ITPP2/443-459/14/AW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 26 czerwca 2014 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-459/14/AW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko #61485; przedstawione we wniosku z dnia 28 marca 2014 r. (data wpływu 7 kwietnia 2014 r.), uzupełnionym w dniu 23 czerwca 2014 r. (data wpływu), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu "U..." #61485; jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 kwietnia 2014 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony w dniu 23 czerwca 2014 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu "U...".

We wniosku oraz jego uzupełnieniu, przedstawiono następujący stan faktyczny.

Świadczy Pani usługi w zakresie ochrony zdrowia i opieki medycznej zwolnione od podatku od towarów i usług. Nie jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Od dnia 21 listopada 2011 r. do dnia 31 marca 2014 r. realizowała Pani projekt inwestycyjny "U...". W wyniku jego realizacji zakupiono fotel zabiegowy laryngologiczny, videostroboskop z oprogramowaniem do prowadzenia bazy pacjentów i archiwizacji, 2 kompletne unity laryngologiczne oraz lokal. Nabyty lokal jest przystosowany do instalacji urządzeń oraz spełnia wszelkie wymogi przepisów sanitarnych oraz medycznych. Ponieważ znajduje się w planowanym, przyszłym Centrum Medycznym, całość stanowić będzie "pewną kompozycję nadającą charakter kompleksowych usług laryngologicznych". Pacjenci nie będą przekazywani (odsyłani) w inne miejsca, aby dokonać diagnozy laryngologicznej u innych specjalistów z tego zakresu. Realizacja projektu zwiększy dostęp mieszkańców miejscowości O. i regionu do błyskawicznej diagnostyki chorób nowotworowych, co w przypadku ludzi starszych przedłuża ich czas życia, dając im tym samym większy komfort. W wyniku projektu dojdzie do podniesienia jakości usług medycznych w zakresie specjalistycznym poprzez większą dokładność badań, rozszerzenie zakresu diagnostyki, ułatwienie pacjentom dostępu do wysokiej jakości usług. Proces świadczenia usług zakłada diagnozowanie i konsultacje w jednym miejscu i czasie u kilku konsultantów. Spowoduje to skrócenie średniego czasu oczekiwania na świadczenia usług medycznych, zwiększenie ilości osób poddanych diagnostyce, a w konsekwencji skuteczniejsze leczenie, zwiększenie stanu zdrowia społeczeństwa, wydłużenie okresu życia przy zachowaniu wysokiego jego komfortu. Nastąpi poprawa warunków lokalowych w przychodni dająca komfort i intymność pacjentom oraz wyższą jakość pracy personelowi medycznemu. Lokal o powierzchni 200 m2 pomieści następujące obszary:

* foniatra,

* laryngolog,

* audiolog,

* gabinet zabiegowy,

* recepcja.

Nie mogła Pani odliczyć podatku zawartego w cenie zakupionych towarów i usług, ponieważ zakupy te nie służyły czynnościom opodatkowanym.

Na podstawie dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r., państwa członkowskie, w tym Polska, zwalniają m.in. opiekę szpitalną i medyczną oraz ściśle z nimi związane czynności podejmowane przez podmioty prawa publicznego lub na warunkach socjalnych porównywalnych do stosowanych w odniesieniu do instytucji praw publicznego przez szpitale, ośrodki medyczne i diagnostyczne oraz inne odpowiednio uznane placówki o podobnym charakterze. Stosowanie zwolnień od podatku tych czynności jest obligatoryjne.

Stosowanie zwolnienia od podatku, jak podkreśla resort Ministerstwa Finansów, nie daje prawa do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów bądź usług, ponieważ prawo takie przysługuje tylko w związku z czynnościami opodatkowanymi. W związku z powyższym podatek VAT został uznany za wydatek w pełni kwalifikowalny.

Jak wynika z brzmienia art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, jednostce przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego tylko w takim zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Świadczy Pani usługi zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o podatku od towarów i usług. W przypadku dokonywania zakupów związanych z takimi usługami nie przysługuje prawo do odliczenia podatku, gdyż jest on związany wyłącznie z czynnościami zwolnionymi i nie podlega odliczeniu. Zatem cała kwota podatku nie została odliczona.

Z uwagi na konieczność przedłożenia w Agencji Rozwoju Regionalnego dokumentu potwierdzającego kwalifikowalność podatku od towarów i usług, tj. brak możliwości jego odliczenia, celem otrzymania dotacji zwraca się Pani z prośbą o wydanie interpretacji potwierdzającej ww. kwestię.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy istnieje możliwość odzyskania podatku od towarów i usług od zakupionych towarów i usług na realizację ww. inwestycji, w ramach działania 1.1.9 Inne inwestycje w przedsiębiorstwach RPO 2007-2013, które służą czynnościom zwolnionym od podatku.

Zdaniem Wnioskodawcy, wyrażonym w uzupełnieniu wniosku, z tytułu dokonanych zakupów nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT, gdyż jest on związany wyłącznie z czynnościami zwolnionymi.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do brzmienia art. 88 ust. 4 powołanej ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2014 r., obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Do dnia 31 grudnia 2013 r. cyt. przepis posiadał brzmienie: "Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20".

Z treści powołanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia dokonuje czynny podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług oraz niepodlegających temu podatkowi.

Przepisy rozdziału 4 obowiązującego od dnia 1 stycznia 2014 r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2013 r. poz. 1656), regulują przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu. W § 8 ust. 3 i 4 tego rozporządzenia określono katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Do dnia 31 grudnia 2013 r. powyższe kwestie były uregulowane w analogiczny sposób w rozdziale 9 i § 8 ust. 3 i 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2013 r. poz. 247 z późn. zm.).

Analiza przedstawionego stanu faktycznego oraz powołanych przepisów prawa prowadzi do stwierdzenia, że skoro nie jest Pani czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, a nabyte towary i usługi związane są - jak wskazano w treści wniosku - wyłącznie z czynnościami zwolnionymi od podatku, to nie przysługuje Pani prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu wydatków poniesionych na realizację przedmiotowego projektu. Nie przysługuje również prawo otrzymania zwrotu tego podatku, gdyż dofinansowanie, o którym mowa we wniosku, nie stanowi środków wskazanych w przywołanych wyżej rozporządzeniach Ministra Finansów.

Jednocześnie należy zaznaczyć, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii prawidłowości zwolnienia od podatku świadczonych przez Panią usług, gdyż nie postawiono w tym zakresie pytania i nie przedstawiono stanowiska, a fakt ten przyjęto jako element przedstawionego stanu faktycznego.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl