ITPP2/443-479/12/MD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 25 kwietnia 2012 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-479/12/MD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 17 kwietnia 2012 r. (data wpływu 23 kwietnia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia stawki podatku mającej zastosowanie do aportu obejmującego sieci wodociągowe - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 kwietnia 2012 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia stawki podatku mającej zastosowanie do aportu obejmującego sieci wodociągowe.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Gmina wniosła w formie aportu do S. sp. z o.o. majątek wodociągowy w celu pokrycia podwyższenia kapitału zakładowego tej spółki. Przedmiotem wkładu niepieniężnego, który został dokonany w grudniu 2011 r., była sieć wodociągowa w miejscowości R. (K.), K. (P.), B. (A.) (1,2), Ł.-Z., W. (długość sieci: 330/ 40,5/ 131/ 5/ 566,3/ 201,6/ 528,6/ 26,2/ 244,1), wybudowana przez Gminę w 2010 r. Sieć została oddana przez Gminę do eksploatacji na podstawie umowy z dnia 2 lutego 2009 r. (obowiązywała do dnia 31 grudnia 2011 r. - umowa objęta podatkiem od towarów i usług), zawartej przez Gminę z "Z." sp. z o.o.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy wniesienie przez Gminę opisanych budowli (sieci wodociągowych), jako aportu w celu pokrycia podwyższenia kapitału zakładowego ww. spółki, będzie czynnością zwolnioną od opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

2.

Czy wniesienie przez Gminę opisanych budowli (sieci wodociągowych) jako aportu w celu pokrycia podwyższenia kapitału zakładowego ww. spółki, jeżeli nie będzie korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, będzie objęte stawką 8%.

Zdaniem Wnioskodawcy, który odwołał się do treści art. 43 ust. 1 pkt 10 i 10a oraz art. 2 pkt 14 ustawy o podatku od towarowi usług, objęta wnioskiem dostawa sieci wodociągowych w postaci aportu do spółki S. sp. z o.o. nie będzie czynnością zwolnioną od opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Zdaniem Gminy, stanowiące przedmiot aportu budowle nie mogą skorzystać ze zwolnienia zawartego w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, albowiem pomiędzy pierwszym zasiedleniem (oddanie do eksploatacji Z na podstawie umowy objętej podatkiem od towarów i usług), które miało miejsce w 2010 r., a wniesieniem urządzeń w formie aportu (grudzień 2011 r.) upłynął okres krótszy niż 2 lata. Gmina stwierdziła, że zgodnie z poglądami doktryny, pojęcie pierwszego zasiedlenia na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług ma znaczenie autonomiczne. Pierwszym zasiedleniem będzie tylko pierwsza czynność opodatkowana dotycząca danych budynków (ich części) lub budowli. W szczególności "pierwsze zasiedlenie" nie jest równoznaczne z rozpoczęciem użytkowania. Budynek (budowla) może być użytkowany, nie będąc jeszcze przedmiotem czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Gmina stwierdziła, że dostawa ww. budowli nie będzie również objęta zwolnieniem z art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, albowiem w związku z oddaniem sieci po wybudowaniu do eksploatacji na podstawie umowy z dnia 2 lutego 2009 r., na mocy której pobierała z tego tytułu wynagrodzenie obciążone podatkiem od towarów i usług, miała w stosunku do tych obiektów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Bez znaczenia jest fakt, czy z tego prawa skorzystała.

Zdaniem Gminy, w zakresie podlegającym opodatkowaniu, czynność wniesienia aportem sieci wodociągowych będzie podlegać 8% stawce podatku od towarów i usług. Zgodnie z 41 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 8%. Przywołany załącznik, wśród usług objętych 8% stawką podatku, wymienia pod "poz. 14", usługi związane z uzdatnianiem i dostarczaniem wody za pośrednictwem sieci wodociągowych. Nie ulega wątpliwości, iż przedmiotowy aport sieci wodociągowych pozostaje w związku ze świadczeniem wymienionych usług, z tego względu czynność ta powinna podlegać 8% stawce podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z brzmieniem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054) - zwanej dalej ustawą - opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W świetle art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Stawka podatku, zgodnie z przepisem art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2 -12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują dla niektórych towarów i usług stawki obniżone lub zwolnienie od podatku.

Jako odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania, zastosowanie obniżonej stawki podatku lub zwolnienia od podatku od towarów i usług możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w ww. ustawie oraz w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia.

Stosownie do treści art. 41 ust. 2 w zw. z art. 146a pkt 2 powołanej ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy stawka podatku wynosi 8%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

I tak, w poz. 140 ww. załącznika wymienione zostały "Usługi związane z uzdatnianiem i dostarczaniem wody za pośrednictwem sieci wodociągowych" - PKWiU 36.00.20.0.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a.

dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b.

pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Ustawodawca, w art. 2 pkt 14 ustawy, definiuje pojęcie "pierwszego zasiedlenia", przez które rozumieć należy oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

a.

wybudowaniu lub

b.

ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Żeby można było mówić o pierwszym zasiedleniu, musi dojść do oddania budynków (budowli lub ich części) do użytkowania w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu. Pierwsze zasiedlenie będzie miało zatem miejsce wówczas, gdy wybudowany lub zmodernizowany obiekt będzie przedmiotem sprzedaży albo będzie oddany w najem, bądź dzierżawę. Zarówno bowiem dostawa, jak też najem, bądź dzierżawa, są czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem, że:

a.

w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b.

dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Według ust. 7a ww. artykułu, warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b, nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat.

Ze złożonego wniosku wynika, że w grudniu 2011 r. Gmina wniosła w formie aportu do spółki prawa handlowego majątek wodociągowy w celu pokrycia podwyższenia kapitału zakładowego tej spółki. Przedmiotem wkładu niepieniężnego była sieć wodociągowa położona w miejscowościach R. (K.), K. (P.), B. (A.) (1,2), Ł.- Z., W., wybudowana przez Gminę w 2010 r. Sieć została oddana przez Gminę do eksploatacji na podstawie umowy z dnia 2 lutego 2009 r. (obowiązywała do dnia 31 grudnia 2011 r. i była to umowa objęta podatkiem od towarów i usług). Gmina miała w stosunku do ww. obiektów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Na tym tle Gmina powzięła wątpliwość dotyczącą stawki podatku mającej zastosowanie do aportu obejmującego ww. sieci wodociągowe.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku stan faktyczny oraz powołane regulacje z zakresu podatku od towarów i usług potwierdzić należy pogląd Gminy, iż aport ww. budowli nie będzie korzystał ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług, jak również w świetle brzmienia art. 43 ust. 1 pkt 10a tej ustawy. Stwierdzić jednak należy, że aport ten - wbrew stanowisku Gminy - nie mógł korzystać ze stawki preferencyjnej podatku w wysokości 8%. Taka kwalifikacja prawnopodatkowa nie znajduje bowiem żadnego uzasadnienia w obowiązujących przepisach z zakresu podatku od towarów i usług. W świetle art. 7 ust. 1 ustawy, zrealizowana czynność - na co również jednoznacznie wskazuje Gmina - nosiła cechy dostawy towarów. Zatem nie było możliwe - jak to ocenia Gmina w swoim stanowisku - zastosowanie do tej czynności obniżonej stawki podatku, właściwej wyłącznie dla usług związanych z uzdatnianiem i dostarczaniem wody za pośrednictwem sieci wodociągowych. Bez znaczenia w tym kontekście pozostaje związek funkcjonalny łączący opisane we wniosku sieci wodociągowe ze świadczeniem usług, o których mowa w poz. 140 (we wniosku Gmina błędnie podała poz. 14), zał. nr 3 do ustawy.

W związku z powyższym stanowisko Gminy jako całość należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl