ITPP2/443-473/12/RS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 czerwca 2012 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-473/12/RS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 6 kwietnia 2012 r. (data wpływu 20 kwietnia 2012 r.) uzupełnionym w dniu 25 czerwca 2012 r. (data wpływu) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia od podatku do czynności zbycia przez Województwo nieruchomości zabudowanej, jak i niezabudowanej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 kwietnia 2012 r. został złożony wniosek uzupełniony w dniu 25 czerwca 2012 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia od podatku do czynności zbycia przez Województwo nieruchomości zabudowanej, jak i niezabudowanej.

W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniu przedstawione zostało następujące zdarzenie przyszłe.

Województwo jest właścicielem nieruchomości gruntowej zabudowanej, składającej się z działek nr: 312/36, 312/37, 312/38, 312/39, 312/40 i 311. Wszystkie budynki położone na ww. działkach zostały opuszczone przez Wojewódzki Szpital, którego organem założycielskim był Sejmik Województwa, w związku z przeprowadzeniem się tej jednostki do nowych obiektów. Nieruchomość została przejęta do zasobów Województwa protokołem zdawczo-odbiorczym w dniu 18 stycznia 2012 r.

Od dnia przejęcia nieruchomości do dnia sporządzenia wniosku Województwo nie poczyniło żadnych nakładów na nieruchomości oznaczonej jako działki nr 312/36, 312/37, 312/38, 312/39, 312/40 i 311. Zgodnie z informacjami zawartymi w operacie szacunkowym sporządzonym na dzień 23 listopada 2012 r., dla ww. terenu obowiązuje miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego, zgodnie z którym ww. działki znajdują się na terenie o funkcji tereny zabudowy usługowej (25U). Działka nr 312/40 znajduje się na terenie o funkcji tereny zabudowy usługowej (25U) i częściowo teren infrastruktury technicznej - elektroenergetyka (24E). Działka nr 311 znajduje się w strefie oznaczonej symbolem KDCi - teren dróg publicznych, droga główna. Obowiązujące ustalenia dla terenu nr 25.U: teren zagospodarowany do rewitalizacji, szpital: - elementy zagospodarowania przestrzennego, które wymagają ochrony - nie ustala się; - cechy elementów zagospodarowania przestrzennego, które wymagają ukształtowania lub rewaloryzacji: nakazuje się zachowanie charakteru istniejącej zabudowy, porządkowanie wnętrza, wyburzenia wtórnej zabudowy, wprowadzenie zieleni, urządzenie miejsc parkingowych. Określenie nakazów, zakazów, dopuszczeń i ograniczeń w zagospodarowaniu terenów: dopuszcza się przekształcenie istniejącej funkcji szpitalnej na usługi oświaty, czy komercyjne. Przekształcenie musi być poprzedzone opracowaniem programu rewitalizacji dla całości terenu. Program winien być zatwierdzony przez Miejską Komisję Urbanistyczno-Architektoniczną; nie dopuszcza się wprowadzania zabudowy, która mogłaby zasłaniać istniejące obiekty wpisane w ewidencję zabytków; należy rozebrać istniejący w południowo-zachodniej części terenu komin przy nieczynnej kotłowni. W ewidencji gruntów dla przedmiotowych działek rodzaj użytku określono jako Bi-inne tereny zabudowane.

Prawo własności nieruchomości stanowiących wg danych ewidencji gruntów działki nr: 311, 312/12, 312/17 (po podziałach: 312/36, 312/37, 312/38, 312/39, 312/40 i 311) Województwo nabyło z dniem 1 stycznia 1999 r. (przed tą datą właścicielem tej nieruchomości był Skarb Państwa) z mocy prawa, na podstawie art. 60 ust. I i 3 ustawy z dnia 13 października 1998 r. Przepisy wprowadzające ustawy reformujące administrację publiczną. Potwierdziła to ostateczna decyzja Wojewody z dnia 22 listopada 2000 r. Województwo jest wpisane jako właściciel ww. działek w księdze wieczystej.

Województwo zamierza:

1.

sprzedać wyżej opisaną nieruchomość jako jeden kompleks, za jedną cenę uzyskaną w przetargu.

2.

przewiduje także wariant alternatywny - sprzedaż poszczególnych działek w oddzielnych przetargach.

Dla potrzeb sprzedaży wg wariantu drugiego teren został podzielony na 4 obszary:

I Nieruchomość gruntowa zabudowana stanowiąca działki gruntu nr 312/37 i 311, o łącznym obszarze 22.594 m#178;. Obie działki są zabudowane. Z uwagi na powiązania funkcjonalne działki te należy traktować jako jedną nieruchomość przeznaczoną do sprzedaży. Działka nr 312/37, o powierzchni 21.498 m#178;, zabudowana jest następującymi budynkami: budynek główny szpitala o powierzchni użytkowej 4.128 m#178;, budynek oddziału laryngologii i okulistyki o powierzchni użytkowej 1.621 m#178;, budynek przychodni wielospecjalistycznej o powierzchni użytkowej 496 m#178; budynek oddziału chorób płuc i chemioterapii o powierzchni użytkowej 1.463 m#178;, budynek drukarni o powierzchni użytkowej 96 m#178;, budynek tlenowni o powierzchni użytkowej 51 m#178;, budynek hydroforni o powierzchni użytkowej 96 m#178;, budynek kotłowni o powierzchni użytkowej 390 m#178; oraz część budynku apteki, centrali telefonicznej, statystyki o łącznej powierzchni użytkowej 272 m#178;. Działka nr 311, o powierzchni 1.096 m#178; zabudowana jest budynkiem portierni o powierzchni użytkowej 15 m#178; oraz częściowo budynkiem apteki, centrali telefonicznej i statystyki. Wartość nieruchomości, zgodnie z operatem szacunkowym sporządzonym na dzień 23 listopada 2011 r., wynosiła: 15.535.000,00 zł. (w tym wartość gruntu: 8.103.000,00 zł wartość budynków 7.432.000,00 zł). Zgodnie z operatem szacunkowym z dnia 23 listopada 2011 r., na nieruchomości znajdują się następujące sieci uzbrojenia: ogrzewanie z sieci miejskiej, kanalizacja miejska, wodociąg - główne źródło z ujęcia własnego wody, znajdującego się na działce nr 312/37; rezerwowe źródło - gestor Wodociągi, energia elektryczna, sieć telefoniczna. Województwo jest jedynie właścicielem studni głębinowej (budowli) i hydroforni oraz kotłowni olejowej położonej na działce nr 312/37. Z uwagi na specyfikę działalności Szpitala wymagane było stosowanie dwóch równoległych źródeł zaopatrzenia w media. Powyższa budowla nie była przedmiotem najmu ani dzierżawy począwszy od dnia 5 lipca 1993 r. do dnia złożenia wniosku i jego uzupełnienia. Natomiast budynek hydroforni oraz kotłowni są przedmiotem użyczenia. W operacie określono lata budowy poszczególnych budynków: budynek główny szpitala wybudowany w 1910 r., budynek oddziału laryngologii i okulistyki wybudowany w 1910 r., budynek przychodni wielospecjalistycznej wybudowany w 1912 r., budynek oddziału chorób płuc i chemioterapii wybudowany w 1980 r., budynek drukarni wybudowany w 1910 r., budynek tlenowni wybudowany w 1970 r., budynek hydroforni-brak danych, budynek kotłowni - brak danych, budynek apteki, centrali telefonicznej, statystyki wybudowany w 1910 r., budynek portierni wybudowany w 1920 r. Zgodnie z oświadczeniem Dyrektora Wojewódzkiego Szpitala Specjalistycznego z dnia 29 marca 2012 r., Szpital nie ponosił wydatków na ulepszenie na nieruchomości w okresie od dnia 5 lipca 1993 r. do dnia 18 stycznia 2012 r., które by przekroczyły 30% wartości początkowej tych obiektów. Ponadto od dnia przejęcia nieruchomości protokołem zdawczo-odbiorczym do dnia sporządzenia uzupełnienia wniosku, Województwo nie poczyniło żadnych nakładów na nieruchomości oznaczonej jako działka 312/37. Powyższe dotyczy zarówno budowli jak i ww. budynków.

W okresie od dnia 5 lipca 1993 r. do dnia 18 stycznia 2012 r., zawarte zostały przez Szpital następujące umowy najmu:

* dotyczące działki 311 - umowa najmu powierzchni użytkowej 125 m#178; w budynku administracyjnym o powierzchni 272 m#178; z firmą L. na prowadzenie apteki. Umowa zawarta od dnia 1 grudnia 2009 r. do dnia 31 grudnia 2011 r. Zgodnie z oświadczeniem Dyrektora Szpitala, po dacie wystąpienia ww. czynności Szpital nie poniósł wydatków na ulepszenie nieruchomości w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, które stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej. Ww. firma korzystała z wyżej opisanych pomieszczeń bez tytułu prawnego w okresie od dnia 1 stycznia 2012 r. do dnia 14 lutego 2012 r. Następnie Województwo zawarło umowę najmu tych pomieszczeń z ww. podmiotem na okres od dnia 15 lutego 2012 r. do dnia 31 grudnia 2014 r., jednak nie dłużej niż do dnia podjęcia decyzji o innym sposobie zagospodarowania lub, w przypadku zbycia nieruchomości, do dnia zbycia.

* dotyczące działki nr 312/37: umowa najmu powierzchni komina zawarta na zamontowanie stacji bazowej telefonii komórkowej zawarta od dnia 1 grudnia 1999 r. na okres 3 lat. Aneksem nr I do ww. umowy przedłużono okres trwania umowy na okres od dnia 1 stycznia 2002 r. do dnia 30 listopada 2005 r. Aneksem nr 3 do ww. umowy przedłużono okres trwania umowy na okres od dnia 1 grudnia 2005 r. do dnia 30 kwietnia 2007 r. Aneksem nr 4 do ww. umowy przedłużono okres trwania umowy na okres od dnia 1 maja 2007 r. na okres 3 lat. Aneksem nr 5 do ww. umowy przedłużono okres trwania umowy na okres od dnia 1 maja 2010 r. do dnia 30 kwietnia 2013 r. Umowa dzierżawy gruntu o powierzchni 42 m#178; zawarta w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2011 r. Umowa dzierżawy gruntu o powierzchni 55 m#178; zawarta na punkt handlowo-gastronomiczny, w okresie od dnia 1 lipca 1999 r. do dnia 31 stycznia 2004 r. Umowa dzierżawy gruntu o powierzchni 32.50 m#178; zawarta w okresie od dnia 29 lipca 2005 r. do dnia 30 kwietnia 2011 r. Umowa najmu powierzchni użytkowej 37 m#178; w budynku administracyjnym o powierzchni 96 m#178; zawarta na prowadzenie działalności handlowej sprzedaży sprzętu zaopatrzenia medycznego, w okresie od dnia 28 lutego 2006 r. do dnia 31 grudnia 2011 r. Osoba najmująca korzystała z wyżej opisanych pomieszczeń bez tytułu prawnego w okresie od dnia 1 stycznia 2012 r. do dnia 14 lutego 2012 r. Następnie Województwo zawarło umowę najmu tych pomieszczeń z tym samym podmiotem na okres od dnia 15 lutego 2012 r. do dnia 31 grudnia 2014 r., jednak nie dłużej niż do dnia podjęcia decyzji o innym sposobie zagospodarowania lub, w przypadku zbycia nieruchomości, do dnia zbycia. Zgodnie z oświadczeniem Dyrektora Szpitala, po dacie wystąpienia ww. czynności Szpital nie poniósł wydatków na ich ulepszenie w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, które stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej. Województwo zawarło z ZOZ, dla którego organem założycielskim był Sejmik Województwa, umowę użyczenia części nieruchomości oznaczonej jako działka nr 312/37, na której zlokalizowany jest budynek kotłowni o powierzchni użytkowej 390 m#178; i budynek hydroforni o powierzchni użytkowej 96 m#178;, w celu zasilania w wodę i energię cieplną budynku Oddziału ZOZ położonego na działce sąsiedniej. Umowa użyczenia została zawarta na okres trzech lat, licząc od dnia 18 stycznia 2012 r. Zgodnie z oświadczeniem Dyrektora Szpitala, budynki, budowle posadowione na działkach nr 312/37 i 311 do dnia 18 stycznia 2012 r. były wykorzystywane do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat.

II Nieruchomość gruntowa zabudowana, stanowiąca działki gruntu nr 312/38 i 312/39 o łącznym obszarze 1.081 m#178;. Działka nr 312/38 jest zabudowana budynkiem warsztatu o powierzchni użytkowej 111,50 m#178; i budynkiem gospodarczym o powierzchni użytkowej 7.20 m#178;. Działka nr 312/39 jest niezabudowana. Z uwagi na powiązania funkcjonalne działki nr 312/38 i 312/39 zostały wycenione wspólnie, jako jeden kompleks przeznaczony do sprzedaży. Wartość nieruchomości, zgodnie z operatem szacunkowym sporządzonym na dzień 23 listopada 2011 r., wynosiła: 337.000.00 zł. (w tym wartość gruntu: 328.000,00 zł, z tego wartość gruntu działki nr 312/38 wynosi 255.000.00 zł a wartość gruntu działki nr 312/39 wynosi 73.000,00 zł.). Wartość budynków wynosi 49.000,00 zł Z operatu szacunkowego z dnia 23 listopada 2011 r. wynika, że budynek warsztatu jest wyposażony w instalację wodno¬kanalizacyjną i elektryczną. Zgodnie z oświadczeniem Dyrektora Wojewódzkiego Szpitala z dnia 29 marca 2012 r., Szpital nie ponosił wydatków na ulepszenie na nieruchomości w okresie od 5 lipca 1993 r. do 18 stycznia 2012 r., które by przekroczyły 30% wartości początkowej tych obiektów. Aktualny użytkownik nie dokonał w ostatnim czasie prac budowlanych wymagających podania wielkości nakładów w związku z art. 43 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług oraz art. 31 ust. 1 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości. W okresie od dnia 5 lipca 1993 r. do 18 stycznia 2012 r. zawarte zostały przez Szpital umowy najmu:

* dotyczące działki nr 312/38: Umowa dzierżawy lokalu użytkowego o powierzchni 110 m#178; znajdującego się w budynku warsztatowym od dnia 3 czerwca 1996 r. do dnia 31 grudnia 1997 r. Umowa dzierżawy ww. lokalu użytkowego na rzecz tych samych podmiotów zawarta od dnia 1 stycznia 1998 r. do dnia 31 października 2004 r. Bezumowne korzystanie z tego lokalu użytkowego przez te same podmioty w celu prowadzenia warsztatu naprawy samochodów osobowych w okresie od dnia 1 listopada 2004 r. do dnia 31 maja 2005 r. Umowa najmu lokalu użytkowego o powierzchni 110 m#178; opisanego powyżej na rzecz tych samych podmiotów zawarta na podstawie uchwał Zarządu Województwa z dnia 21 grudnia 2004 r. Umowa najmu zawarta od dnia 1 czerwca 2005 r. do dnia 31 grudnia 2005 r. Po tej dacie pomieszczenia nie były wynajmowane.

* dotyczące działki nr 312/39 nie zawierano umów najmu, dzierżawy, leasingu lub innej czynności o podobnym charakterze Zgodnie z oświadczeniem Dyrektora Szpitala, po dacie wystąpienia ww. czynności szpital nie poniósł wydatków na ich ulepszenie w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, które stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej. Budynki i budowle posadowione na działkach nr 312/38 i 312/39 do dnia 18 stycznia 2012 r. były wykorzystywane do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat.

III Nieruchomość gruntowa zabudowana, stanowiąca działkę nr 312/40, o powierzchni 3.533 m#178;. Działka ta jest zabudowana budynkiem warsztatowo-administracyjnym o powierzchni użytkowej 293 m#178;, budynkiem magazynowym o powierzchni użytkowej 329 m#178; oraz budynkiem agregatorowi o powierzchni użytkowej 113 m#178;. Wartość nieruchomości zgodnie z operatem szacunkowym sporządzonym na dzień 23 listopada 2011 r., wynosiła: 1.531.000,00 zł (w tym wartość gruntu: 1.073.000.00 a wartość budynków 458.000,00 zł.). Zgodnie z operatem szacunkowym z dnia 23 listopada 2011 r., na nieruchomości znajdują się następujące sieci uzbrojenia: ogrzewanie z sieci miejskiej, kanalizacja miejska, wodociąg: główne źródło z ujęcia własnego wody. znajdującego się na działce 312/37; rezerwowe źródło - gestor Wodociągi, energia elektryczna i sieć telefoniczna. Zgodnie z oświadczeniem Dyrektora Wojewódzkiego Szpitala z dnia 29 marca 2012 r., Szpital nie ponosił wydatków na ulepszenie na nieruchomości w okresie od 5 lipca 1993 r. do 18 stycznia 2012 r., które by przekroczyły 30% wartości początkowej tych obiektów. Zgodnie z operatem szacunkowym z dnia 23 listopada 2011 r. aktualny użytkownik nie dokonał w ostatnich 2 latach prac budowlanych wymagających podania wielkości nakładów w związku z art. 43 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług oraz art. 31 ust. 1 ustawy z. dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości. W okresie od 5 lipca 1993 r. do 18 stycznia 2012 r., zawarte zostały przez Szpital umowy: umowa dzierżawy powierzchni użytkowej 58 m#178; w budynku magazynowym o powierzchni 329 m#178;, zawarta na prowadzenie warsztatu. Umowa zawarta od dnia 1 marca 1995 r. do dnia 1 lutego 2004 r. Zgodnie z oświadczeniem Dyrektora Szpitala, po dacie wystąpienia ww. czynności Szpital nie poniósł wydatków na ich ulepszenie w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, które stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej. Budynki i budowle posadowione na działce 312/40 do dnia 18 stycznia 2012 r. były wykorzystywane do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat.

IV Nieruchomość gruntowa niezabudowana, stanowiąca działkę nr 312/36 o powierzchni 132 m#178;. Wartość nieruchomości, zgodnie z operatem szacunkowym sporządzonym na dzień 23 listopada 2011 r., wynosiła: 40.000 zł. Na nieruchomości znajdują się następujące sieci uzbrojenia: ogrzewanie z sieci miejskiej, wodociąg - gestor Wodociągi. Zgodnie z oświadczeniem Dyrektora Wojewódzkiego Szpitala z dnia 29 marca 2012 r., Szpital nie ponosił wydatków na ulepszenie na nieruchomości w okresie od dnia 5 lipca 1993 r. do dnia 18 stycznia 2012 r., które by przekroczyły 30% wartości początkowej tych obiektów. Zgodnie z operatem szacunkowym z dnia 23 listopada 2011 r., aktualny użytkownik nie dokonał w ostatnich 2 latach prac budowlanych wymagających podania wielkości nakładów w związku z art. 43 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług oraz art. 31 ust. 1 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości. Nie zawierano umów najmu, dzierżawy, leasingu lub innej czynności o podobnym charakterze związanych z działką nr 312/36.

1.

Województwo zamierza sprzedać w drodze przetargu ustnego nieograniczonego całą nieruchomość oznaczoną jako działki 312/36, 312/37, 312/38, 312/39, 312/40 i 311 w jednym przetargu za jedną łączną cenę.

2.

W przypadku nieudanych prób takiej sprzedaży zamierza sprzedawać poszczególne nieruchomości w oddzielnych przetargach. I tak:

a.

Sprzedać w drodze przetargu ustnego nieograniczonego działkę nr 312/37 wraz z działką 311, opisaną pod poz. 1

b.

Sprzedać w drodze przetargu ustnego nieograniczonego działkę nr 312/38 wraz z działką 312/39 opisaną pod poz. II.

c.

Sprzedać w drodze przetargu ustnego nieograniczonego działkę nr 312/40 opisaną pod poz. III.

d.

Sprzedać w drodze przetargu ustnego nieograniczonego działkę nr 312/36 opisaną pod poz. IV.

Właścicielem sieci znajdujących się na terenie działek nr: 312/36, 312/37, 312/38, 312/39, 312/40 i 311, są odpowiednio gestorzy sieci: ogrzewanie z sieci miejskiej - spółka, kanalizacja miejska i wodociągi spółka wodociągowa, energia elektryczna., sieć telefoniczna. W momencie, kiedy Województwo nabyło od Skarbu Państwa prawo własności przedmiotowej nieruchomości była ona w nieodpłatnym użytkowaniu Wojewódzkiego Szpitala, który w tamtym czasie (1 stycznia 1999 r.) nosił nazwę.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

* Czy dostawa łączna nieruchomości opisanych pod poz. 1) powyżej będzie zwolniona z podatku na mocy art. 43 ust. 1 pkt 10a w związku z art. 29 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towaru i usług.

* Czy dostawa nieruchomości opisanych pod pozycjami 2a), 2b), 2c), 2d) powyżej będzie zwolniona z podatku na mocy art. 43 ust. 1 pkt 10a w związku z art. 29 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towaru i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, w odniesieniu do pierwszego i drugiego pytania, dostawa wyżej opisanej nieruchomości zwolniona będzie z podatku na mocy art. 43 ust. 1 pkt 10a w związku z art. 29 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z brzmieniem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Z treści art. 7 ust. 1 powołanej ustawy wynika, że dostawą towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, jest przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Towarami - w myśl art. 2 pkt 6 powołanej ustawy - są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosownie do treści art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

W świetle art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż budowlane oraz przeznaczonych pod zabudowę.

Powyższe regulacje wskazują, iż dostawy nieruchomości gruntowych niezabudowanych, stanowiących tereny budowlane lub przeznaczone pod zabudowę, są opodatkowane. Natomiast dostawy gruntów niezabudowanych będących np. gruntami rolnymi, czy leśnymi, które nie są przeznaczone pod zabudowę, są zwolnione od podatku od towarów i usług.

Należy zauważyć, że ustawa o podatku od towarów i usług w art. 43 ust. 1 pkt 9 posługuje się kryterium przeznaczenia terenu, jednak w przepisach podatkowych brak jest definicji gruntu przeznaczonego pod zabudowę. Wobec powyższego, w celu określenia, czy dany grunt jest przeznaczony pod zabudowę, należy się odwołać do przepisów ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. Nr 80, poz. 717 z późn. zm.), regulującej zasady kształtowania polityki przestrzennej przez jednostki samorządu terytorialnego i organy administracji rządowej.

Na podstawie regulacji zawartej w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, zwolniona od podatku została dostawa budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a.

dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b.

pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Zgodnie z art. 2 pkt 14 ustawy, przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

a.

wybudowaniu lub

b.

ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Z cytowanego przepisu wynika, iż aby nastąpiło pierwsze zasiedlenie, musi dojść do oddania budynków, budowli lub ich części, do użytkowania w wykonaniu czynności podlegającej opodatkowaniu. Oznacza to, że jeżeli podatnik wybuduje obiekt lub zmodernizuje go ponosząc przy tym nakłady na ulepszenie przekraczające 30% wartości początkowej, a następnie obiekt ten (po wybudowaniu lub ulepszeniu) zostanie oddany do użytkowania w rozumieniu przepisów budowlanych i wprowadzony przez podatnika do ewidencji środków trwałych, nie jest to równoznaczne z jego zasiedleniem. W takim przypadku oddanie do użytkowania nie nastąpi bowiem w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu. Pierwsze zasiedlenie będzie miało natomiast miejsce, gdy nowowybudowany lub zmodernizowany obiekt zostanie sprzedany lub oddany w dzierżawę, czy najem, gdyż nastąpi wówczas wykonanie czynności podlegającej opodatkowaniu.

Należy również zauważyć, iż w myśl art. 43 ust. 10 ustawy, podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10, i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem, że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:

1.

są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;

2.

złożą, przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.

Zgodnie zaś z ust. 11 powyższego artykułu, oświadczenie o którym mowa w ust. 10 pkt 2, musi również zawierać:

1.

imiona i nazwiska lub nazwę, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej dokonującego dostawy oraz nabywcy;

2.

planowaną datę zawarcia umowy dostawy budynku, budowli lub ich części;

3.

adres budynku, budowli lub ich części.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 10a powołanej ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

a.

w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b.

dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Na podstawie ust. 7a tegoż artykułu, warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b, nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat.

Zgodnie z art. 29 ust. 5 ustawy, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Biorąc pod uwagę przedstawione zdarzenie przyszłe oraz powołane regulacje prawne stwierdzić należy, iż sprzedaż budynków i budowli (niezależnie od tego, czy przedmiotem zbycia będzie cała nieruchomość, czy poszczególne jej części), będzie korzystać ze zwolnienia od podatku, przy czym:

* sprzedaż budynków (lub tych części budynków) oraz budowli, które nie były przedmiotem najmu - jak słusznie stwierdziło Województwo - będzie podlegała zwolnieniu na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, gdyż będzie dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy, a Województwo nabyło je z mocy prawa i nie ponosiło nakładów na ich ulepszenie,

* sprzedaż tych części budynków, które były przedmiotem najmu - wbrew stanowisku Województwa - nie będzie podlegała zwolnieniu na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, ale na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10, gdyż będzie dokonywana po pierwszym zasiedleniu w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy i po upływie dwóch lat od tego zasiedlenia.

W konsekwencji, uwzględniając zapis art. 29 ust. 5 ustawy, dostawa gruntów (działek nr 312/37, 312/38, 312/40 i 311), na których obiekty te są posadowione również będzie zwolniona od podatku.

Natomiast dostawa działek niezabudowanych nr 312/36, 312/39, które - jak wynika z treści wniosku - według miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego znajdują na terenie o funkcji tereny zabudowy usługowej - wbrew stanowisku Województwa - nie będzie korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, a opodatkowana będzie 23% stawką podatku.

Należy jednocześnie również podkreślić, iż analiza przepisów ustawy - Prawo budowlane nie mieści się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). W związku z powyższym niniejszej interpretacji udzielono przy założeniu, że obiekty, o których mowa we wniosku, stanowiły budynek i budowlę w rozumieniu ww. ustawy - Prawo budowlane.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl