ITPP2/443-368/13/AW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 maja 2013 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-368/13/AW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 17 kwietnia 2013 r. (data wpływu 19 kwietnia 2013 r.), uzupełnionym w dniu 28 maja 2013 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "...." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 kwietnia 2013 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 28 maja 2013 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "....".

W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniu, został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Fundacja jest wpisana do Rejestru Stowarzyszeń i Rejestru Przedsiębiorców oraz jest organizacją pożytku publicznego. Jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. We współpracy z Gminą, w ramach projektu pn. "....", podjęła się realizacji inwestycji polegającej na zakupie i montażu 253 instalacji wykorzystujących odnawialne źródła energii - instalacji solarnych, które zostaną umiejscowione na szkołach (3 instalacje) oraz na domach osób fizycznych (nieprowadzących działalności gospodarczej mieszkańców Gminy). Po przeprowadzonym przetargu wyłoniony został wykonawca instalacji. Zgodnie z zawartą umową, wykonawca wystawia dla Fundacji faktury za poszczególne etapy robót.

Projekt jest finansowany:

* ze środków własnych Fundacji

* wkładu Gminy,

* ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

W dniu 26 stycznia 2012 r. Fundacja zawarła z Województwem umowę o dofinansowanie projektu ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Według postanowień tej umowy, podatek od towarów i usług nie jest kosztem kwalifikowanym.

Realizując opisany projekt Fundacja zobligowana została do zabezpieczenia wkładu własnego na pokrycie 25% kosztów zakupu instalacji solarnych oraz 100% kosztów niekwalifikowalnych projektu. W uzgodnieniu z samorządem Gminy, wkład własny stworzony został z dobrowolnych wpłat uczestników (mieszkańców Gminy) dokonywanych na konto bankowe Fundacji w formie darowizny celowej.

Całkowity udział własny uczestnika (mieszkańca Gminy) w realizowanym projekcie obejmuje pokrycie 100% kosztów niekwalifikowalnych projektu, w tym koszt podatku od towarów i usług, koszt technologiczny montażu instalacji solarnej, koszt zarządzania projektem przez Fundację w wysokości do 7% kosztów kwalifikowanych zestawów solarnych, a także pokrycie 25% kwoty całkowitych wydatków kwalifikowanych projektu, w tym koszt koordynacji i obsługi księgowej inwestycji.

Zgodnie z zawartymi umowami indywidualnymi, każdy uczestnik musiał dokonać wpłaty wg ww. schematu dla wybranego zestawu (np. 2 kolektory na dachu lub 3, czy też 4 kolektory słoneczne zainstalowane na dachu). Wpłaty zostały dokonane lub w około 10% realizowane są na bieżąco w systemie ratalnym.

Termin zakończenia projektu winien nastąpić do 30 czerwca 2013 r. Zachowując wymagany przepisami Unii Europejskiej okres trwałości projektu wynoszący 5 lat, Fundacja zawarła z uczestnikami oddzielne umowy gwarantujące im przeniesienie po tym okresie prawa własności zamontowanych na ich obiektach instalacji solarnych "w formule sprzedaży za 1 PLN + VAT".

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Fundacji przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki poniesione na ww. inwestycję oraz wynikające z tego prawo żądania zwrotu różnicy podatku w trybie przewidzianym w art. 87 ust. 5a ustawy o podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów 1 usług, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego i wynikające z tego prawo do żądania zwrotu kwoty podatku naliczonego w trybie przewidzianym w art. 87 ust. 5a.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do ust. 2 pkt 1 lit. a powołanego artykułu, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług - z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Z powołanego art. 86 ust. 1 ustawy wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko podatnikom podatku od towarów i usług oraz tylko w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

W myśl art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Na podstawie ust. 2 powołanego artykułu, zwrot różnicy podatku, z zastrzeżeniem ust. 6, następuje w terminie 60 dni od dnia złożenia rozliczenia przez podatnika na rachunek bankowy podatnika w banku mającym siedzibę na terytorium kraju lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem, wskazane w zgłoszeniu identyfikacyjnym, o którym mowa w odrębnych przepisach, lub na wskazany przez podatnika rachunek banku lub na rachunek spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej, jako zabezpieczenie udzielanego przez ten bank lub przez tę kasę kredytu, na podstawie złożonego przez podatnika, do naczelnika urzędu skarbowego, w terminie do złożenia deklaracji podatkowej, pisemnego, nieodwołalnego upoważnienia organu podatkowego, potwierdzonego przez bank lub spółdzielczą kasę oszczędnościowo-kredytową udzielających kredytu, do przekazania tego zwrotu. Jeżeli zasadność zwrotu wymaga dodatkowego zweryfikowania, naczelnik urzędu skarbowego może przedłużyć ten termin do czasu zakończenia weryfikacji rozliczenia podatnika dokonywanego w ramach czynności sprawdzających, kontroli podatkowej lub postępowania podatkowego na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej lub postępowania kontrolnego na podstawie przepisów o kontroli skarbowej. Jeżeli przeprowadzone przez organ czynności wykażą zasadność zwrotu, o którym mowa w zdaniu poprzednim, urząd skarbowy wypłaca należną kwotę wraz z odsetkami w wysokości odpowiadającej opłacie prolongacyjnej stosowanej w przypadku odroczenia płatności podatku lub jego rozłożenia na raty.

W świetle ust. 5a tego artykułu, w przypadku gdy podatnik nie wykonał w okresie rozliczeniowym czynności opodatkowanych na terytorium kraju oraz czynności wymienionych w art. 86 ust. 8 pkt 1, podatnikowi przysługuje, na jego umotywowany wniosek złożony wraz z deklaracją podatkową, zwrot kwoty podatku naliczonego, podlegającego odliczeniu od podatku należnego w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą na terytorium kraju lub poza tym terytorium, w terminie 180 dni od dnia złożenia rozliczenia, z zastrzeżeniem art. 86 ust. 19. Na pisemny wniosek podatnika urząd skarbowy dokonuje zwrotu, o którym mowa w zdaniu pierwszym, w terminie 60 dni, jeżeli podatnik złoży w urzędzie skarbowym zabezpieczenie majątkowe. Przepisy ust. 2 zdanie drugie i trzecie, ust. 2a i ust. 4a-4f stosuje się odpowiednio.

W myśl postanowień art. 5 ust. 1 pkt 1 cyt. ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W oparciu o zapisy art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Przepis art. 8 ust. 1 ustawy określa, iż przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Fundacja, będąca czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, jest organizacją pożytku publicznego. We współpracy z Gminą, w ramach projektu pn. ".....", podjęła się realizacji inwestycji polegającej na zakupie i montażu 253 instalacji wykorzystujących odnawialne źródła energii - instalacji solarnych, które zostaną umiejscowione na szkołach (3 instalacje) oraz na domach osób fizycznych (nieprowadzących działalności gospodarczej mieszkańców Gminy). Po przeprowadzonym przetargu wyłoniony został wykonawca instalacji. Zgodnie z zawartą umową, wykonawca wystawia dla Fundacji faktury za poszczególne etapy robót. Projekt jest finansowany:

* ze środków własnych Fundacji

* wkładu Gminy,

* ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

Całkowity udział własny uczestnika (mieszkańca Gminy) w realizowanym projekcie obejmuje pokrycie 100% kosztów niekwalifikowalnych projektu, w tym koszt podatku od towarów i usług, koszt technologiczny montażu instalacji solarnej, koszt zarządzania projektem przez Fundację w wysokości do 7% kosztów kwalifikowanych zestawów solarnych, a także pokrycie 25% kwoty całkowitych wydatków kwalifikowanych projektu, w tym koszt koordynacji i obsługi księgowej inwestycji. Zgodnie z zawartymi umowami indywidualnymi, każdy uczestnik musiał dokonać wpłaty wg ww. schematu dla wybranego zestawu. Wpłaty zostały dokonane lub w około 10% realizowane są na bieżąco w systemie ratalnym. Termin zakończenia projektu winien nastąpić do 30 czerwca 2013 r. Zachowując wymagany przepisami Unii Europejskiej okres trwałości projektu wynoszący 5 lat, Fundacja zawarła z uczestnikami oddzielne umowy gwarantujące im przeniesienie po tym okresie prawa własności zamontowanych na ich obiektach instalacji solarnych "w formule sprzedaży za 1 PLN + VAT".

Biorąc pod uwagę powyższe oraz powołane regulacje prawne należy stwierdzić, że Fundacji przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu wydatków poniesionych na realizację przedmiotowej inwestycji, na zasadach wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, o ile nie zachodziły/zachodzą/zajdą ograniczenia przewidziane w art. 88 ustawy.

Odnosząc się do kwestii możliwości zwrotu kwoty podatku naliczonego na rachunek bankowy zauważyć należy, że z treści wniosku wynika, iż każdy uczestnik projektu zobowiązany jest dokonać na rzecz Fundacji wpłaty kwoty określonej umową. Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że jeżeli Fundacja ubiega się o zwrot podatku za okres rozliczeniowy, w którym nie była zobowiązana do wykazania podatku należnego (np. z tytułu tych wpłat), to będzie uprawniona do wystąpienia o zwrotu podatku naliczonego w trybie określonym w art. 87 ust. 5a ustawy o podatku od towarów i usług. Natomiast jeśli ubiega się o zwrot podatku za okres rozliczeniowy, w którym zobowiązana była do rozliczenia podatku należnego, a kwota podatku naliczonego będzie wyższa od kwoty podatku należnego, to ww. przepis nie znajdzie zastosowania. W takim przypadku Fundacja ma prawo wystąpić o zwrot różnicy podatku na rachunek bankowy na podstawie art. 87 ust. 2 lub 6 ustawy.

Jednocześnie należy zaznaczyć, iż kwestia zasadności zwrotu podatku naliczonego nie była przedmiotem oceny tutejszego organu, bowiem taka ocena może być przeprowadzona jedynie w toku prowadzonego postępowania podatkowego przez właściwy miejscowo organ podatkowy I instancji.

Ponadto tut. organ podatkowy w niniejszej interpretacji nie dokonywał oceny związanej z ewentualnym opodatkowaniem wpłat dokonywanych przez uczestników projektu, bowiem nie było to przedmiotem zapytania, ani też nie przedstawiono w tym zakresie własnego stanowiska.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl