla prawidłowego rozliczenia podatku z tytułu świadczenia usług, niezbędne jest ustalenie miejsca ich świadczenia, bowiem od niego uzależnione jest miejsce ich opodatkowania.

Stosownie do art. 28b ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę lub stałe miejsce zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1, art. 28g ust. 1, art. 28i, 28j i 28n.

Dla celów określenia miejsca świadczenia usług, ustawodawca odrębnie zdefiniował pojęcie podatnika. Z art. 28a pkt 1 ustawy wynika, iż przez podatnika należy rozumieć:

a.

podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6,

b.

osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a), która jest zidentyfikowana do celów podatku lub podatku od wartości dodanej.

Zgodnie z art. 28l pkt 1 pkt 6 ustawy, w przypadku świadczenia na rzecz podmiotów niebędących podatnikami, mających siedzibę, stałe miejsce zamieszkania lub miejsce zwykłego pobytu poza terytorium Wspólnoty, usług dostarczania (oddelegowania) personelu, miejscem świadczenia usług jest miejsce, gdzie podmioty te posiadają siedzibę, stałe miejsce zamieszkania lub miejsce zwykłego pobytu.

W ustawie o podatku od towarów nie zostało zdefiniowane pojęcie oddelegowania lub dostarczania personelu, jak również ustawodawca nie odwołał się w przypadku przedmiotowej usługi do przepisów z zakresu statystyki publicznej. Dlatego pojęcie "dostarczanie" (oddelegowanie) personelu należy traktować szeroko i brać pod uwagę charakter świadczonej usługi. "Słownik języka polskiego" definiuje te pojęcia w następujący sposób: "oddelegować" - "przeznaczyć kogoś do wykonania jakiegoś zadania służbowego", natomiast "dostarczyć" - "sprawić, żeby się coś znalazło, żeby się ktoś znalazł w jakimś określonym miejscu np. dostarczyć robotników na budowę".

Z treści złożonego wniosku wynika, że w ramach prowadzonej działalności gospodarczej świadczy Pan usługi polegające na oddelegowaniu personelu do pilotażu cywilnych statków powietrznych, planowania lotów oraz innych czynności, które nie wymagają uzyskania koncesji. Usługi są wykonywane pod kierownictwem i na zlecenie podmiotów zarejestrowanych w krajach trzecich. Nie ponosi Pan żadnej odpowiedzialności za organizację przelotów powietrznych. Jedynym Pana obowiązkiem jest dostarczanie personelu w terminie wskazanym przez kontrahenta i wypełnienie obowiązków według jego dyspozycji. "Personelem" jest Pan i osoby zatrudnione przez Pana. Żaden z kontrahentów nie prowadzi działalności gospodarczej na terytorium Polski i nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Biorąc pod uwagę powyższe oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że opisane okoliczności wskazują, że przedmiotowe świadczenie jest usługą dostarczania (oddelegowania) personelu. Zakładając, że - jak wskazano we wniosku - usługobiorca jest podatnikiem zarejestrowanym w kraju trzecim, a usługa nie jest świadczona dla stałego miejsca prowadzenia działalności, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba lub stałe miejsce zamieszkania, podlega ona opodatkowaniu w kraju trzecim (siedziba usługobiorcy) na podstawie art. 28b ustawy o podatku od towarów i usług. Tym samym usługi te nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na terytorium Polski.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl