ITPP2/443-366/14/AD - Prawo stowarzyszenia do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 6 czerwca 2014 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-366/14/AD Prawo stowarzyszenia do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 12 marca 2014 r. (data wpływu 20 marca 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku naliczonego związanego z realizacją projektu pn. "..."- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 marca 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku naliczonego związanego z realizacją projektu pn. "...".

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Stowarzyszenie podpisało umowę ze środków UE Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach działania 413 "wdrażanie lokalnych strategii rozwoju" dla małych projektów, tj. operacji, które nie odpowiadają warunkom przyznania pomocy w ramach Osi 3, ale przyczyniają się do osiągnięcia celów tej osi, którego realizacja ma nastąpić w miesiącach maj-wrzesień 2014 r. W ramach podpisanej umowy na realizację zadania pn. "...", którego celem jest umożliwienie mieszkańcom i turystom wsi... i okolic korzystania z małej infrastruktury turystyczno-rekreacyjnej poprzez doposażenie w sprzęt rekreacyjno-sportowy oraz umieszczenie elementów informacji turystycznej.

W ramach projektu zakupione zostaną:

1.

trenażer eliptyczny - magnetyczny (1 szt.) - szeroki zakres zastosowań, począwszy od ćwiczeń rehabilitacyjnych, aż po treningi kardio-treningi wydolnościowe spalające tkankę tłuszczową,

2.

platforma wibracyjna, masażer BH Fitness (1 szt.) - urządzenie innowacyjne, które umożliwia spalenie zbędnych kalorii, ujędrnienie ciała, poprawę kondycji i wydolności krążeniowo-oddechowej,

3.

bieżnia treningowa (2szt.) - urządzenie, "które polega na bieganiu",

4.

rollmasaż gold (1 sz.) - głównym celem rollmasowania się jest przede wszystkim spadek wagi i uzyskanie szczupłej sylwetki,

5.

wioślarz York R310 Excel (1szt.) - trenażery wioślarskie to najbardziej ogólnorozwojowe, a przez to jedne z najbardziej efektywnych urządzeń do treningu aerobowego,

6.

skakanka z licznikiem (2 szt.) - najprostszy sprzęt rekreacyjno-sportowy,

7.

skakanka z obciążnikami (2 szt.)

oraz usługi dotyczące wykonania tablicy informacyjnej z wyszczególnieniem atrakcji turystycznych znajdujących się na terenie wsi... i okolic. Tablica przygotowana przez firmę poligraficzną o wymiarach 1,5 na 3, metry zostanie usytuowana przy budynku po dawnym dworcu PKP w miejscowości....

Powyższy sprzęt udostępniony będzie nieodpłatnie mieszkańcom wsi i okolic oraz turystom. Kwota dofinansowania ma wynieść - 24.150,00 zł brutto. Wartość projektu - 30.198,68 zł brutto.

W związku z powyższym opisem zadano pytanie sprowadzające się do kwestii.

Czy Stowarzyszenie w związku z realizację ww. projektu ma możliwość odzyskania podatku naliczonego.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie przysługuje prawo do odzyskania podatku od towarów i usług, a co za tym idzie VAT będzie kosztem kwalifikowanym w projekcie. Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej, a realizacja projektu nie ma związku ze sprzedażą opodatkowaną.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z cytowanych powyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione łącznie następujące warunki: odliczenia dokonuje czynny podatnik, a towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu podatku jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów i usług (Dz. U. z 2013 r. poz. 1656) przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku na podstawie przepisów zawartych w rozdziale 4 tego rozporządzeniu.

Analiza przedstawionego zdarzenia przyszłego oraz treści powołanych przepisów prowadzi do stwierdzenia, że Stowarzyszeniu nie będzie przysługiwać prawo do odliczenia podatku naliczonego na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, skoro - jak wskazano we wniosku - nabyte towary i usługi nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi. Nie będzie przysługiwać również zwrot podatku poniesionego w związku z realizacją ww. przedsięwzięcia, gdyż środki wskazane we wniosku nie są środkami, o których mowa w § 8 ust. 3 i 4 powołanego rozporządzenia z dnia 16 grudnia 2013 r.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl