ITPP2/443-365/14/AJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 kwietnia 2014 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-365/14/AJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 11 marca 2014 r. (data wpływu 20 marca 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "XXX" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 marca 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "XXX".

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

W odpowiedzi na konkurs w ramach osi priorytetowej 4. Rozwój, restrukturyzacja i rewitalizacja miast, działanie 4.2. Rewitalizacja miast, ogłoszony przez Instytucję Zarządzającą Regionalnym Programem Operacyjnym... na lata 2007-2013, Gmina, jako beneficjent, złożyła wniosek o dofinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego projektu pn. "XXX" i w dniu 30 grudnia 2009 r. podpisała umowę o dofinansowanie. Przedmiotem projektu jest rewitalizacja trzech placów w centrum miasta - Pl... (zadanie I), Pl.... (zadanie II), Pl.... (zadanie III).

Zadanie I, obejmuje przebudowę placu, który pełni rolę przestrzeni publicznej umożliwiającej organizację imprez masowych oraz imprez kameralnych przy Urzędzie Stanu Cywilnego. Plac ma umożliwić indywidualny wypoczynek z możliwością korzystania z bezprzewodowego internetu, w sezonie zimowym - służyć jako miejsce ustawienia świątecznej choinki. W ramach zadania wybudowano nowe nawierzchnie, kaskadę wodną, amfiteatr, elementy plastyczne, małą architekturę, tzw. strukturę rekreacyjną i oświetlenie, a także urządzono zieleń i elementy ruchu drogowego.

Zadania II, rewitalizacja obejmuje:

* przebudowę placu przed W.,

* przebudowę zatoki postojowej dla taksówek,

* przebudowę ciągów pieszych, uczytelnienie przebiegu murów miejskich z przebudową części ulicy na zieleń miejską,

* budowę ścieżki rowerowej,

* odprowadzenie wód deszczowych z projektowanych nawierzchni z włączeniem do istniejącej kanalizacji deszczowej,

* przebudowę oświetlenia ulicznego i parkowego,

* wykonanie elementów małej architektury,

* przebudowę terenów zielonych.

Zadanie III w ramach projektu zrealizowano:

* przebudowę placu w poziomie terenu wraz z likwidacją istniejących poziomów,

* wymieniono nawierzchnię na placu,

* wykonano pas wyłączenia od strony ulicy G., który usprawnił i ułatwił ruch drogowy,

* wykonano fontannę na placu oraz wyeksponowano pomnik poprzez budowę łukowego ekranu wykonanego z płyt granitowych o wys. 1 m z zamontowanymi masztami flagowymi,

* utworzono parking na 120 stanowisk,

* wykonano nasadzenia zieleni i nową iluminację świetlną.

Celem projektu była poprawa warunków i jakości życia mieszkańców. W tym celu Gmina w ramach projektu realizuje następujące założenia:

1. Efektywne wykorzystanie przestrzeni śródmiejskiej. Poprzez rewitalizację obszaru między Starym Miastem a Ratuszem (zadanie II), zostanie uzyskany nowy plac przed W., maksymalnie odseparowany zielenią od ruchliwej ulicy. Przebudowa dwóch placów (zadanie I i III), pozwoliła na stworzenie reprezentacyjnej przestrzeni miejskiej, umożliwiającej organizację imprez masowych.

2. Podniesienie standardu i atrakcyjności otoczenia w Śródmieściu i obrębie Starego Miasta - realizacja wszystkich zadań doprowadzi do uzyskania atrakcyjnej i współczesnej przestrzeni miejskiej w centrum miasta. Wykorzystanie nowoczesnych form (fontann na trzech zadaniach) w połączeniu z rewitalizacją istniejących obiektów (pomniki - trzy zadania) oraz uczytelnienie murów miejskich (zadanie II), znacznie podniesie walory turystyczne i kulturalne miasta.

3. Zwiększenie ilości miejsc parkingowych poprzez przebudowę Pl.... (zadanie III).

4. Likwidacja barier architektonicznych planowana jest przy realizacji wszystkich trzech zadań. Istotną rolę w społeczności lokalnej odgrywają osoby niepełnosprawne, dla których niewątpliwą szansą na pełne uczestniczenie w życiu miasta są udogodnienia architektoniczne.

5. Wprowadzenie jednorodnej polityki urbanistycznej miasta. Poprzez rewitalizację trzech placów w kolejnych kwartałach zabudowy Śródmieścia i Starego Miasta stanowić będzie kompleksowe rozwiązanie prowadzące do uporządkowania przestrzeni publicznej.

Po zakończeniu realizacji projektu, jego właścicielem będzie Gmina. Za zarządzanie projektem oraz za powstałe rezultaty odpowiedzialny będzie Zarząd Dróg, Zieleni i Transportu (dalej: "ZDZiT"), jako jednostka budżetowa Gminy, odpowiedzialna za wdrażanie projektu. ZDZiT działa na podstawie uchwały Rady Miejskiej, nadzór nad nim sprawuje Prezydent Miasta..., samą jednostką kieruje Dyrektor. ZDZiT wykonuje zadania związane z zarządzaniem ruchem na drogach publicznych Gminy, organizowaniem publicznego transportu zbiorowego na terenie Gminy i gmin ościennych, zarządzaniem terenami zieleni miejskiej, lasami miejskimi i państwowymi oraz bierze udział w realizacji projektów inwestycyjnych. Do jego zadań w ramach projektu należy ogłaszanie przetargów, zawieranie umów z wykonawcami dokumentacji technicznej i robót budowlanych oraz ponoszenia w tym zakresie wydatków.

W zakres projektu wchodzą także wydatki kwalifikowane ponoszone przez Urząd Miasta, związane z opracowaniem Lokalnego Programu Rewitalizacji dla Miasta... i studium wykonalności dla projektu. Wydatki ponoszone w związku z eksploatacją projektu będą finansowane z budżetu Gminy, która co roku zabezpiecza w budżecie miasta środki na bieżące funkcjonowanie i remonty dróg, mostów, placów, skwerów. Zrealizowana inwestycja nie będzie wykorzystywana przez Gminę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Gmina ma możliwość prawną odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją ww. projektu, na zasadach określonych w ustawie z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, z późn. zm.).

Zdaniem Wnioskodawcy, na podstawie następujących obowiązujących przepisów prawnych nie ma możliwości odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu:

1.

zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność;

2.

zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, nie zastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów;

3.

stosownie do treści art. 7 ust. 1 pkt 1 i 2 ww. ustawy, zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy, które w szczególności obejmują m.in. sprawy ładu przestrzennego, ochrony środowiska i przyrody oraz gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego;

4.

zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), nie uznaje się za podatnika organu władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych;

5.

stosownie do treści art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z cytowanego powyżej przepisu wynika, że prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Jednocześnie przedstawiona powyżej zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług oraz niepodlegających temu podatkowi. W rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 30 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów i usług (Dz. U. z 2013 r. poz. 1656) przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu. Natomiast przepisy rozdziału 4 powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 4 tego rozporządzenia. Analiza przedstawionego stanu faktycznego oraz treści powołanych przepisów pozwala na stwierdzenie, że Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z uwagi na to, że zakupione towary i usługi nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Wnioskodawcy nie przysługuje również zwrot podatku, gdyż środki, o których mowa we wniosku, nie są środkami wymienionymi w powołanym rozporządzeniu. Końcowo zauważyć należy, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, gdyż kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-561 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - (Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87-100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl