ITPP2/443-42/09/EŁ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 3 kwietnia 2009 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-42/09/EŁ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 2 stycznia 2009 r. (data wpływu 21 stycznia 2009 r.), uzupełnionym pismami złożonymi w dniach 26 i 27 marca 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania usług wykonywanych na postawie umowy zlecenia za samodzielnie wykonywaną działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ustawy - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 stycznia 2009 r. został złożony wniosek, uzupełniony pismami złożonymi w dniach 26 i 27 marca 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania usług wykonywanych na postawie umowy zlecenia za samodzielnie wykonywaną działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ustawy.

W przedmiotowym wniosku, oraz pismach stanowiących jego uzupełnienie, przedstawiono następujący stan faktyczny.

Jest Pan podatnikiem podatku od towarów i usług i od stycznia 2006 r. prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą. We wrześniu i październiku 2008 r. zrealizował usługę w ramach umowy zlecenia dla firmy I, w zakresie zarządzania projektem, rozliczył się z nią zgodnie z zasadami i przepisami obowiązującymi dla umowy zlecenia. Wskazał Pan, iż zleceniodawca prowadzi działalność w zakresie zarządzania projektami i otrzymał zlecenie od Urzędu Miasta. Następnie wykonanie powierzył Panu, na podstawie zawartej umowy zlecenia. Firma (Zleceniodawca) z tytułu zlecenia rozliczała się z Urzędem Miasta, ponosząc odpowiedzialność za prawidłowe zrealizowanie zlecenia. Zawarta umowa ze zleceniodawcą określała: warunki wykonania czynności, czas trwania zlecenia oraz kwotę za jaką zostanie ono zrealizowane.

Reasumując wskazał Pan, iż Urząd Miasta zlecił firmie zarządzanie projektem, która to ponosiła pełną odpowiedzialność przed Urzędem za prawidłowe jej wykonanie. Natomiast firma ta zleciła Panu wykonanie prac w zakresie zarządzania projektem na podstawie zawartej umowy zlecenia.

W związku z powyższym, w piśmie złożonym w dniu 26 marca 2009 r., zadano następujące pytanie:

Czy realizacja opisanej umowy zlecenia skutkuje powstaniem zobowiązania w zakresie podatku od towarów i usług i koniecznością jego naliczenia i odprowadzenia do urzędu skarbowego.

Zdaniem Wnioskodawcy, wyrażonym w ww. pismach uzupełniających, zgodnie z art. 15 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług, w powyższej sprawie nie ma obowiązku naliczenia i zapłaty podatku od zrealizowanego zlecenia w związku z tym, że umowa ta była realizowana w zakresie zarządzania projektem dla firmy, która w swoim zakresie działalności zajmuje się zarządzaniem projektami oraz że nie był Pan bezpośrednio odpowiedzialny przed Urzędem Miasta za prawidłowe jego wykonanie, a pełną odpowiedzialność w tym zakresie ponosiła firma zlecająca, która to realizowała powyższe zadanie dla Urzędu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu tym podatkiem podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. W myśl art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy).

Jednakże w świetle art. 15 ust. 3 pkt 3 powołanej ustawy, za wykonywaną samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 1, nie uznaje się czynności z tytułu których przychody zostały wymienione w art. 13 pkt 2-9 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli z tytułu wykonania tych czynności osoby te są związane ze zlecającym wykonanie tych czynności prawnymi więzami tworzącymi stosunek prawny pomiędzy zlecającym wykonanie czynności i wykonującym zlecane czynności co do warunków wykonania tych czynności, wynagrodzenia i odpowiedzialności zlecającego wykonanie tych czynności wobec osób trzecich.

Wskazać należy, iż w rozumieniu z art. 13 pkt 8 lit. a) ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), za przychody z działalności wykonywanej osobiście uważa się przychody z tytułu wykonywania usług, na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło, uzyskiwane wyłącznie od osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, osoby prawnej i jej jednostki organizacyjnej oraz jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej - z wyjątkiem przychodów uzyskanych na podstawie umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej oraz przychodów, o których mowa w pkt 9.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że na podstawie umowy zlecenia świadczył Pan usługi w zakresie zarządzania projektem na rzecz innego podmiotu gospodarczego. W umowie zostały określone warunki wykonania czynności, czas trwania zlecenia, jak również kwota wynagrodzenia. Ponadto wskazał Pan, iż pełną odpowiedzialność za wykonaną pracę wobec osób trzecich, tj. Urzędu Miasta, ponosił wyłącznie zleceniodawca.

Mając na uwadze ww. przepisy stwierdzić należy, iż tak zawarta umowa zlecenia spowodowała powstanie stosunku prawnego (posiadającego cechy właściwe dla stosunku pracy), w ramach którego zleceniobiorca związany był ze zlecającym wykonanie czynności więzami prawnymi co do warunków wykonywania czynności, wynagrodzenia, a także odpowiedzialności zlecającego wobec osób trzecich.

Zatem świadczonych przez Pana usług na podstawie umowy zlecenia, o której mowa w złożonym wniosku - o ile, zgodnie z przepisami o podatku dochodowym, nie stanowią one czynności wykonywanych w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej - nie można uznać za samodzielnie wykonaną działalność gospodarczą w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Czynności te objęte są zakresem art. 15 ust. 3 pkt 3 powołanej ustawy, gdyż spełnione zostały kryteria wyłączające te usługi z czynności stanowiących działalność gospodarczą w świetle ustawy o podatku od towarów i usług. W konsekwencji nie podlegały one opodatkowaniu tym podatkiem i nie miał Pan obowiązku naliczenia i zapłaty podatku do urzędu skarbowego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl