ITPP2/443-444/11/AF

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 czerwca 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-444/11/AF

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 17 marca 2011 r. (data wpływu 23 marca 2011 r.), uzupełnionym w dniu 13 czerwca 2011 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku obowiązującej dla usługi napraw gwarancyjnych świadczonych dla podmiotu niemieckiego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 marca 2011 r. złożono wniosek, uzupełniony w dniu 13 czerwca 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku obowiązującej dla usługi napraw gwarancyjnych świadczonych dla podmiotu niemieckiego.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Spółka zajmuje się m.in. świadczeniem usług serwisowych w zakresie napraw (również gwarancyjnych) i konserwacji pojazdów specjalistycznych takich jak śmieciarki i zamiatarki. Współpracuje z niemieckim producentem tych pojazdów. Kontrahent niemiecki dostarcza pojazdy polskim przedsiębiorstwom, w związku z tym wykorzystywane są one na terytorium kraju. Producent zobowiązał się do świadczenia usług gwarancyjnych podmiotom, które nabyły te pojazdy. Usługa gwarancyjna polega na usunięciu usterek w dostarczonych na teren Polski pojazdach - wymontowanie uszkodzonej części i zamontowanie nowej lub sama usługa naprawy. Koszt realizacji gwarancji wkalkulowany jest w cenie sprzedaży pojazdów. Dla wypełnienia opisanych usług zawarta została umowa pomiędzy Spółką a niemieckim producentem pojazdów. Przedmiotem umowy jest świadczenie usług polegających na usunięciu usterek i wad, występujących w trakcie eksploatacji pojazdów i objętych standardową gwarancją producenta. Usługi te Spółka świadczy na terenie Polski w imieniu niemieckiego kontrahenta. Pojazdy, których dotyczy wykonywana usługa, są własnością różnych polskich podmiotów, które swoje zapotrzebowania na naprawę przesyłają bezpośrednio do Spółki. Po wykonaniu usługi pojazdy nadal są wykorzystywane w Polsce.

Zleceniodawcą usługi i faktycznym odbiorcą jest niemiecki producent, gdyż to na nim ciąży obowiązek zapewnienia gwarancji. Za wykonanie usługi gwarancyjnej Spółka każdorazowo wystawia fakturę VAT obciążającą niemieckiego kontrahenta. Na fakturze uwidocznione są takie koszty jak: koszt części zamiennych, koszty dojazdów serwisantów do klienta (jeśli nie ma potrzeby naprawy w jednym z punktów serwisowych) oraz koszt robocizny.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy Spółka słusznie nalicza stawkę podatku od towarów i usług w wysokości 23% w 2011 r. na fakturach sprzedaży wystawionych dla niemieckiego producenta obejmujących koszt napraw gwarancyjnych i części zamiennych.

2.

Czy Spółka słusznie naliczała stawkę podatku od towarów i usług w wysokości 22% w 2010 r. na fakturach sprzedaży wystawionych dla niemieckiego producenta obejmujących koszt napraw gwarancyjnych i części zamiennych.

Zdaniem Wnioskodawcy, świadczone usługi na rzecz niemieckiego producenta pojazdów były w 2010 r. opodatkowane stawką 22%, a w 2011 r. będą opodatkowane stawką 23%, a miejscem świadczenia usług będzie terytorium Polski. Przedstawiony stan faktyczny - w opinii Spółki - wyczerpuje warunki określone w art. 22 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Stosownie do dyspozycji art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zakres tych czynności został zdefiniowany w art. 7 i art. 8 cyt. ustawy. Z art. 7 ust. 1 ww. ustawy wynika, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...). Natomiast w myśl art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Zgodnie z art. 22 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, miejscem dostawy towarów jest w przypadku towarów, które są instalowane lub montowane, z próbnym uruchomieniem lub bez niego, przez dokonującego ich dostawy lub przez podmiot działający na jego rzecz - miejsce, w którym towary są instalowane lub montowane; nie uznaje się za instalację lub montaż prostych czynności umożliwiających funkcjonowanie montowanego lub instalowanego towaru zgodnie z jego przeznaczeniem.

Analiza powyższego przepisu wskazuje, że dotyczy on dostawy towarów. Cechą odróżniająca tę dostawę od pozostałych tego typu czynności jest to, że przedmiotowe towary są instalowane lub montowane.

Z kolei zasada ogólna dotycząca miejsca świadczenia usług na rzecz podatnika zawarta jest w art. 28b ww. ustawy. Zgodnie z tym przepisem, miejscem świadczenia usług, w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę lub stałe miejsce zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j i 28n.

Na potrzeby stosowania przepisów dotyczących miejsca świadczenia usług, w art. 28a ustawy ustawodawca zdefiniował pojęcie podatnika. Zgodnie z punktem 1 tego artykułu, ilekroć jest mowa o podatniku - rozumie się przez to:

a.

podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6,

b.

osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a), która jest zidentyfikowana do celów podatku lub podatku od wartości dodanej.

Stawka podatku, na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy, wprowadzonym art. 19 pkt 5 ustawy z dnia 26 listopada 2010 r. o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej (Dz. U. Nr 238, poz. 1578), zmienionym treścią art. 9 pkt 1 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 257, poz. 1726), w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Z treści złożonego wniosku wynika, że Spółka zajmuje się świadczeniem usług serwisowych w zakresie napraw (również gwarancyjnych) i konserwacji pojazdów specjalistycznych takich jak śmieciarki i zamiatarki. Współpracuje z niemieckim producentem tych pojazdów. Kontrahent niemiecki dostarcza pojazdy polskim przedsiębiorstwom, w związku z tym wykorzystywane są one na terytorium kraju. Usługa gwarancyjna polega na usunięciu usterek w dostarczonych na teren Polski pojazdach - wymontowanie uszkodzonej części i zamontowanie nowej lub sama usługa naprawy. Koszt realizacji gwarancji wkalkulowany jest w cenie sprzedaży pojazdów. Dla wypełnienia opisanych usług zawarta została umowa pomiędzy Spółką a niemieckim producentem pojazdów. Przedmiotem umowy jest świadczenie usług polegających na usunięciu usterek i wad, występujących w trakcie eksploatacji pojazdów i objętych standardową gwarancją producenta. Usługi te Spółka świadczy na terenie Polski w imieniu niemieckiego kontrahenta. Zleceniodawcą usługi i faktycznym odbiorcą jest niemiecki producent, gdyż to na nim ciąży obowiązek zapewnienia gwarancji. Za wykonanie usługi gwarancyjnej Spółka każdorazowo wystawia fakturę VAT obciążającą niemieckiego kontrahenta. Na fakturze uwidocznione są takie koszty jak: koszt części zamiennych, koszty dojazdów serwisantów do klienta (jeśli nie ma potrzeby naprawy w jednym z punktów serwisowych) oraz koszt robocizny.

Mając na uwadze powyższe fakty, a przede wszystkim to, iż przedmiotem umowy zawartej pomiędzy Spółką a kontrahentem niemieckim jest świadczenie usług napraw gwarancyjnych stwierdzić należy, że do czynności tych - wbrew stanowisku Spółki - nie ma zastosowania art. 22 ust. 1 pkt 2 ustawy. W odniesieniu do nich natomiast ma zastosowanie art. 28b ustawy wobec czego miejscem ich świadczenia jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę, tj. terytorium Niemiec.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl