ITPP2/443-434/11/KT

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 30 czerwca 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-434/11/KT

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 21 marca 2011 r. (data wpływu 24 marca 2011 r.), uzupełnionym w dniu 13 czerwca 2011 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku świadczonych usług szkoleniowych na zlecenie podmiotu trzeciego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 marca 2011 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 13 czerwca 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku świadczonych usług szkoleniowych na zlecenie podmiotu trzeciego.

W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniu, przedstawiono następujący stan faktyczny.

Od dnia 23 lutego 2001 r. prowadzi Pan działalność gospodarczą w zakresie usług sklasyfikowanych wg PKD pod symbolem 85.59.Z - pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane - dawniej 80.42.B, natomiast wg PKWiU pod symbolem 85.59.19.0 - usługi w zakresie pozaszkolnych form edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane. Działalność gospodarczą prowadzi Pan na podstawie:

* wpisu do ewidencji działalności gospodarczej pod numerem (...), prowadzonej przez Prezydenta Miasta,

* certyfikatu instruktora potwierdzającego uprawnienia do szkolenia w zakresie obsługi systemów komputerowych używanych w sieciach komputerowych.

Do 31 grudnia 2010 r. korzystał Pan ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, załącznika nr 4 poz. 7 - usługi w zakresie edukacji (symbol PKWiU ex 80). W 2011 r. również chce Pan korzystać ze zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 29 znowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług.

Nie działa Pan jako jednostka objęta system oświaty w rozumieniu ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn. Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.), nie posiada wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego obowiązaną do prowadzenia odpowiedniego typu publicznych szkół i placówek, a w związku z tym czynności, których dotyczy wniosek nie są objęte takim wpisem oraz nie posiada Pan akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty.

Świadczone usługi kształcenia zawodowego są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, tj. rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej oraz Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 12 października 1993 r. w sprawie zasad i warunków podnoszenia kwalifikacji zawodowych i wykształcenia ogólnego dorosłych (Dz. U. z 1993 r. Nr 103, poz. 472 oraz z 2006 r. Nr 31, poz. 216), które stanowi, że uzyskiwanie i uzupełnianie przez osoby dorosłe wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych odbywa się poprzez: kurs, kurs zawodowy, seminarium lub praktykę zawodową (wszystkie w formach pozaszkolnych).

Uzyskane przez Pana przychody z tytułu zlecenia otrzymanego z innej firmy, dotyczącego wykonania szkoleń, zostały wymienione w art. 13 pkt 2-9 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.) i zgodnie z zawartą umową (pisemną lub ustną), z tytułu wykonania tego zlecenia jest Pan związany ze zlecającym prawnymi więzami tworzącymi stosunek prawny co do warunków wykonania zlecenia, wynagrodzenia i odpowiedzialności zlecającego wykonanie tych czynności wobec osób trzecich.

Zawarte we wniosku pyt. 1 dotyczy również szkoleń wykonywanych na rzecz innej firmy, o których mowa w pyt. 2.

W związku z powyższym zadał Pan następujące pytania:

1.

czy od 1 stycznia 2011 r. nadal jest Pan zwolniony od podatku od towarów i usług w zakresie usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, prowadzonych w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach < art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a) ustawy>.

2.

czy od 1 stycznia 2011 r., będąc wykonawcą usług na rzecz firmy posiadającej podpisaną umowę na realizację usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego finansowanych w całości ze środków publicznych, określonych w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy, nadal jest Pan zwolniony od podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, z uwagi na to, iż od 1 stycznia 2011 r., zgodnie z zapisem art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a) znowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług, usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego są zwolnione od podatku, świadczone przez Pana usługi mogą korzystać z ww. zwolnienia, ponieważ prowadzone są w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach. W Pana ocenie, szkolenie w zakresie obsługi systemów komputerowych używanych w sieciach komputerowych jest elementem kształcenia zawodowego, tym samym jest Pan we wspomnianym zakresie zwolniony od podatku przedmiotowo. Wobec tego, będąc wykonawcą usług na rzecz firmy posiadającej podpisaną umowę na realizację usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowanych ze środków publicznych, może Pan od dnia 1 stycznia 2011 r. korzystać ze zwolnienia od podatku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do treści art. 8 ust. 1 tej ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Zauważyć należy, iż nie każda czynność stanowiąca usługę w rozumieniu powołanego wcześniej art. 8 ust. 1 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, bowiem aby dana czynność była opodatkowana tym podatkiem, musi być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem był podatnikiem podatku od towarów i usług.

W oparciu o przepis art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych, o czym stanowi ust. 2 powołanego artykułu.

Ponadto, jak wynika z treści ust. 3 tego artykułu, za wykonywaną samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 1, nie uznaje się czynności:

1.

z tytułu których przychody zostały wymienione w art. 12 ust. 1-6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.);

2.

z tytułu których przychody zostały wymienione w art. 13 pkt 2-9 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli z tytułu wykonania tych czynności osoby te są związane ze zlecającym wykonanie tych czynności prawnymi więzami tworzącymi stosunek prawny pomiędzy zlecającym wykonanie czynności i wykonującym zlecane czynności co do warunków wykonywania tych czynności, wynagrodzenia i odpowiedzialności zlecającego wykonanie tych czynności wobec osób trzecich.

Określony w cytowanej ustawie zakres opodatkowania podatkiem od towarów i usług wskazuje, iż do tego, aby faktycznie zaistniało opodatkowanie danej czynności konieczne jest, aby czynność podlegającą opodatkowaniu wykonał podmiot, który dla tej właśnie czynności będzie działał jako podatnik. Definicja działalności gospodarczej, zawarta w ustawie, ma charakter uniwersalny, pozwalający na objęcie pojęciem "podatnik" tych wszystkich podmiotów, które prowadzą określoną działalność, występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym.

Z przytoczonych wyżej przepisów wynika ponadto, iż dla uznania danego podmiotu za podatnika w rozumieniu art. 15 ust. 1-3 ustawy o podatku od towarów i usług nie ma znaczenia rezultat prowadzonej działalności. Oznacza to, że aby uznać działalność podmiotu za działalność gospodarczą nie jest konieczne, aby przyniosła ona jakiekolwiek efekty.

Z okoliczności sprawy wynika, że prowadzi Pan działalność gospodarczą w zakresie świadczenia usług szkoleniowych. Od dnia 1 stycznia 2011 r. wykonuje Pan szkolenia w zakresie obsługi systemów komputerowych używanych w sieciach komputerowych, na zlecenie firmy posiadającej podpisaną umowę na realizację usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego finansowanych w całości ze środków publicznych, określonych w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy o podatku od towarów i usług. Nie posiada Pan statusu jednostki objętej systemem oświaty w rozumieniu ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn. Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.), nie posiada wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego obowiązaną do prowadzenia odpowiedniego typu publicznych szkół i placówek, a w związku z tym czynności, których dotyczy wniosek nie są objęte takim wpisem oraz nie posiada Pan akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty.

Świadczone usługi kształcenia zawodowego są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej oraz Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 12 października 1993 r. w sprawie zasad i warunków podnoszenia kwalifikacji zawodowych i wykształcenia ogólnego dorosłych.

Uzyskane przez Pana przychody z tytułu zlecenia otrzymanego z innej firmy, dotyczącego wykonania szkoleń, zostały wymienione w art. 13 pkt 2-9 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.) i zgodnie z zawartą umową, z tytułu wykonania tego zlecenia jest Pan związany ze zlecającym prawnymi więzami tworzącymi stosunek prawny co do warunków wykonania zlecenia, wynagrodzenia i odpowiedzialności zlecającego wykonanie tych czynności wobec osób trzecich.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że w zakresie, w jakim wykonuje Pan czynności na zlecenie podmiotu trzeciego jako osoba fizyczna, poza prowadzoną działalnością gospodarczą, w okolicznościach, gdy odpowiedzialność za wykonanie zlecenia wobec osób trzecich ponosi zleceniodawca, czyli organizator szkolenia, nie występuje Pan jako podatnik podatku od towarów i usług. Z uwagi na powyższe, wobec faktu, że wykonywane przez Pana czynności nie podlegają w tym zakresie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, w przedmiotowej sprawie nie znajduje zastosowania art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy. Wobec powyższego stanowisko całościowo należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl