ITPP2/443-385/10/AD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 18 czerwca 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-385/10/AD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 22 kwietnia 2010 r. (data wpływu 26 kwietnia 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia i otrzymania zwrotu podatku związanego z realizacją projektu pn. "Funkcjonowanie lokalnej grupy działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja"- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 kwietnia 2010 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia i otrzymania zwrotu podatku związanego z realizacją projektu pn. "Funkcjonowanie lokalnej grupy działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja".

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Stowarzyszenie realizuje, na podstawie umowy dotyczącej przyznania pomocy zawartej z Urzędem Marszałkowskim, projekt w ramach działania "Funkcjonowanie lokalnej grupy działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja", objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013. W ramach tychże działań zatrudnia personel, jak również nabywa usługi szkoleniowe, cateringowe, hotelarskie, reklamowe oraz sprzęt i wyposażenie biura, ponosi również bieżące koszty związane z jego funkcjonowaniem (opłaty telekomunikacyjne, itp.). Stowarzyszenie nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług, a w ramach przedmiotowej działalności nie będzie prowadzona sprzedaż. Transze dotacji będą przekazywane na podstawie "wniosków beneficjenta o płatność". Dofinansowanie przedmiotowej działalności nie pochodzi ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o której mowa w § 8 ust. 3 i 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336). Zgodnie z wytycznymi dotyczącymi szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej w ramach działań objętych Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, do kosztów kwalifikowanych zalicza się także podatek od towarów i usług, uiszczany w związku z ponoszeniem kosztów przygotowania lub realizacji projektu współpracy. Otrzymana dotacja będzie służyć refundacji tych kosztów, czyli kosztów związanych z realizacją działań promocyjnych, edukacyjnych, czy też finansowania bieżącej działalności Stowarzyszenia. Część z tych wydatków objęta jest podatkiem od towarów i usług, jednak zakupione towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Celem przedmiotowego przedsięwzięcia jest wspieranie rozwoju obszarów wiejskich poprzez rozwój przedsiębiorczości, wykorzystanie lokalnych zasobów, wsparcie inicjatyw lokalnych oraz wzrost świadomości i aktywności społecznej.

W związku z powyższy zadano następujące pytanie:

Czy realizując opisane powyżej przedsięwzięcie, dofinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz środków budżetu państwa w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, Stowarzyszeniu przysługuje prawo do odliczenia i zwrotu podatku poniesionego w związku z realizacją przedmiotowego przedsięwzięcia.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia i zwrotu podatku poniesionego w związku z realizacją przedmiotowego przedsięwzięcia, jak również prawo do otrzymania zwrotu tego podatku na rachunek bankowy.

Stowarzyszenie podniosło, że zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, obniżenie kwoty podatku lub zwrot różnicy podatku należnego uzależnione są od zakresu, w jakim nabywane towary i usługi wykorzystywane są do wykonywania czynności opodatkowanych oraz powołało treść art. 87 ust. 1 ustawy. Wskazało, że w sprawie będącej przedmiotem niniejszego wniosku związek ze sprzedażą opodatkowaną nie zaistnieje, ponieważ nie nastąpi sprzedaż w ogóle. Tym samym nie będzie spełniony warunek dający prawo do obniżania podatku należnego przy nabywaniu towarów i usług związanych z przedmiotowym przedsięwzięciem. Stowarzyszenie zaakcentowało, że nie jest zarejestrowane, jako czynny podatnik podatku od towarów i usług i nie przewiduje dokonania tej czynności w przyszłości.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Końcowo należy wyjaśnić, że powołane przez Stowarzyszenie rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336) obowiązywało do dnia 31 grudnia 2009 r. Od dnia 1 stycznia 2010 r. obowiązuje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799), które kwestie uregulowane w § 8 ust. 3 i 4 poprzednio obowiązującego rozporządzenia reguluje w § 7 ust. 3 i 4.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu jej wydania.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. H. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl