ITPP2/443-378/13/AD - Możliwość zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług sprzedaży nieruchomości zabudowanej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 17 czerwca 2013 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-378/13/AD Możliwość zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług sprzedaży nieruchomości zabudowanej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 8 kwietnia 2013 r. (data wpływu 22 kwietnia 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku sprzedaży nieruchomości - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 kwietnia 2013 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku sprzedaży nieruchomości.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Nieruchomość oznaczona w ewidencji gruntów jako działka nr... o powierzchni 20.300 m2, stała się z mocy prawa z dniem 1 sierpnia 2009 r. własnością Województwa (przed tą datą właścicielem nieruchomości był Skarb Państwa), co zostało potwierdzone decyzją z dnia 21 października 2011 r. Decyzja niniejsza jest ostateczna w administracyjnym toku instancji i stanowiła podstawę wpisu prawa własności tejże nieruchomości na rzecz Województwa w księdze wieczystej. Przedmiotowa nieruchomość do chwili obecnej znajduje się we władaniu Ośrodka. Zgodnie z operatem szacunkowym sporządzonym przez rzeczoznawcę majątkowego na dzień 25 marca 2013 r. na działce tej znajdują się następujące budynki: administracyjno-biurowy (pałac) o pow. użytkowej 1028,10 m2, garażowo-magazynowy o pow. użytkowej 347,20 m2, garaż o pow. użytkowej 33,80 m2, szklarnia w złym stanie technicznym bez wartości o pow. użytkowej 77 m2 oraz budynek INTE z kotłownią o pow. użytkowej 255 m2. Na działce znajduje się ogrodzenie z bramami, drogi, place i chodniki, kabel podwieszany na słupach, ciepłociąg. Teren działki w części oświetlony jest wewnętrzną instalacją zewnętrzną. Na terenie działki znajduje się park przypałacowy z k. XIX w. Przez teren działki przebiegają sieci wodociągowe oraz kanalizacji sanitarnej. Wartość nieruchomości, zgodnie z ww. operatem szacunkowym wynosi 1.975.692 zł, w tym: wartość działki gruntowej wynosi 548.100 zł; wartość budynków oraz budowli wynosi 1.427.592 zł. Zgodnie z tym operatem w ciągu ostatnich dwóch lat nie poniesiono nakładów na nieruchomości.

Dyrektor Ośrodka, w piśmie z dnia 25 lutego 2013 r., uzupełnionym pismem z dnia 22 marca 2013 r., a następnie pismem z dnia 29 marca 2013 r., oświadczył, że:

1.

w 1998 r. przeprowadzono modernizację kotłowni centralnego ogrzewania zlokalizowanej w budynku INTE z węglowej na kocioł opalany olejem opałowym. Koszt modernizacji wyniósł 80.417,00 zł brutto. Wymiana węglowego kotła na kocioł opalany olejem opałowym nie zwiększyła wartości budynku. Wartość początkową wynosiła 102.477,06 zł i nie uległa zmianie,

2.

w okresie od kwietnia do czerwca 2003 r. były wynajmowane 2 pomieszczenia o łącznej powierzchni 40 m2. Natomiast w 2012 r. przedmiotem wynajmu była powierzchnia 37 m2 w terminie od 23 lipca do 15 listopada 2012 r.,

3.

jednostka nie poniosła wydatków na ulepszenie wartości budynków i budowli posadowionych na działce nr...,

4.

budynki i budowle posadowione na działce nr... nie były wykorzystywane do czynności opodatkowanych przez okres 5 lat.

Zgodnie z informacją przekazaną przez pracownika PODR, wynajem powierzchni wskazanych w pkt 2 dotyczył pomieszczeń budynku pałacu.

Zgodnie z operatem szacunkowym sporządzonym przez rzeczoznawcę majątkowego na dzień 25 marca 2013 r., teren, na którym znajduje się ta nieruchomość, nie jest objęty aktualnym miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego. Zgodnie z zapisami studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gminy, zatwierdzonego uchwałą Rady Gminy z dnia 5 sierpnia 2011 r. w sprawie uchwalenia zmiany studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego, zatwierdzonego uchwałą z dnia 30 grudnia 2004 r., działka znajduje się na terenie strefy urbanistycznej Ul; w obszarze przewidywanego (wnioskowanego) intensywnego rozwoju wielofunkcyjnego; na terenie parku; na terenie korytarzy ekologicznych (częściowo); w strefie ochronnej podejść i urządzeń ubezpieczenia lotów oraz ograniczeń wysokości zabudowy; na terenie przebiegu międzyregionalnej trasy rowerowej (przebieg alternatywny). Pałac położony w miejscowości S. jest wpisany do rejestru zabytków nieruchomych Województwa na podstawie decyzji Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków z dnia 13 lutego 1991 r. "Pałac" obowiązuje pełna ochrona konserwatorska. Na terenie działki nr... znajduje się park przypałacowy z k. XIX w. będący w ewidencji Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków.

Województwo zamierza sprzedać w drodze przetargu ustnego nieograniczonego zabudowaną nieruchomość położoną w miejscowości S., oznaczoną jako działka nr....

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy sprzedaż nieruchomości zabudowanej, oznaczonej jako działka nr..., jest zwolniona od podatku od towarów i usług na mocy art. 43 ust. 1 pkt 10 i 10a w związku z art. 29 ust. 5 ustawy.

Zdaniem Wnioskodawcy, dostawa (w drodze przetargu ustnego nieograniczonego) nieruchomości będzie zwolniona od podatku od towarów i usług na mocy art. 43 ust. 1 pkt 10 i 10 a w związku z art. 29 ust. 5 ustawy.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzenia towarami jak właściciel. Przez towary, w świetle art. 2 pkt 6 ustawy, rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii. Natomiast przez sprzedaż, zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy, rozumieć należy m.in. odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W myśl art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

* dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

* pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Zatem dostawa budynku pałacowego, w części o pow. 40 m2, która była przedmiotem najmu przez Ośrodek w 2003 r. będzie zwolniona od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, gdyż nastąpi po upływie 2 lat od pierwszego zasiedlenia w rozumieniu art. 2 pkt 14. Z kolei dostawa pozostałej części budynku pałacu oraz pozostałych budynków zlokalizowanych na przedmiotowej nieruchomości nie będzie podlegała zwolnieniu w oparciu o ww. przepis, z uwagi na fakt, iż nastąpi w ramach pierwszego zasiedlenia. Podobnie w przypadku powierzchni 37 m2 wynajmowanej w 2012 r. w budynku pałacu, kiedy nie upłynął okres 2 lat pomiędzy pierwszym zasiedleniem, a dostawą tej części budynku, ta część budynku nie będzie również korzystała ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy. Jednakże pozostała część budynku pałacu oraz inne budynki będą korzystały ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, w myśl którego zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętych zwolnieniem z art. 43 ust. 1 pkt 10 pod warunkiem, że w stosunku do obiektu nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tego obiektu. Z uwagi na fakt, iż przy nabyciu budynków Województwu nie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony i Województwo nie ponosiło wydatków na ich ulepszenie, zbycie pozostałej części budynku pałacu (pomijając 40 m2, które były przedmiotem najmu) oraz zbycie innych budynków położonych na działce nr... korzysta ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy. Z kolei zgodnie z art. 29 ust. 5 ww. ustawy, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale związanych z gruntem z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu. W świetle tego przepisu, przy sprzedaży budynków i budowli, grunt na którym są one posadowione dzieli byt prawny budynków i budowli w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku, jak przy dostawie budynków i budowli trwale z gruntem związanych. Jeżeli dostawa budynków i budowli korzysta ze zwolnienia od podatku, ze zwolnienia takiego korzysta również dostawa gruntu, na którym są one posadowione. Biorąc pod uwagę fakt, że dostawa budynków jest zwolniona z podatku od towarów i usług, dostawa gruntu działki nr... jest również zwolniona od podatku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do dyspozycji art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez towary, stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy, rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Stawka podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosownie do treści art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują dla niektórych towarów i usług stawki obniżone lub zwolnienie od podatku.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a.

dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b.

pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Definicję pierwszego zasiedlenia zawiera art. 2 pkt 14 ustawy, zgodnie z którym, przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

a.

wybudowaniu lub

b.

ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Żeby można było mówić o pierwszym zasiedleniu, musi dojść do oddania budynków (budowli) do użytkowania w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu. Jeżeli zatem podatnik wybuduje obiekt, lub go zmodernizuje, przy czym nakłady na ulepszenie przekroczą 30% jego wartości początkowej, a następnie obiekt ten (lub ulepszenie) zostanie oddany do użytkowania (wprowadzony przez podatnika do ewidencji środków trwałych), nie oznacza to, że został on zasiedlony. Oddanie do użytkowania nie nastąpiło bowiem w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu. Pierwsze zasiedlenie będzie miało natomiast miejsce wówczas, gdy wybudowany lub zmodernizowany obiekt zostanie sprzedany lub np. oddany w dzierżawę, najem. Zarówno sprzedaż, jak i dzierżawa, czy najem są bowiem czynnościami podlegającymi opodatkowaniu.

Na mocy art. 43 ust. 10 ustawy, podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10, i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:

1.

są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;

2.

złożą, przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.

Z treści ust. 11 ww. artykułu wynika, że oświadczenie, o którym mowa w ust. 10 pkt 2, musi również zawierać:

1.

imiona i nazwiska lub nazwę, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej dokonującego dostawy oraz nabywcy;

2.

planowaną datę zawarcia umowy dostawy budynku, budowli lub ich części;

3.

adres budynku, budowli lub ich części.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a tej ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

a.

w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b.

dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b, nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat (art. 43 ust. 7a ustawy).

Zgodnie z art. 29 ust. 5 ustawy, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Powyższe oznacza, iż co do zasady grunt będący przedmiotem sprzedaży podlega opodatkowaniu według takiej stawki podatku od towarów i usług, jaką opodatkowane są budynki lub budowle na nim posadowione. W sytuacji zatem, gdy dostawa budynków albo budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia od podatku, również sprzedaż gruntu korzysta ze zwolnienia od podatku.

Mając na uwadze przedstawione zdarzenie przyszłe oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa należy stwierdzić, że transakcja zbycia części budynku pałacu (będącej przedmiotem najmu od kwietnia do czerwca w 2003 r.) będzie zwolniona od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, gdyż nastąpi po pierwszym zasiedleniu w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy, i po upływie 2 lat od tego zasiedlenia, o ile strony transakcji nie wybiorą opcji opodatkowania, przewidzianej w art. 43 ust. 10 ustawy, przy spełnieniu warunków określonych w tym przepisie.

Z kolei zbycie pozostałej części budynku pałacu i innych budynków oraz budowli znajdujących się na działce korzystać będzie - jak słusznie wskazano we wniosku - ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 10a ustawy, gdyż nastąpi w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed upływem 2 lat od tego zasiedlenia, a Województwu - jak wynika z treści wniosku - w związku z ich nabyciem nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego (nabycie z mocy prawa) i nie ponosiło wydatków na ich ulepszenie w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym.

Wobec powyższego - przy uwzględnieniu treści art. 29 ust. 5 ustawy - również zbycie gruntu, na którym są posadowione ww. budynki i budowle będzie podlegać zwolnieniu od podatku.

Końcowo wskazać należy, że analiza przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 243, poz. 1623 z późn. zm.), nie mieści się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). W związku z powyższym niniejszą interpretację wydano przy założeniu, że obiekty budowlane, o których mowa we wniosku, stanowią budynki lub budowle w rozumieniu ww. ustawy - Prawo budowlane.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl