ITPP2/443-480/09/AJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 27 sierpnia 2009 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-480/09/AJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 8 czerwca 2009 r. (data wpływu 10 czerwca 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 21 sierpnia 2009 r. (data wpływu 24 sierpnia 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu p.n. "Budowa kanalizacji - etap II wraz z modernizacją SUW w W." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 czerwca 2009 r. wpłynął wniosek, uzupełniony pismem z dnia 21 sierpnia 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odzyskania podatku występującego w związku z realizacją projektu p.n. "Budowa kanalizacji - etap II wraz z modernizacją SUW w W."

W przedmiotowym wniosku, oraz piśmie stanowiącym jego uzupełnienie, przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina będzie realizować zadanie inwestycyjne p.n. "Budowa kanalizacji - etap II wraz z modernizacją SUW w W.", współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Regionalnego w ramach Osi priorytetowej 6 - "Środowisko przyrodnicze", Działanie 6.1 - "Poprawa i zapobieganie degradacji środowiska poprzez budowę, rozbudowę i modernizację infrastruktury ochrony środowiska", Poddziałanie 6.1.2. - "Gospodarka wodno-ściekowa" Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013. Inwestycja będzie obejmować następujący zakres robót: rozbudowę podciśnieniowej kanalizacji sanitarnej wraz z przyłączami, rozbudowę stacji podciśnieniowej oraz modernizację stacji uzdatniania wody.

Wydatki poniesione na ww. inwestycję nie będą służyły sprzedaży opodatkowanej, gdyż sprzedaż opodatkowaną Gmina prowadzi tylko w zakresie sprzedaży mienia komunalnego. Po zakończeniu inwestycji sieć kanalizacyjna zostanie nieodpłatnie przekazana w trwały zarząd do Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej. Sieć zostanie przekazana na podstawie Zarządzenia Wójta Gminy. Nieodpłatne przekazanie nie jest przedmiotem opodatkowania i podatek należny nie wystąpi w przypadku przekazania ww. sieci kanalizacyjnej. Podatek naliczony we wniosku o dofinansowanie oraz w umowie o dofinansowanie projektu "Budowa kanalizacji - etap II wraz z modernizacją SUW w W." z dnia 14 maja 2009 r. jest kosztem kwalifikowanym. Środki na dofinansowanie ww. inwestycji nie stanowią środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w § 8 ust. 3 i 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336). W związku z tym Gmina nie będzie miała możliwości odzyskania podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dotyczących realizowanej inwestycji.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w realizowanym projekcie p.n. "Budowa kanalizacji - etap II wraz z modernizacją SUW w W.", współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Regionalnego w ramach Osi priorytetowej 6 - "Środowisko przyrodnicze", Działanie 6.1 - "Poprawa i zapobieganie degradacji środowiska poprzez budowę, rozbudowę i modernizację infrastruktury ochrony środowiska", Poddziałanie 6.1.2. - "Gospodarka wodno-ściekowa" Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013, Gmina będzie miała możliwość odzyskania podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), obniżenie kwoty i zwrot różnicy podatku należnego uzależnione są od zakresu w jakim towary i usługi związane są ze sprzedażą opodatkowaną. W przypadku wykonania inwestycji, o której mowa we wniosku, związek ze sprzedażą opodatkowaną nie będzie miał miejsca, gdyż sieć kanalizacyjna zostanie nieodpłatnie przekazana w trwały zarząd Zakładowi Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej. Gmina nie będzie miała możliwości odzyskania podatku, ponieważ środki na dofinansowanie inwestycji nie są środkami bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w § 8 ust. 3 i 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Jak wynika z powyższego, prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom VAT oraz tylko w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione podmiotowo lub przedmiotowo, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega, odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W myśl art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...). Przez dostawę towarów, zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się natomiast przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Zgodnie z § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Zwolnienie od podatku od towarów i usług jednostek samorządu terytorialnego jest zatem możliwe tylko wtedy, gdy wykonują one czynności w ramach przypisanych im specyficznych zadań i funkcji samorządowych (publicznych).

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz (art. 7 ust. 1 pkt 3 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że efekt końcowy inwestycji w postaci rozbudowanej podciśnieniowej kanalizacji sanitarnej wraz z przyłączami, zmodernizowanej i rozbudowanej stacji uzdatniania wody, zostanie nieodpłatnie przekazany na podstawie zarządzenia Wójta Gminy w trwały zarząd Zakładowi Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej.

Instytucja oddania w trwały zarząd nieruchomości została uregulowana w rozdziale 5 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (tekst jedn. Dz. U. z 2004 r. Nr 261, poz. 2603 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 43 ust. 1 powołanej ustawy, trwały zarząd jest formą prawną władania nieruchomością przez jednostkę organizacyjną.

Ustanowienie trwałego zarządu następuje w drodze decyzji administracyjnej (art. 45 ust. 1).

Z regulacji zwartych w ustawie o gospodarce nieruchomościami wynika, że oddanie nieruchomości w trwały zarząd następuje w drodze decyzji administracyjnej, a więc nie ma ono charakteru cywilnoprawnego. W konsekwencji czynność taka nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W rozdziale 10 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanych ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku, w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 10 tego rozporządzenia.

Biorąc pod uwagę opis zdarzenia przyszłego, oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że Gminie nie będzie przysługiwało prawo do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu p.n. "Budowa kanalizacji - etap II wraz z modernizacją SUW w W.", z uwagi na fakt, iż środki otrzymane na dofinansowanie realizacji projektu nie stanowią bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o której mowa w § 8 ust. 3 i 4 wspomnianego rozporządzenia. Wnioskodawcy nie będzie również przysługiwało prawo do odliczenia tego podatku, skoro efekt końcowy projektu nie będzie służył czynnościom opodatkowanym wykonywanym przez Gminę.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl