ITPP2/443-421/09/AP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 7 sierpnia 2009 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-421/09/AP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 13 maja 2009 r. (data wpływu 22 maja 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 20 lipca 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie momentu powstania obowiązku podatkowego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów uprzednio zaimportowanych na terytorium Niemiec - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 maja 2009 r. złożono wniosek, uzupełniony pismem z dnia 20 lipca 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie momentu powstania obowiązku podatkowego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów uprzednio zaimportowanych na terytorium Niemiec.

W przedmiotowym wniosku oraz piśmie uzupełniającym, został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca dokonuje zakupów towarów handlowych w Chinach. Towar sprowadzany jest do H., gdzie następuje odprawa celna dokonana przez przedstawiciela fiskalnego, który wystawia fakturę obejmującą cło, podatek, koszty wykonanej przez siebie usługi. Jest on zarejestrowanym podatnikiem podatku od wartości dodanej na terytorium Niemiec. Fakturę dokumentującą zakup towarów wystawia kontrahent z Chin, zawierając w niej dane i NIP unijny Wnioskodawcy oraz dane i NIP przedstawiciela fiskalnego. Wnioskodawca rozpoznaje ww. transakcje jako wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów.

Przykład:

faktura od przedstawiciela fiskalnego z dnia 6 maja 2009 r.

towar dostarczony do Polski dnia 12 maja 2009 r.

faktura od kontrahenta z Chin z dnia 23 maja 2009 r.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Kiedy powstaje obowiązek podatkowy z tytułu WNT przy opisanych transakcjach.

Zdaniem Wnioskodawcy, obowiązek podatkowy z tytułu WNT z faktury wystawionej przez kontrahenta z Niemiec, powstaje - zgodnie z art. 20 ust. 5 z zastrzeżeniem ust. 6-9 ustawy - w dniu wystawienia tej faktury, czyli 6 maja 2009 r. Natomiast od faktury wystawionej przez kontrahenta z Chin - zgodnie z art. 20 ust. 5 ustawy - obowiązek podatkowy powstaje na zasadach ogólnych, czyli 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy, czyli 15 czerwca 2009 r. Kontrahent z Chin nie jest podatnikiem podatku od wartości dodanej, nie ma więc zastosowania art. 20 ust. 6 ustawy. Wnioskodawca wskazał, iż w Jego ocenie transferowi towaru nie towarzyszy faktura handlowa, gdyż przedstawiciel handlowy rozlicza jedynie należności celne i nie wystawia faktury za dostawę towaru. Dlatego zastosowanie ma zasada ogólna dotycząca powstania obowiązku podatkowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Przez import towarów, w myśl art. 2 pkt 7 ustawy, rozumie się przywóz towarów z terytorium państwa trzeciego na terytorium kraju.

Należy jednak zaznaczyć, że tylko wtedy, gdy określona procedura celna zostaje zakończona na terytorium Polski, mamy do czynienia z importem towarów (art. 36 ust. 1 ustawy). Jeśli natomiast procedura celna jest zakończona na terytorium innego państwa członkowskiego, import ma miejsce w tym państwie. W przypadku, gdy przywóz towarów z terytorium państwa trzeciego następuje na terytorium innego państwa członkowskiego Wspólnoty, na terytorium Polski nie dochodzi do importu w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Stosownie do art. 9 ust. 1 ustawy, przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4, rozumie się nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz.

Ust. 2 powołanego artykułu stanowi, iż wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów ma miejsce pod warunkiem, że:

1.

nabywcą towarów jest:

a.

podatnik, o którym mowa w art. 15, lub podatnik podatku od wartości dodanej, a nabywane towary mają służyć działalności gospodarczej podatnika,

b.

osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w lit. A

c.

z zastrzeżeniem art. 10;

* dokonujący dostawy towarów jest podatnikiem, o którym mowa w pkt 1 lit. a).

W myśl art. 11 ust. 1 ustawy, przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4, rozumie się również przemieszczenie towarów przez podatnika podatku od wartości dodanej lub na jego rzecz, należących do tego podatnika, z terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju na terytorium kraju, jeżeli towary te zostały przez tego podatnika na terytorium tego innego państwa członkowskiego w ramach prowadzonego przez niego przedsiębiorstwa wytworzone, wydobyte, nabyte, w tym również w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, albo zaimportowane, i towary te mają służyć działalności gospodarczej podatnika.

Artykuł 20 ust. 5 ww. ustawy stanowi, iż w wewnątrzwspólnotowym nabyciu towarów obowiązek podatkowy powstaje 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru będącego przedmiotem wewnątrzwspólnotowego nabycia, z zastrzeżeniem ust. 6-9.

Od powyższej zasady ustawodawca wprowadził pewne wyjątki określone m.in. w ust. 6 powyższego artykułu. W myśl tego przepisu, w przypadku gdy przed terminem o którym mowa w ust. 5, podatnik podatku od wartości dodanej wystawił fakturę, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury.

Ze złożonego wniosku wynika, że Wnioskodawca nabył w kraju trzecim (Chinach) towary, które zostały dopuszczone do obrotu na terytorium Niemiec. Odprawy celnej dokonuje przedstawiciel fiskalny, który wystawia fakturę zawierającą cło, podatek, koszty wykonanej usługi.

Należy zaznaczyć, że w związku z zaimportowaniem towaru do innego państwa członkowskiego, podmiot dokonujący importu staje się podatnikiem podatku od wartości dodanej w tym państwie z tytułu importu. W związku z powyższym, na mocy powołanego art. 11 ust. 1 ustawy, przemieszczenie do kraju towaru uprzednio zaimportowanego i dopuszczonego do obrotu na obszarze Wspólnoty (w Niemczech) jest dla Wnioskodawcy wewnątrzwspólnotowym nabyciem, co rodzi skutki w zakresie obowiązku rozliczenia w Polsce podatku od towarów i usług z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów.

Zgodnie z art. 31 ust. 5 powołanej ustawy, w przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, o którym mowa w art. 11, podstawą opodatkowania jest cena nabycia towarów, a gdy nie ma ceny nabycia, koszt wytworzenia, określone w momencie nabycia tych towarów. Przepisy ust. 2 i 3 stosuje się odpowiednio. W związku z powyższą regulacją - stosownie do mającego zastosowanie w przedmiotowym przypadku art. 31 ust. 2 ustawy - podstawa opodatkowania obejmuje: podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze związane z nabyciem towarów, a także prowizje, koszty opakowania, transportu i ubezpieczenia, pobierane przez dostawcę. A zatem, koszty dotyczące usługi wykonanej przez przedstawiciela fiskalnego należy zaliczyć do podstawy opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów.

Biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz powołane przepisy, należy stwierdzić, iż transakcja będąca przedmiotem wniosku spełnia definicję wewnątrzwspólnotowego nabycia towaru, zgodnie z art. 11 ust. 1 ustawy.

Obowiązek podatkowy z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów uprzednio zaimportowanych na teren innego kraju Wspólnoty, powstaje - zgodnie z art. 20 ust. 5 ustawy - 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym miał miejsce przywóz towaru do Polski.

Zastosowanie w przedmiotowej sprawie zasady ogólnej wskazane jest z uwagi na fakt, iż przemieszczeniu towaru z Niemiec do Polski nie towarzyszy faktura handlowa (stroną transakcji jest podmiot z Chin, a nie podatnik podatku od wartości dodanej).

Tym samym za nieprawidłowe należy uznać stanowisko Wnioskodawcy w zakresie momentu powstania obowiązku podatkowego w części dotyczącej faktury od przedstawiciela fiskalnego (obowiązek podatkowy z tej faktury nie powstaje w dniu jej wystawienia).

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87-100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl