ITPP2/443-442a/10/AF

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 lipca 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-442a/10/AF

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 11 maja 2010 r. (data wpływu 13 maja 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży towaru znajdującego się w innym państwie członkowskim - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 maja 2010 r. złożono wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży towaru znajdującego się w innym państwie członkowskim.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka (podatnik podatku od towarów i usług, zarejestrowany dla transakcji wewnątrzwspólnotowych), na podstawie zawartej umowy dzierżawy z kontrahentem niemieckim (podatnik podatku od wartości dodanej zarejestrowany dla transakcji wewnątrzwspólnotowych), oddała w najem, począwszy od dnia 1 kwietnia 2010 r. na okres 1 roku, 10 szt. kolejowych wagonów towarowych. Wagony służą do przewozu różnych materiałów budowlanych na terenie Niemiec. Miejscem świadczenia tej usługi jest siedziba usługobiorcy, tj. terytorium Niemiec.

W kwietniu 2010 r. Spółka otrzymała od innego kontrahenta niemieckiego ofertę zakupu ww. wagonów. Oferta została przyjęta, a Zarząd Spółki podjął decyzję o wypowiedzeniu umowy najmu kontrahentowi niemieckiemu. Zgodnie z 3-miesięcznym okresem wypowiedzenia umowa najmu będzie trwać do dnia 31 lipca 2010 r. Dostawa przedmiotowych wagonów nastąpi w sierpniu 2010 r. Miejscem dostawy będzie miejsce, w którym wagony będą się znajdywać w chwili sprzedaży, tzn. terytorium Niemiec.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Jak powinna zostać wystawiona faktura sprzedaży wagonów dla kontrahenta niemieckiego.

2.

Kto będzie zobowiązany do rozliczenia należnego podatku.

Zdaniem Wnioskodawcy, faktura dla kontrahenta niemieckiego powinna być wystawiona bez podatku od towarów i usług, ponieważ transakcja nie będzie podlegała opodatkowaniu tym podatkiem w Polsce. Spółka wskazała, że nie są spełnione okoliczności uprawniające do zastosowania stawki 0% z tytułu wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów, nie występuje również sprzedaż krajowa. Sprzedaż będzie podlegała opodatkowaniu w Niemczech. Z uwagi na fakt, że przepisy w zakresie podatku od towarów i usług nie nakazują w takim przypadku rejestracji na terytorium danego państwa członkowskiego, obowiązek rozliczenia podatku przeniesiony zostanie na nabywcę wagonów, na zasadzie samoobliczenia. Stosowna adnotacja na temat rozliczenia podatku zostanie zaznaczona na fakturze.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega między innymi odpłatna dostawa towarów na terenie kraju.

Stosownie do treści art. 13 ust. 1 ww. ustawy, przez wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 5, rozumie się wywóz towarów z terytorium kraju w wykonaniu czynności określonych w art. 7 na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, z zastrzeżeniem ust. 2-8.

Miejscem dostawy towarów jest w przypadku towarów niewysyłanych ani nietransportowanych - miejsce, w którym towary znajdują się w momencie dostawy (art. 22 ust. 1 pkt 3 ustawy).

Zgodnie z § 5 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337 z późn. zm.), faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży powinna zawierać co najmniej:

1.

imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy;

2.

numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 10 i 11;

3.

numer kolejny faktury oznaczonej jako "FAKTURA VAT";

4.

dzień, miesiąc i rok wystawienia faktury, a w przypadku, gdy data ta różni się od daty sprzedaży, również datę sprzedaży; w przypadku sprzedaży o charakterze ciągłym podatnik może podać na fakturze miesiąc i rok dokonania sprzedaży, pod warunkiem podania daty wystawienia faktury;

5.

nazwę (rodzaj) towaru lub usługi;

6.

miarę i ilość sprzedanych towarów lub zakres wykonanych usług;

7.

cenę jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto);

8.

wartość towarów lub wykonanych usług, których dotyczy sprzedaż, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto);

9.

stawki podatku;

10.

sumę wartości sprzedaży netto towarów lub wykonanych usług z podziałem na poszczególne stawki podatku i zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu;

11.

kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto towarów (usług), z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku;

12.

kwotę należności ogółem wraz z należnym podatkiem.

Stosownie do treści § 25 ust. 1 ww. rozporządzenia, przepisy § 5, 7-21 i 24 stosuje się odpowiednio do faktur stwierdzających dokonanie dostawy towarów lub świadczenia usług, dla których miejscem opodatkowania jest terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju lub terytorium państwa trzeciego, jeżeli dla tych czynności podatnicy wystawiający fakturę nie są zidentyfikowani dla podatku od wartości dodanej lub - w przypadku terytorium państwa trzeciego - podatku o podobnym charakterze.

Faktury, o których mowa w ust. 1, powinny zawierać dane określone w § 5, z wyjątkiem stawki i kwoty podatku oraz kwoty należności wraz z podatkiem (ust. 2 ww. paragrafu).

Z treści złożonego wniosku wynika, że Spółka oddała w najem kontrahentowi niemieckiemu 10 szt. kolejowych wagonów towarowych. Wagony służą do przewozu różnych materiałów budowlanych na terenie Niemiec. Miejscem świadczenia tej usługi jest siedziba usługobiorcy, tj. terytorium Niemiec. W kwietniu 2010 r. Spółka otrzymała od innego kontrahenta niemieckiego ofertę zakupu ww. wagonów. Oferta została przyjęta, a Zarząd Spółki podjął decyzję o wypowiedzeniu umowy najmu kontrahentowi niemieckiemu. Zgodnie z 3 miesięcznym okresem wypowiedzenia umowa najmu będzie trwać do dnia 31 lipca 2010 r. Dostawa przedmiotowych wagonów nastąpi w sierpniu 2010 r. Miejscem dostawy będzie miejsce, w którym wagony będą się znajdywać w chwili sprzedaży, tzn. terytorium Niemiec.

Biorąc pod uwagę powyższe oraz treść powołanych przepisów stwierdzić należy, że przedmiotowa dostawa nie będzie opodatkowana podatkiem od towarów i usług, będzie natomiast opodatkowana wg zasad i stawek podatku od wartości dodanej obowiązujących na terytorium Niemiec. W związku z tym faktura VAT wystawiona przez Spółkę nie powinna zawierać informacji dotyczących: stawki i kwoty podatku oraz kwoty należności wraz z podatkiem.

Końcowo informuje się, że kwestia uznania przemieszczenia podnajętych towarów do innego państwa członkowskiego za wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, została rozstrzygnięta w interpretacji indywidualnej nr ITPP2/443-442b/10/AF.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl