ITPP2/443-369/13/AJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 11 lipca 2013 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-369/13/AJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 11 kwietnia 2013 r. (data wpływu 19 kwietnia 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku dostawy gruntu niezabudowanego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 kwietnia 2013 r. złożono wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku dostawy gruntu niezabudowanego.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina jest właścicielem nieruchomości stanowiącej niezabudowaną działkę o nr ewidencyjnym 357/1, obręb 7, o pow. 930 m2. Leży ona w obszarze, dla którego nie ma obowiązującego miejscowego planu zagospodarowania terenu. W odniesieniu do niej nie wydano decyzji ustalającej warunki zabudowy i zagospodarowania terenu. Zgodnie z ewidencją gruntów przedmiotowa nieruchomość stanowi użytek - Bz. W studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta L. działka znajduje się w dzielnicy "Śródmieście", w ramach istniejącej struktury i elementów zagospodarowania jako dotychczasowe użytkowanie terenu dla funkcji mieszkaniowej jednorodzinnej. Teren jest z trzech stron ogrodzony. Nieruchomość posiada dostęp do drogi publicznej. Wielkość działki gruntu, jej cechy geometryczne, dostęp do drogi publicznej, sąsiedztwo innych nieruchomości oraz istniejące uzbrojenie podziemne wskazują na możliwość uzyskania decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, dającej podstawy do zabudowy. Gmina zamierza sprzedać nieruchomość w przetargu ustnym nieograniczonym. Na dzień przetargu oraz zawarcia umowy w formie aktu notarialnego stan prawny nieruchomości nie ulegnie zmianie, tj. działka gruntu będzie nadal niezabudowana, nie będzie obowiązywał miejscowy plan, teren nie uzyska decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1. Czy dostawa terenu niezabudowanego, który może uzyskać w przyszłości decyzję o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu stanowiącą podstawę jej zabudowy, korzysta ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług, w związku z faktem, iż teren nie wypełnia definicji terenu budowlanego w rozumieniu art. 2 pkt 33 ustawy.

2. Czy uzyskanie przez nabywców nieruchomości decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu już po dostawie (zawarciu umowy w formie aktu notarialnego), rodzić będzie po stronie podatnika tej dostawy tj. Gminy, skutki w postaci konieczności zwrotu podatku dotychczas nie naliczonego.

Zdaniem Wnioskodawcy, dostawa niezabudowanej działki będzie zwolniona na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 w związku z art. 2 pkt 33 ustawy o podatku od towarów i usług. Gmina stwierdziła, że działka gruntu nieobjęta miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, nie posiadająca ustalonych warunków zabudowy i zagospodarowania terenu, nie będzie na dzień dostawy spełniać definicji terenu budowlanego. Wskazała, że na zwolnienie nie ma wpływu fakt ewentualnej możliwości uzyskania w przyszłości decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu z uwagi, iż stan nieruchomości stanowiący podstawę ustalenia zobowiązania podatkowego oceniany jest na dzień dostawy i nie mają znaczenia zdarzenia, które zaistnieją po dacie dostawy.

Odnośnie drugiego pytania Gmina podniosła, iż w związku ze stanowiskiem zawartym powyżej, późniejsze zdarzenia jakie zaistnieją już po dostawie terenu, w tym uzyskanie decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, czy też uchwalenie miejscowego planu, pozostają bez związku z dokonaną dostawą i nie będą rodziły po Jej stronie żadnych skutków podatkowych w zakresie podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 7 ust. 1 cyt. ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Na podstawie art. 2 pkt 6 ww. ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Stosownie do treści art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Na podstawie art. 146a pkt 1 ww. ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy przewidują dla niektórych towarów i usług stawki obniżone lub zwolnienie od podatku.

I tak, stosownie do treści art. 43 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy, zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.

Zgodnie z art. 2 pkt 33 ustawy o podatku od towarów i usług, ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o terenach budowlanych - rozumie się przez to grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu - zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

Z treści złożonego wniosku wynika, że w przetargu ustnym nieograniczonym Gmina zamierza sprzedać niezabudowaną działkę gruntu, dla której brak jest miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, nie wydano decyzji o warunkach jego zabudowy, a w ewidencji gruntów widnieje zapis Bz. Z zapisów studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego wynika, że działka gruntu leży w śródmieściu, w ramach istniejącej struktury miasta i elementów zagospodarowania, jako dotychczasowe użytkowanie terenu wskazuje funkcję mieszkaniową jednorodzinną. Teren jest z trzech stron ogrodzony. Nieruchomość posiada dostęp do drogi publicznej, leży w sąsiedztwie innych nieruchomości, istnieje uzbrojenie podziemne, co wskazuje na możliwość uzyskania decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu. Na dzień przetargu i zawarcia umowy w formie aktu notarialnego stan prawny gruntu nie ulegnie zmianie.

Biorąc pod uwagę powyższe oraz treść powołanych przepisów stwierdzić należy, że dostawa przedmiotowego gruntu niezabudowanego będzie zwolniona od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż nie jest on terenem budowlanym w rozumieniu art. 2 pkt 33 ustawy. Nie ma przy tym znaczenia, czy po sprzedaży nabywca uzyska decyzję o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu lub działka gruntu zostanie objęta miejscowym planem zagospodarowania terenu.

Podkreślić należy, iż niniejsza interpretacja została wydana w oparciu o przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe, co oznacza, iż w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87-100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl