ITPP2/443-417/11/AF

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 15 czerwca 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-417/11/AF

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 11 marca 2011 r. (data wpływu 21 marca 2011 r.), uzupełnionym w dniu 13 czerwca 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku usług świadczonych przez jednostkę objętą systemem oświaty - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 marca 2011 r. złożono wniosek, uzupełniony w dniu 13 czerwca 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku usług świadczonych przez jednostkę objętą systemem oświaty.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Spółka istnieje na rynku od dnia 3 marca 2003 r. Podstawą działania jest doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania (PKD 70.22.Z) oraz świadczenie kompleksowej obsługi firm w zakresie BHP, HACCP, ppoż., prowadzenia kadr i płac oraz różnego rodzajów kursów szkoleń. Prowadzi pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane (PKD 85.59.B) oraz działalność wspomagającą edukację (PKD 85.60.Z). W ramach prowadzonej działalności Spółka prowadzi kursy i szkolenia, m.in.: bhp, ppoż., HACCP, z zakresu udzielania pierwszej pomocy przedlekarskiej, kursy energetyczne gr. 1, 2, 3, kursy operatorów wózków widłowych, opiekunek osób starszych, niepełnosprawnych oraz dzieci, kursy obsługi kas fiskalnych i fakturowania, kursy kosmetyczne, fryzjerskie oraz kursy stylizacji paznokci, z zakresu obrony cywilnej, z zakresu aktywizacji zawodowej, pozostałe kursy zawodowe oraz inne szkolenia.

Działając na podstawie przepisów art. 82 ustawy o systemie oświaty, Spółka założyła Centrum Szkoleniowe, dla którego uzyskała wpis do ewidencji placówek niepublicznych w Starostwie Powiatowym. Głównym celem działalności Centrum jest umożliwienie rozwoju osobowości oraz zdobywanie wiedzy, kształtowanie umiejętności i rozwoju uzdolnień, w szczególności z uwzględnieniem wymogów rynku pracy. Centrum umożliwia uzyskanie i uzupełnienie wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych. Do szczególnych zadań Centrum należą: edukacja prawna, edukacja multimedialna, edukacja językowa, kształcenie ustawiczne dorosłych, edukacja w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy i ochrony przeciwpożarowej oraz zasad udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej, edukacja w zakresie turystyki (kształcenie pilotów wycieczek i przewodników turystycznych). Centrum realizuje swoje zadania poprzez:

* organizację zajęć w systemie stacjonarnym, wieczorowym, zaocznym i eksternistycznym lub w systemie łączącym wymienione formy;

* organizację kursów oraz innych form kształcenia, prowadzonych w trybie kształcenia na odległość;

* zaspakajanie potrzeb społecznych w zakresie podnoszenia i doskonalenia kwalifikacji zawodowych oraz uzupełniania wiedzy i rozwoju ogólnego słuchaczy;

* stosowanie w kształceniu nowoczesnych metod, technik audiowizualnych i technologii informatycznych.

Kształcenie pilotów wycieczek i przewodników turystycznych, o których mowa w ust. 1, odbywa się na mocy stałego upoważnienia Wojewody. Adresatami oferty szkoleniowej Centrum są w szczególności: kadra kierownicza, pracownicy zatrudnieni na stanowiskach roboczych, karda administracyjna, pracownicy i wolontariusze organizacji pozarządowych, organizatorzy i uczestnicy życia gospodarczego, politycy i działacze samorządowi, liderzy i animatorzy środowiskowi, pracownicy oświaty, osoby niepełnoletnie, pracownicy jednostek wojskowych, pracownicy oraz inne osoby kierujące pracownikami, pracownicy inżynieryjno-techniczni, itd., osoby bezrobotne.

Spółka ma wdrożony system zarządzania jakością ISO 9001:2008 oraz certyfikat uznania kompetencji jednostki edukacyjnej wydany przez Centralny Instytut Ochrony Pracy - Państwowego Instytutu Badawczego. Posiada również certyfikat akredytacji Regionalnego Ośrodka BHP w zakresie prowadzenia usług szkoleniowo-konsultingowych w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy, zgodnie z warunkami określonymi w umowie oraz wpis do rejestru instytucji szkoleniowych w urzędzie pracy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.:

Czy Spółka spełnia kryteria zwolnienia od podatku, podane w art. 43 ust. 1 pkt 26 oraz 29 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, skoro na podstawie art. 82 ustawy o systemie oświaty prowadzi placówkę kształcenia ustawicznego, to na mocy art. 2 ww. ustawy placówką objęta jest tym systemem, a prowadzone kształcenie ustawiczne wobec art. 83a ust. 1 w kontekście art. 68a ust. 3 i art. 83a ust. 2 ustawy nie jest wyłączone z tej ustawy. W świetle powyższego, zdaniem Spółki, skoro Centrum uzyskało wpis do ewidencji placówek niepublicznych, korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 oraz 29 ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Stosownie do dyspozycji art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl postanowień art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Stawka podatku, na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy, wprowadzonym art. 19 pkt 5 ustawy z dnia 26 listopada 2010 r. o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej (Dz. U. Nr 238, poz. 1578), zmienionym treścią art. 9 pkt 1 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 257, poz. 1726), w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f], stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Z dniem 1 stycznia 2011 r. weszła w życie ustawa z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 226, poz. 1476). Przepisy nowelizacji uchylają załącznik nr 4 do ustawy, zawierający wykaz usług zwolnionych od podatku i przenoszą uregulowania dotyczące tej tematyki do treści ustawy. W odniesieniu do działalności edukacyjnej zasadnicze znaczenie ma dodanie do art. 43 ustawy punktów 26-29, regulujących zwolnienia od podatku w tym zakresie.

Ponadto, przy określaniu zakresu zwolnień, które dotychczas były ujęte w załączniku nr 4 do ustawy, odstąpiono od ich identyfikacji przy pomocy klasyfikacji statystycznych, określając ich zakres z wykorzystaniem treści zapisów prawa unijnego i krajowego oraz orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości UE.

Zasadniczym powodem odejścia od stosowania klasyfikacji statystycznych przy określaniu zakresu zwolnień od podatku było zapewnienie pełniejszej implementacji przepisów unijnych, w szczególności Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE L 06. 347. 1 z późn. zm.).

Przy określaniu zakresu zwolnień od podatku usług kształcenia, uwzględniony został m.in. przepis art. 132 ust. 1 lit. i) ww. Dyrektywy 2006/112/WE, zgodnie z którym państwa członkowskie zwalniają kształcenie dzieci lub młodzieży, kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie,

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 znowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

a.

jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,

b.

uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo - rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

* oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie z zapisem art. 2 pkt 3a ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn. z 2004 r. Dz. U. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.), system oświaty obejmuje placówki kształcenia ustawicznego, placówki kształcenia praktycznego oraz ośrodki dokształcania i doskonalenia zawodowego, umożliwiające uzyskanie i uzupełnienie wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych.

W art. 3 pkt 16 tej ustawy wskazano, że przez formy pozaszkolne należy rozumieć formy uzyskiwania i uzupełniania wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w placówkach i ośrodkach, o których mowa w art. 2 pkt 3a.

Kształcenie ustawiczne to kształcenie w szkołach dla dorosłych, a także uzyskiwanie i uzupełnianie wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych przez osoby, które spełniły obowiązek szkolny (pkt 17 ww. artykułu).

W myśl postanowień art. 82 ust. 1 cyt. ustawy, osoby prawne i fizyczne mogą zakładać szkoły i placówki niepubliczne po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego obowiązaną do prowadzenia odpowiedniego typu publicznych szkół i placówek.

Analizując powołane wyżej regulacje prawne należy zauważyć, że zwolnienie od podatku, określone w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy o podatku od towarów i usług, ma charakter podmiotowo-przedmiotowy, zatem warunkiem jego zastosowania jest by dany podmiot był jednostką objętą systemem oświaty, w rozumieniu przepisów cyt. wyżej ustawy z dnia 7 września 1991 r., i realizował usługi kształcenia. Zaznaczenia wymaga, iż do jednostek objętych systemem oświaty zalicza się również placówki niepubliczne, które uzyskały wpis do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego

W świetle art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku od towarów usług, zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

a.

prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub

b.

świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub

c.

finansowane w całości ze środków publicznych

* oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz brzmienie powołanych wyżej przepisów uznać należy, iż w związku z posiadaniem przez Spółkę statusu niepublicznej placówki kształcenia objętej systemem oświaty, świadczone usługi, jeżeli dotyczą kształcenia i prowadzone są w ramach wpisu do ewidencji prowadzonej przez Starostwa Powiatowego, spełniają przesłanki zarówno podmiotowe, jak i przedmiotowe, wynikające z treści art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy o podatku od towarów i usług, uprawniające do korzystania ze zwolnienia od podatku.

Jednocześnie należy zaznaczyć, że konstrukcja powołanych przepisów wskazuje, iż zwolnienie od podatku przedmiotowych usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ww. ustawy wyklucza zwolnienie tych usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, dlatego też stanowisko Spółki należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl