ITPP2/443-464/12/PS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 czerwca 2012 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-464/12/PS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 12 kwietnia 2012 r. (data wpływu 18 kwietnia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "M..." - jest prawidłowe.

W dniu 18 kwietnia 2012 r. złożono wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "M...".

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina podpisała umowę o dofinansowanie projektu pn. "M..." ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR) w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego... na lata 2007-2013. Beneficjentem projektu jest Gmina. W ramach projektu zostały zrealizowane poniższe zadania:

1.

Iluminacja budynku zabytkowej wieży ciśnień - budynku O... oraz jego dostosowanie do potrzeb osób niepełnosprawnych. Wykonanie robót budowlanych zrealizowane zostało zgodnie z projektem budowlanym i rysunkami wykonawczymi oraz wydanymi przez Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków wytycznymi dotyczącymi budowy nietypowych rozmiarów szybu dźwigu dla niepełnosprawnych w obiekcie objętym opieką konserwatorską. Wykonane zostały również przeróbki kolidujących instalacji sanitarnych. Do oświetlenia budynku zastosowane zostało najnowocześniejsze obecnie, najbardziej energooszczędne i zapewniające najdłuższy bezawaryjny okres pracy oświetlenie w technologii LED RGB. Elementem projektu są projektory multimedialne, rzucające atrakcyjne projekcje multimedialne podczas imprez na elewacje budynku i przyciągające uwagę.

2.

Zagospodarowanie terenów wokół zabytkowej wieży ciśnień - budynku O. Złożyły się na nie nasadzenia materiału roślinnego, wykonanie zegara słonecznego oraz linii lokalnego południka.

3.

Zakup wyposażenia wpływającego na unowocześnienie - M... oraz (...) (w tym zakup środka transportu - koszt niekwalifikowany w projekcie).

Projekt zakładał stworzenie zintegrowanej bazy wiedzy dotyczącej astronomii, fizyki, geografii i nauk pokrewnych, zawierającej informacje odzwierciedlające współczesny stan wiedzy oraz przedstawiającej te dziedziny wiedzy w aspekcie historycznym, ze szczególnym uwzględnieniem roli regionu i postaci Mikołaja Kopernika. Instalowany obecnie system informatyczny, udostępniający zasoby, będzie pracował w reżymie klient-serwer. Serwer, wykorzystując istniejącą już w obserwatorium infrastrukturę sieciową, będzie dostarczał klientom informacje zawarte w bazie danych. Z jej zasobów będzie można korzystać za pośrednictwem 8 stanowisk dostępowych. Każdy punkt dostępowy będzie się składał z multimedialnego kiosku z panelem dotykowym, umożliwiającym indywidualne korzystanie z oprogramowania klienckiego. Do każdego kiosku będzie podłączony duży monitor prezentujący grupom odbiorców materiały audiowizualne. Kolejnym składnikiem projektu jest (...), które pozwoli na dotarcie do najdalszych miejscowości na całym terenie województwa i zorganizowanie pokazów podczas miejscowych imprez kulturalnych lub plenerowych imprez rodzinnych.

O... jest miejską jednostką organizacyjną Gminy - samorządową instytucją kultury, utworzoną na podstawie ustawy o samorządzie gminnym oraz ustawie o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej. Na mocy tej ustawy jednostka samorządu terytorialnego (zwana organizatorem) organizuje działalność kulturalną, tworząc samorządowe instytucje kultury, dla których prowadzenie takiej działalności jest podstawowym celem działalności. Prowadzenie działalności kulturalnej jest zadaniem własnym jednostki samorządu terytorialnego, o charakterze obowiązkowym. Organizator wydaje akt o utworzeniu instytucji kultury, który określa jej nazwę, rodzaj, siedzibę i przedmiot działania. Zapewnia instytucji kultury środki niezbędne do rozpoczęcia i prowadzenia działalności kulturalnej oraz do utrzymania obiektu, w którym ta działalność jest prowadzona. O... jest instytucją posiadającą osobowość prawną, która prowadzi gospodarkę finansową zgodnie z art. 14 ust. 2 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej. Organizator nie odpowiada za zobowiązania instytucji kultury. O... otrzymuje od organizatora dotację podmiotową na realizację zadań z zakresu kultury. Majątek, za pomocą którego O... prowadzi działalność statutową został oddany instytucji kultury w trwały zarząd. O... wykorzystuje majątek do realizacji zadań związanych ze sprzedażą opodatkowaną. Wynik rocznej działalności instytucji kultury jest zyskiem lub stratą finansową. Instytucja kultury nie rozlicza się z organizatorem zyskiem, a organizator nie pokrywa straty instytucji kultury. Osiągnięty zysk zwiększa fundusz instytucji, a poniesiona strata zmniejsza fundusz instytucji. Podstawowym celem i zadaniem O... jest zapewnienie mieszkańcom Gminy możliwości korzystania z dóbr kultury. Działalność instytucji kultury nie jest działalnością komercyjną nastawioną na osiągnięcie zysku. Gmina przekaże nieodpłatnie zakupione w ramach projektu środki trwałe O... umową użyczenia. W wyniku realizacji projektu Gmina nie osiągnie żadnych przychodów, ewentualne przychody nie będą stanowić Jej przychodów, ale przychód O..., które będzie realizować zadania własne Gminy. Gmina posiada status czynnego podatnika podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy Gmina ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących realizacji ww. projektu współfinansowanego ze środków EFRR.

2.

Czy w świetle przedstawionego stanu faktycznego istnieje jakakolwiek inna możliwość odzyskania podatku.

Zdaniem Wnioskodawcy, stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, nie może odliczyć podatku, ponieważ nie będzie wykonywać działalności opodatkowanej z wykorzystaniem efektów realizacji projektu. Nie będzie również innej możliwości odzyskania podatku. O... wykonuje w budynku oraz będzie wykonywać z wykorzystaniem środków trwałych, zakupionych w ramach projektu przekazanych przez Gminę, czynności opodatkowane, ale nie będzie beneficjentem dofinansowania ze środków EFRR, jak również nie wystąpi związek pomiędzy podatkiem naliczanym przy nabyciu towarów i usług, a podatkiem należnym z tytułu wykonywanej przez podatnika czynności opodatkowanej. W powyższym przypadku występuje odrębność dwóch podatników.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z treści cytowanego przepisu wynika, że warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek nabytych towarów lub usług z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług oraz niepodlegających temu podatkowi.

W rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 6 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.) przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzenia.

Z treści wniosku wynika, że Gmina dokonała modernizacji oraz doposażenia O. Wykonana została iluminacja budynku zabytkowej wieży ciśnień oraz dokonano zagospodarowania terenu wokół budynku. Zakupione zostało wyposażenia wpływającego na unowocześnienie O. Gmina przekaże zakupione w ramach projektu środki trwałe nieodpłatnie na rzecz O... umową użyczenia. W wyniku realizacji projektu Gmina nie osiągnie żadnych przychodów, ewentualne przychody będą stanowić przychód O..., które będzie realizować zadania własne Gminy.

Biorąc pod uwagę przedstawione zdarzenie przyszłe oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że Gminie nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż dokonane zakupy nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi. Nie przysługuje Jej również prawo otrzymania zwrotu tego podatku, gdyż środki, o których mowa we wniosku, nie są środkami wymienionymi w § 8 ust. 3 i 4 rozporządzenia z dnia 4 kwietnia 2011 r.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl