ITPP2/443-4/14/AW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 18 marca 2014 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-4/14/AW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko #61485; przedstawione we wniosku z dnia 13 grudnia 2013 r. (data wpływu 3 stycznia 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych na rozbiórkę zabudowań znajdujących się na gruncie przeznaczonym do sprzedaży - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 stycznia 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych na rozbiórkę zabudowań znajdujących się na gruncie przeznaczonym do sprzedaży.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka prowadzi działalność gospodarczą w zakresie produkcji przędzy wełnianej oraz tkanin wełnianych. W związku z faktem, że planuje zakończenie działalności gospodarczej, grunt będący przedmiotem prawa użytkowania wieczystego ma zostać sprzedany. Na przedmiotowej działce znajdują się zabudowania, w tym budynki produkcyjno-biurowe. Przed dokonaniem sprzedaży Spółka zamierza dokonać rozbiórki i wyburzenia tych zabudowań w celu przystosowania terenu do sprzedaży, tj. uatrakcyjnienia oferowanej działki potencjalnym nabywcom. Spółka jest w posiadaniu decyzji o pozwoleniu na rozbiórkę wydanej przez Prezydenta Miasta. Decyzja ta dotyczy wszystkich zabudowań znajdujących się na przedmiotowym gruncie.

W dniu 25 września 2003 r. Rada Miasta podjęła uchwałę w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla terenu objętego przedmiotem niniejszego wniosku, zgodnie z którym dla przedmiotowej działki zostało ustalone następujące przeznaczenie podstawowe: przemysł, usługi. Na podstawie uchwały, na terenie tego gruntu dopuszcza się: składy, magazyny i hurtownie.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Spółka będzie miała prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych na rozbiórkę zabudowań znajdujących się na gruncie przeznaczonym do sprzedaży.

Zdaniem Wnioskodawcy, będzie przysługiwało #61485; na gruncie art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług #61485; prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych na rozbiórkę zabudowań znajdujących się na gruncie przeznaczonym do sprzedaży.

Spółka wskazała, że zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 7 ust. 1 powołanej ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się, co do zasady, przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również zbycie prawa użytkowania wieczystego (art. 7 ust. 1 pkt 7).

Spółka ponownie wskazała, że zamierza w przyszłości sprzedać działkę niezabudowaną, przeznaczoną w planie zagospodarowania przestrzennego na cele przemysłowe i usługowe. Zauważyła, że zgodnie z nowelizacją ustawy o podatku od towarów i usług, obowiązującą od dnia 1 kwietnia 2013 r., do słowniczka zawartego w art. 2 ustawy dodany został punkt 33 zawierający definicję terenów budowlanych. W świetle tej definicji, terenami budowlanymi w rozumieniu ustawy o VAT są grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu - zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Dodatkowo z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT wykreślony został zwrot "oraz przeznaczone pod zabudowę".

Spółka stwierdziła, że biorąc pod uwagę brzmienie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy oraz klasyfikację gruntu dokonaną uchwałą Rady Miasta (przemysł, usługi) uznać należy, iż sprzedaż tego gruntu podlegać będzie opodatkowaniu 23% stawką podatku.

Ponownie wskazała, że przed dokonaniem przedmiotowej sprzedaży, w celu zwiększenia atrakcyjności działki zamierza dokonać rozbiórki budynków zlokalizowanych na jej terenie. W związku z pracami rozbiórkowymi zabudowań będzie otrzymywać od podmiotu świadczącego te usługi faktury z podatkiem naliczonym z tytułu tych czynności.

Spółka podniosła, że w myśl art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje, co do zasady, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Stosownie do ust. 2 pkt 1 lit. a ww. artykułu, kwotę podatku naliczonego stanowi m.in. suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług. Dodała, że od dnia 1 stycznia 2014 r. przepis ten uzyskał następujące brzmienie: "Kwotę podatku naliczonego stanowi m.in. suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług". Podkreśliła, że możliwość odliczenia podatku naliczonego jest podstawowym prawem podatnika wynikającym z konstrukcji podatku VAT. Z powołanej wyżej regulacji wynika, że odliczenie to przysługuje wyłącznie w zakresie, w jakim nabywane towary i usługi są lub będą w przyszłości wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli takich, które generują podatek należny. Zatem ustawa wyłącza możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które są wykorzystywane do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Spółka stwierdziła, że stoi na stanowisku, iż ze względu na planowaną odpłatną dostawę gruntu będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego wykazanego na fakturach dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z nakładami powiązanymi ze sprzedażą terenu. Przedmiotowe wydatki będą bowiem związane z wykonywaniem przez nią czynności opodatkowanych. Ponownie wskazała, że w związku z faktem, iż świadczona przez podmiot zewnętrzny usługa rozbiórki zabudowań znajdujących się na gruncie będzie miała bezpośredni związek z planowanym wykonaniem czynności opodatkowanych, przysługiwać jej będzie prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków poniesionych na rozbiórkę i przystosowania działki do sprzedaży.

Spółka podkreśliła, że przedmiotowa rozbiórka ma na celu przystosowanie nieruchomości do sprzedaży, tj. uatrakcyjnienie nieruchomości dla potencjalnych nabywców. Nie ulega bowiem wątpliwości, że potencjalny nabywca przy wyborze inwestycji zwykle kieruje się poziomem przystosowania terenu do prowadzenia działalności gospodarczej. W przypadku, gdy na gruncie będą znajdowały się budynki może to negatywnie wpłynąć na wybór danej nieruchomości przez potencjalnego nabywcę. W takiej sytuacji niezbędne jest odpowiednie przystosowanie posiadanej działki do sprzedaży. Należy zatem uznać, że wynikające z tego wydatki będą związane z wykonywaniem przez sprzedającego czynności opodatkowanych (tekst jedn.: z planowaną dostawą gruntu).

Na poparcie powyższej tezy Spółka powołała interpretację indywidualną, w której Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie zgodził się z wnioskodawcą, że: "(...) Gmina, w zdarzeniu przyszłym opisanym we wniosku, będzie miała prawo do odliczenia podatku VAT z faktury dokumentującej usługę rozbiórki budynków na Działce będącej przedmiotem sprzedaży. Nabycie usług będzie bowiem miało związek z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez Gminę jako podatnika podatku VAT". Nadmieniła, że prawo podatnika do odliczenia podatku z tytułu wydatków dotyczących rozbiórki budynku było również przedmiotem "interpretacji indywidualnych" wydanych przez: Pierwszy Urząd Skarbowy w Lublinie z dnia 29 września 2006 r., sygn. D3/443/8/06, oraz Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 16 lutego 2011 r., sygn. IBPP3/443-887/10/IK. W przedmiotowych "interpretacjach" organy potwierdziły prawo podatnika do odliczenia na zasadach ogólnych podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących dokonanie prac związanych z rozbiórką budynku pod warunkiem, że przedmiotowe zakupy służą wykonywaniu czynności opodatkowanych.

Zdaniem Spółki, aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu poniesionego wydatku wystarczy, aby jego związek z czynnościami opodatkowanymi był zamierzony (zadeklarowany). Takie rozumienie prawa do odliczenia podatku VAT prezentuje m.in. Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w wyroku z 14 lutego 1985 r. w sprawie 268/83 (D.A. Rompelman and E.A. RompeIman-Van Deelen vs Minister van Financien). Trybunał przyznał prawo do odliczenia podatku podatnikom, którzy nabyli prawo własności budowanego budynku z zamiarem późniejszego wykorzystania do działalności gospodarczej. W ocenie TSUE, zamiar wykorzystania zakupów do działalności opodatkowanej stanowi wystarczającą przesłankę do uznania prawa do odliczenia podatku naliczonego przy wydatkach poniesionych w celu prowadzenia sprzedaży opodatkowanej. Możliwość odliczenia przysługuje podatnikowi już od momentu nabycia towaru (usługi) i nie może być odkładana w czasie do chwili rozpoczęcia działalności opodatkowanej.

Ponadto Spółka wskazała, że prawo do odliczenia podatku naliczonego, jako podstawowe uprawnienie podatnika VAT, było wielokrotnie podkreślane w orzecznictwie polskich sądów administracyjnych: "(...) Wskazane odliczenie podatku VAT realizuje zasadę neutralności podatku dla podatnika. Możliwość uwzględnienia podatku naliczonego w rozliczeniu ma uwolnić przedsiębiorcę od kosztów VAT, jaki zapłacił (ma zapłacić) w toku swojej działalności".

Konkludując Spółka stwierdziła, że skoro dostawa gruntu będzie podlegać opodatkowaniu VAT, a z tytułu dokonania tej czynności zadeklaruje i odprowadzi podatek należny, będzie jej przysługiwać prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków poniesionych na wykonanie usługi rozbiórki budynku zlokalizowanego na gruncie będącym przedmiotem sprzedaży.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl