ITPP2/443-464/08/AJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 26 sierpnia 2008 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-464/08/AJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 26 maja 2008 r. (data wpływu 30 maja 2008 r.), uzupełniony pismami z dnia 9 lipca 2008 r. (data wpływu 17 lipca 2008 r.) oraz z dnia 29 lipca 2008 r. (data wpływu 31 lipca 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony z faktur stanowiących obciążenie z tytułu premii pieniężnej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 maja 2008 r. został złożony wniosek uzupełniony pismami z dnia 9 i 29 lipca 2008 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony z faktur stanowiących obciążenie z tytułu premii pieniężnej

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka zajmuje się produkcją produktów mleczarskich. W związku z prowadzoną działalnością zawiera z odbiorcami umowy na sprzedaż hurtowych ilości swoich produktów. Zachęca odbiorców do nabywania swoich towarów poprzez nagradzanie odbiorców premiami pieniężnymi - bonusami, których wysokość zależy od wartości/ilości zakupionych towarów. W zawieranych umowach handlowych Spółka określa wysokość i sposób osiągnięcia premii pieniężnej, uzależniając ją od obrotów pomiędzy podmiotami. Premia pieniężna uzależniona jest od wysokości obrotów w określonym przedziale czasu i nie można jej przypisać do konkretnej dostawy.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy czynność podlegająca na wypłacie premii pieniężnej należy traktować jako wynagrodzenie za usługę podlegającą podatkowi VAT.

2.

Jak powinna być dokumentowana czynność polegająca na wypłacie premii pieniężnej.

3.

Czy w przypadku otrzymania od odbiorcy towarów faktury za wykonaną usługę marketingową (dokumentującą premię pieniężną), Spółka ma prawo do odliczenia VAT naliczonego.

Zdaniem Wnioskodawcy, czynność polegająca na wypłacie premii pieniężnej z tytułu osiągnięcia określonego poziomu obrotów podlega podatkowi od towarów i usług. W związku z powyższym Spółka ma prawo do odliczenia podatku naliczonego z otrzymanej faktury.

Stanowisko swoje Wnioskodawca opiera na fakcie, iż premia pieniężna wypłacona nabywcy towarów za osiągnięcie określonej wartości obrotów związana jest z określonym zachowaniem nabywcy, a zatem ze świadczeniem usług przez nabywcę otrzymującego taką premię, które to usługi podlegają opodatkowaniu na zasadach ogólnych.

Wnioskodawca opiera się również na piśmie Ministra Finansów nr PP3-812-1222/2004/AP/4026, które jest interpretacją podatkową i do tej pory nie uległo zmianie. W świetle powyższego przedmiotowa premia stanowi rodzaj wynagrodzenia dla nabywcy za świadczone na rzecz dostawcy usługi.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) cyt. ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 powołanej ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl postanowień art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

* przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

* zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji

;

* świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa

.

Z przedstawionego przez Wnioskodawcę stanu faktycznego wynika, że wypłaca On premię pieniężną w związku z osiągnięciem przez odbiorców określonego poziomu wartości/ilości obrotów nabywanych towarów handlowych. Premia pieniężna nie jest związana z konkretną dostawą.

Skonstruowane w ten sposób relacje handlowe wskazują, że przedmiotowe zdarzenie prawne ma charakter czynności dwustronnie zobowiązującej (dokonanie zakupów o określonej wartości/ilości - po stronie odbiorcy premii; zapłata premii - po stronie Wnioskodawcy). Wypłacona przez Wnioskodawcę gratyfikacja pieniężna zależy od określonego zachowania nabywcy, co powoduje, że pomiędzy Stroniami istnieje relacja zobowiązaniowa, którą należy traktować jako świadczenie usług.

Oznacza to, że kontrahenci świadczą na rzecz Spółki odpłatne usługi, o których mowa w art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, a więc dokonują czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług stosownie do art. 5 ust. 1 tej ustawy.

W związku z tym należy uznać, że Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zawartego w fakturach wystawionych przez kontrahentów, dokumentujących odpłatne świadczenie usług, w zakresie, o którym mowa w powołanym art. 86 ust. 1 ustawy pod warunkiem, że nie występują przesłanki ograniczające to prawo wynikające z art. 88 ustawy o podatku od towarów i usług.

Końcowo należy wskazać, że tutejszy organ nie odnosił się w wydanej interpretacji do pytania drugiego zawartego we wniosku, z uwagi na jego wycofanie.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl