ITPP2/443-37/10/PS - Brak prawa do odzyskania przez gminę podatku VAT naliczonego w związku z projektem poprawy dostępu do terenów turystycznych i inwestycyjnych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 30 marca 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-37/10/PS Brak prawa do odzyskania przez gminę podatku VAT naliczonego w związku z projektem poprawy dostępu do terenów turystycznych i inwestycyjnych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 14 stycznia 2010 r. (data wpływu 18 stycznia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia lub odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "Poprawa dostępu do terenów turystycznych i inwestycyjnych - przebudowa ulicy" przez Gminę lub Urząd Miejski - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 stycznia 2010 r. złożono wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia lub odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "Poprawa dostępu do terenów turystycznych i inwestycyjnych - przebudowa ulicy" przez Gminę lub Urząd Miejski.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Gmina realizowała projekt pn. "Poprawa dostępu do terenów turystycznych i inwestycyjnych - przebudowa ulicy" w ramach Osi Priorytetowej "Infrastruktura transportowa" RPO, której głównym celem jest "wzmocnienie pozycji województwa w europejskich sieciach przyrodniczych poprzez poprawę lub zachowanie dobrego stanu środowiska i zapobieganie jego degradacji". Projekt dotyczył przebudowy ulicy, która stanowi dostęp do terenów umożliwiających bezpośrednie dojście do obszarów stanowiących kompleksy turystyczne lub/i usługowe, zatem wpisuje się w działanie 5.2.1 Poprawa atrakcyjności terenów aktywnych gospodarczo poprzez przebudowę i unowocześnienie infrastruktury drogowej warunkującej rozwój lokalny. Działania skierowane wokół osi "Infrastruktura transportowa" są skierowane przed wszystkim na poprawę zewnętrznej dostępności i wewnętrznej spójności transportowej regionu. Przebudowa ulicy, poprawiająca atrakcyjność terenów aktywnych gospodarczo, poprzez rozbudowę i unowocześnienie infrastruktury drogowej warunkującej rozwój lokalny, jest jednym z działań podejmowanych w ramach Poddziałania 5.2.1. Parametry techniczne projektowe:

*

klasa techniczna drogi - L

*

prędkość projektowa - 40 km/h

*

szerokość jezdni - 5,50 m

*

szerokość chodnika - 2,0 m -szerokość ścieżki rowerowej - 2,50 m

*

pochylenie poprzeczne jezdni brukowcowej - 3,0%

*

pochylenie chodnika - 2,0%

*

szerokość pasa ruchu zasadnicza - 2,75

*

kategoria ruchu - KR2

Zastosowane rozwiązania technologiczne i konstrukcyjne są standardowymi rozwiązaniami w danych warunkach geologicznych i topograficznych. W wyniku realizacji inwestycji powstała zrekonstruowana droga o długości 2,34 km, której jakość odpowiada wysokim europejskim standardom dla tego typu obiektów. Na główny produkt, jakim jest zrekonstruowana ulica składa się:

*

liczba wybudowanych/przebudowanych zatok autobusowych - 2 szt.

*

liczba wybudowanych/przebudowanych punktów oświetleniowych - 76 szt.

*

długość wybudowanych/przebudowanych chodników - 2,03 km

*

liczba wybudowanych/przebudowanych skrzyżowań - 3 szt.

*

długość wybudowanych/przebudowanych ścieżek rowerowych - 2,02 km

*

długość wybudowanej/przebudowanej sieci kanalizacji deszczowej - 408 m

Budowa umożliwiła osiągnięcie zaplanowanych przez beneficjenta rezultatów, a tym samym realizację celów projektu. Przedstawiony do oceny projekt przebudowy ulicy stanowił jedyne rozwiązanie, które mogło poprawić jej stan techniczny. Właścicielem projektu po jego zakończeniu, będzie Gmina Miejska, która jest jego inwestorem i beneficjentem. Jednostką bezpośrednio nadzorującą wdrażanie projektu jest Wydział Techniczno-Inwestycyjny Urzędu Miejskiego. Po zakończeniu finansowania ze środków UE wytworzone w wyniku realizacji produkty pozostaną własnością beneficjenta - Gminy Miejskiej. Eksploatacją ulicy będzie zajmował się Wydział Techniczno-Inwestycyjny Urzędu Miejskiego. Projekt, po jego zakończeniu, nie będzie wymagał dalszego finansowania oprócz nakładów na bieżące utrzymanie. Środki na bieżące utrzymanie produktów projektu będą pochodziły z budżetu Miasta.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy Gmina Miejska będąca beneficjentem projektu, niebędąca zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, ma możliwość odzyskania poniesionego podatku od towarów i usług...

2.

Czy Urząd Miejski (podmiot realizujący wyżej opisany projekt - faktury są wystawione na Urząd z jego NIP) ma możliwość dokonać odliczeń podatku od towarów i usług...

3.

Czy Urząd Miejski ma możliwość odzyskania podatku, w przypadku nie osiągania żadnych dochodów z wybudowanej drogi...

Zdaniem Wnioskodawcy, ze względu na fakt, że Gmina nie ma możliwości odzyskania podatku od towarów i usług poprzez odliczenie podatku naliczonego, traktuje się podatek jako koszt kwalifikowany. Po powołaniu treści przepisów art. 5 ust. 1 pkt 1 i art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) Gmina wskazała, że organy stanowiące i wykonawcze jednostek samorządu terytorialnego zalicza się do organów władzy publicznej. Do zadań własnych jednostek samorządu terytorialnego należą zadania publiczne służące zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej. Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że realizowany projekt mieści się w obszarze zadań własnych, a więc w zakresie, w którym Gminy nie uznaje się za podatnika podatku od towarów i usług. Oznacza to, że wykonywane czynności nie powodują powstania obowiązku podatkowego w podatku od towarów i usług. W związku z powyższym Urzędowi nie przysługuje prawo do odliczenia bądź zwrotu podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z projektem przebudowy ulicy. Nie jest także możliwe odzyskanie podatku naliczonego poprzez jego zwrot w trybie przewidzianym w rozdziale 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.). Środki Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego są środkami pochodzącymi z budżetu Unii Europejskiej, wobec czego nie są uznawane za środki finansowe bezzwrotnej pomocy zagranicznej w rozumieniu § 6 ust. 4 wymienionego rozporządzenia.

Gmina nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Inwestycja polegająca na budowie drogi nie będzie wykorzystywana do świadczenia czynności podlegających opodatkowaniu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z treści cytowanego wyżej przepisu wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z ust. 2 pkt 1 lit. a) powołanego artykułu, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Na podstawie art. 88 ust. 4 cyt. ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl ust. 6 ww. artykułu, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Z powyższego przepisu wynika zatem, że organy władzy publicznej oraz urzędy administracji publicznej działają w charakterze podatnika w sytuacji gdy:

*

wykonują czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach ich zadań, do realizacji których zostały powołane,

*

wykonują czynności mieszczące się w ramach ich zadań, ale czynią to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Na podstawie art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), gmina wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Zgodnie z art. 6 ust. 1 cyt. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, w szczególności zadania własne obejmują sprawy gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego (art. 7 ust. 1 pkt 2 cyt. ustawy).

W rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224 poz. 1799), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 7 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzenia.

W treści złożonego wniosku wskazano, iż Gmina, która nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, zrealizowała inwestycję polegającą na przebudowie ulicy. Faktury zostały wystawione na Urząd Miejski, a zrealizowana inwestycja nie będzie wykorzystywana do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że Gminie Miejskiej nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, Gmina nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Również Urzędowi Miejskiemu nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego, gdyż nie ma związku nabywanych, w ramach zrealizowanego zadania, towarów i usług z czynnościami opodatkowanymi. Ponadto nie będzie przysługiwało prawo do otrzymania zwrotu tego podatku, gdyż z wniosku wynika, że środki otrzymane na jego realizację nie są środkami, o których mowa w § 7 ust. 3 i 4 rozporządzenia z dnia 24 grudnia 2009 r.

Jednocześnie informuje się, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga prawidłowości dokonanego zgłoszenia rejestracyjnego przez Urząd Miejski, gdyż nie przedstawiono w tym zakresie własnego stanowiska oraz nie postawiono pytania, jak również nie rozstrzyga kwestii kwalifikowalności podatku od towarów i usług, gdyż organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczenia wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, bowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl