ITPP2/443-407b/09/AW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 7 sierpnia 2009 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-407b/09/AW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 14 maja 2009 r. (data wpływu 20 maja 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności wniesienia aportem do spółki gminnej nieruchomości nabytych i oddanych do używania dla realizacji celów statutowych w ciągu dwóch lat poprzedzających tę czynność - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 maja 2009 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności wniesienia aportem do spółki gminnej nieruchomości nabytych i zasiedlonych w ciągu dwóch lat poprzedzających tę czynność.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina zamierza wnieść do spółki gminnej wkład niepieniężny (aport) w postaci budynków, budowli lub ich części. Nieruchomości te zostały nabyte i zasiedlone w ciągu dwóch lat poprzedzających wniesienie ich aportem do spółki gminnej. W odniesieniu do przedmiotowych nieruchomości nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego, gdyż zostały nabyte dla realizacji celów statutowych Gminy. Nie dokonywano nakładów, z którymi wiązałoby się prawo odliczania naliczonego podatku od towarów i usług.

W związku z zamierzoną dostawą nieruchomości Wnioskodawca ocenia swoje działania jako podatnika podatku od towarów i usług, gdyż dokonuje innych transakcji, których przedmiotem są nieruchomości, i czynności te mają charakter odpłatnego i profesjonalnego obrotu towarami w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy Gmina wnosząc, w formie aportu, nieruchomości do spółki gminnej musi ustalić należny podatek od towarów i usług.

2.

Czy czynność ta korzysta ze zwolnienia przedmiotowego od podatku.

Zdaniem Wnioskodawcy, do dostawy nieruchomości nabytych przez Gminę w ciągu dwóch lat poprzedzających ich wniesienie do spółki gminnej, zastosowanie znajduje art. 43 ust. 1 pkt 10a lit. a) i b) ustawy o podatku od towarów i usług.

Powyższe zwolnienie uzależnione jest od braku prawa do odliczenia podatku przy nabyciu, bądź wybudowaniu nieruchomości stanowiących przedmiot dostawy. Nabycie tych nieruchomości miało ścisły związek z realizacją celów statutowych, wobec czego nie przysługiwało prawo odliczenia podatku naliczonego związanego z tym nabyciem.

Reasumując Wnioskodawca stwierdził, że wniesienie wkładu rzeczowego do spółki gminnej, obejmującego budowle, budynki i ich części, nabyte na cele statutowe Gminy, korzysta ze zwolnienia od podatku na mocy przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10a lit. a) i b) ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu tym podatkiem podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Towarami - w świetle art. 2 pkt 6 ustawy - są rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki, budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

W art. 7 ust. 1 ustawy postanowiono, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Mając powyższe na uwadze stwierdzić należy, że skoro czynność wniesienia wkładu niepieniężnego do spółki gminnej w postaci budynków, budowli lub ich części, prowadzi do przeniesienia prawa do rozporządzania nimi jak właściciel, to stanowi odpłatną dostawę towarów w rozumieniu art. 7 ustawy o podatku od towarów i usług, podlegającą opodatkowaniu w sposób właściwy dla danego towaru.

Jednocześnie należy zaznaczyć, że w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu (art. 29 ust. 5 ustawy). A zatem grunty zabudowane podlegają opodatkowaniu według stawki właściwej dla budynku lub budowli, które się na nim znajdują.

Stawka podatku - na podstawie art. 41 ust. 1 cyt. ustawy - wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-2c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

I tak, wg art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a.

dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b.

pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Definicję pierwszego zasiedlenia zawiera art. 2 pkt 14 ustawy, zgodnie z którym, przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

a.

wybudowaniu lub

b.

ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Natomiast na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a tej ustawy, zwalnia się dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

a.

w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b.

dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że nieruchomości mające być przedmiotem wkładu niepieniężnego zostały nabyte i oddane do używania w ciągu dwóch lat poprzedzających wniesienie ich aportem do spółki gminnej. Nadmieniono, że nabycie tych obiektów miało ścisły związek z realizacją celów statutowych Gminy, wobec czego nie przysługiwało prawo odliczenia podatku naliczonego przy ich nabyciu. Nie dokonywano nakładów na ich ulepszenie, z którymi wiązałoby się prawo do odliczenia podatku naliczonego. Oznacza to, że czynność wniesienia w formie aportu przedmiotowych budynków, budowli lub ich części wraz z gruntem, na którym są posadowione, będzie zwolniona od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy w powiązaniu z art. 29 ust. 5 tej ustawy.

Jednocześnie wskazuje się, że kwestię dotyczącą opodatkowania czynności wniesienia aportem nieruchomości nabytych lub wybudowanych i oddanych do używania co najmniej dwa lata przed tą czynnością rozstrzygnięto w interpretacji znak ITPP2/423-407a/09/AW.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania niniejszej interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl