ITPP2/443-364/11/KT

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 czerwca 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-364/11/KT

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 8 marca 2011 r. (data wpływu 11 marca 2011 r.), uzupełnionym w dniu 30 maja 2011 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku usług świadczonych w ramach ośrodka doskonalenia nauczycieli - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 marca 2011 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 30 maja 2011 r., o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku usług świadczonych w ramach ośrodka doskonalenia nauczycieli.

W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniu, przedstawiono następujący stan faktyczny.

Spółka, w ramach działalności gospodarczej, prowadzi niepubliczny ośrodek doskonalenia nauczycieli, który organizuje szkolenia nauczycieli do prowadzenia zajęć z wykorzystaniem technologii informatycznych na wszystkich poziomach zaawansowania. Podstawą prawną działania niepublicznego ośrodka szkolenia nauczycieli są:

1.

ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.),

2.

rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 19 listopada 2009 r. w sprawie placówek doskonalenia nauczycieli (Dz. U. Nr 200, poz. 1537),

3.

statut niepublicznego ośrodka doskonalenia nauczycieli.

Ośrodek jest placówką o zasięgu ogólnokrajowym i posiada akredytację Kuratora Oświaty nadaną decyzją z dnia 8 września 2004 r..

Do dnia 31 grudnia 2010 r., usługi szkolenia nauczycieli świadczone przez Spółkę w ramach ośrodka doskonalenia nauczycieli, korzystały ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.). W związku ze zmianą ustawy, od dnia 1 stycznia 2011 r. nastąpiły istotne zmiany w katalogu zwolnień przedmiotowych, w tym ograniczenia w prawie do zwolnienia w zakresie świadczonych usług edukacyjnych. Stosownie do znowelizowanego art. 43 ust. 1 ww. ustawy, począwszy od 1 stycznia 2011 r., zwolnienie dotyczy jedynie następujących usług edukacyjnych wymienionych w ust. 1 pkt 26-29 tego artykułu, tj.:

26.

usług świadczonych przez:

a.

jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,

b.

uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

* oraz dostawy towarów i świadczenia usług ściśle z tymi usługami związanych;

27.

usług prywatnego nauczania na poziomie przedszkolnym, podstawowym, gimnazjalnym, ponadgimnazjalnym i wyższym, świadczonych przez nauczycieli;

28.

usług nauczania języków obcych oraz dostawy towarów i świadczenia usług ściśle z tymi usługami związanych, innych niż wymienione w pkt 26, pkt 27 i pkt 29;

29.

usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, innych niż wymienione w pkt 26:

a.

prowadzonych w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub

b.

świadczonych przed podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub

c.

finansowanych w całości ze środków publicznych

* oraz świadczenia usług i dostawy towarów ściśle z tymi usługami związanych.

W podanym wyżej katalogu zwolnień dla usług edukacyjnych, mieszczą się m.in. usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zawodowego świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłączne w zakresie usług objętych akredytacją, oraz świadczenie usług i dostawa towarów ściśle z tymi usługami związane (art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. b) ustawy o podatku od towarów i usług).

Zgodnie z art. 2 pkt 9 ustawy o systemie oświaty, system oświaty obejmuje m.in. zakłady kształcenia i placówki doskonalenia nauczycieli, o których mowa w art. 77a tej ustawy. Spółka, decyzją Kuratora Oświaty z 8 września 2004 r. uzyskała akredytację na prowadzenie ośrodka doskonalenia nauczycieli, w oparciu o art. 77a ust. 4 i 6 ww. ustawy. W zakresie objętym wnioskiem, Spółka jest jednostką objętą systemem oświaty. Z dniem 15 marca 2010 r. uzyskała wpis do ewidencji niepublicznych placówek doskonalenia nauczycieli, prowadzonej przez właściwą jednostkę samorządu terytorialnego. Placówka prowadzona przez Spółkę pod nazwą Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli jest wpisana do ewidencji przez Marszałka Województwa. Wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczy działalności Spółki wykonywanej w ramach ośrodka doskonalenia nauczycieli, tj. czynności objętych ww. wpisem.

Warunkiem uzyskania akredytacji kuratora oświaty jest spełnienie przez placówkę wymogów określonych w § 3 rozporządzenia Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 20 grudnia 2003 r. w sprawie akredytacji placówek doskonalenia nauczycieli. Jednym z wymogów wskazanych w tym przepisie jest, aby placówka opracowała i wdrażała programy doskonalenia zawodowego nauczycieli (§ 3 pkt 2). Działalność Ośrodka, której dotyczy wniosek, prowadzona jest wyłącznie w ramach tych programów. Wszystkie usługi, których dotyczy wniosek objęte są uzyskaną akredytacją.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy z uwagi na nowelizację ustawy o podatku od towarów i usług od dnia 1 stycznia 2011 r. i wprowadzone zmiany w zakresie katalogu zwolnień przedmiotowych, usługi świadczone przez Spółkę w ramach ośrodka doskonalenia nauczycieli, korzystają obecnie ze zwolnienia przedmiotowego.

Zdaniem Wnioskodawcy, świadczone w ramach ośrodka doskonalenia nauczycieli usługi szkolenia nauczycieli, stanowią usługi kształcenia zawodowego w rozumieniu art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku od towarów i usług. Ustawodawca nie zdefiniował pojęcia "kształcenia zawodowego", co oznacza, że należy kierować się powszechnym (potocznym) rozumieniem tego określenia. Zatem jest to kształcenie, którego celem jest nauka zawodu lub też doskonalenie zawodowe. Szkolenia organizowane przez Spółkę dla nauczycieli mają na celu ich przygotowanie do prowadzenia zajęć z wykorzystaniem technologii informatycznych, a zatem udoskonalenie posiadanych przez nich umiejętności zawodowych. Jednocześnie, jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego, że ośrodek doskonalenia nauczycieli prowadzony przez Spółkę, w dniu 8 września 2004 r., uzyskał akredytację na podstawie decyzji Kuratora Oświaty. Akredytację tą wydano na podstawie art. 77a ust. 4 i 6 ustawy o systemie oświaty, co potwierdza, że ośrodek doskonalenia nauczycieli zapewnia wysoką jakość prowadzonych form doskonalenia nauczycieli. Fakt ten przesądza więc, że w stosunku do świadczonych przez Spółkę w ramach ośrodka doskonalenia nauczycieli usług, znajdzie zastosowanie zwolnienie wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. b) ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Stawka podatku, zgodnie z przepisem art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 1, wprowadzonym do ustawy art. 19 pkt 5 ustawy z dnia 26 listopada 2010 r. o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej (Dz. U. Nr 238, poz. 1578), którego zdanie wstępne zostało zmienione art. 9 pkt 1 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 257, poz. 1726), w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jako odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania, zastosowanie obniżonej stawki podatku lub zwolnienia od opodatkowania podatkiem od towarów i usług możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w ww. ustawie oraz w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia.

Zgodnie z obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r. art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku od towarów i usług, ustawodawca zwolnił od podatku usługi świadczone przez:

a.

jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,

b.

uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

* oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Z treści ust. 1 pkt 26 lit. a) ww. artykułu wynika, że łączne spełnienie dwóch przesłanek uprawnia do zastosowania zwolnienia, tj. usługa musi być świadczona przez podmiot o statusie jednostki objętej systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty oraz polegać na kształceniu lub wychowaniu.

Zarówno w przepisach ustawy o podatku od towarów i usług, jak również aktów wykonawczych do niej brak jest definicji "kształcenia". Posiłkując się Wikipedią, kształcenie to całość doświadczeń składających się na proces zdobywania przez jednostkę umiejętności, wiedzy oraz rozumienia otaczającego ją świata. Kształcenie obejmuje zarówno proces nauczania, jak i uczenia się. Pojęcie kształcenie często utożsamia się z formalnym kształceniem w instytucjach systemu szkolnictwa. W szerszym rozumieniu, obejmuje ono także kształcenie nieformalne, mające źródło w codziennych doświadczeniach, kontaktach z rówieśnikami i informacjami pochodzącymi z mass mediów. Podkreśla się także znaczenie szeroko rozumianego kształcenia ustawicznego (uczenia się przez całe życie).

W świetle art. 2 pkt 9 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn. Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.), system oświaty obejmuje zakłady kształcenia i placówki doskonalenia nauczycieli.

Stosownie do art. 77a ust. 3 ww. ustawy, niepubliczne placówki doskonalenia mogą zakładać i prowadzić osoby prawne niebędące jednostkami samorządu terytorialnego oraz osoby fizyczne. W zakresie nieuregulowanym w przepisach wydanych na podstawie art. 78 ust. 1 do niepublicznych placówek doskonalenia stosuje się przepisy rozdziału 8.

W myśl ust. 4 tego artykułu, placówki doskonalenia mogą uzyskać akredytację stanowiącą potwierdzenie, że dana placówka zapewnia wysoką jakość prowadzonych form doskonalenia nauczycieli.

Akredytację przyznaje kurator oświaty właściwy dla siedziby placówki, w drodze decyzji administracyjnej, wydawanej po przeprowadzeniu przez zespół powołany przez kuratora oświaty oceny działalności danej placówki w zakresie określonym w ust. 7 (ust. 6 ww. artykułu).

Zgodnie z § 24 ust. 1 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 19 listopada 2009 r. w sprawie placówek doskonalenia nauczycieli (Dz. U. Nr 200, poz. 1537 z późn. zm.), utworzenie niepublicznej placówki doskonalenia wymaga uzyskania wpisu do ewidencji prowadzonej przez samorząd województwa właściwy ze względu na siedzibę placówki doskonalenia.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

a.

prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub

b.

świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub

c.

finansowane w całości ze środków publicznych

* oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Z treści wniosku wynika, iż Spółka świadczy usługi szkolenia nauczycieli, których celem jest nauka zawodu lub też kształcenie zawodowe. Organizowane szkolenia dla nauczycieli mają na celu ich przygotowanie do prowadzenia zajęć z wykorzystaniem technologii informatycznych (udoskonalanie posiadanych przez nich umiejętności zawodowych). Spółka jest jednostką objętą systemem oświaty, która na mocy decyzji Kuratora Oświaty z dnia 8 września 2004 r. uzyskała akredytację na prowadzenie ośrodka doskonalenia nauczycieli, w oparciu o art. 77a ust. 4 i 6 ustawy o systemie oświaty. Z dniem 15 marca 2010 r. uzyskała wpis do ewidencji niepublicznych placówek doskonalenia nauczycieli, prowadzonej przez właściwą jednostkę samorządu terytorialnego. Ww. placówka prowadzona przez Spółkę jest wpisana do tej ewidencji przez Marszałka Województwa. Wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczy działalności Spółki wykonywanej w ramach ośrodka doskonalenia nauczycieli, tj. czynności objętych ww. wpisem i uzyskaną akredytacją.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz brzmienie powołanych wyżej przepisów uznać należy, iż w związku z posiadaniem statusu niepublicznej placówki doskonalenia nauczycieli objętej systemem oświaty, świadczone przez Spółkę usługi szkolenia nauczycieli, o ile wykonywane są w ramach wpisu do ewidencji prowadzonej przez Marszałka Województwa, który Spółka uzyskała w 2010 r., zostaną spełnione przesłanki zarówno podmiotowe, jak i przedmiotowe, wynikające z treści art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy o podatku od towarów i usług. W związku z powyższym świadczone usługi korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie ww. przepisu, a nie jak błędnie Spółka wskazała w swoim stanowisku w oparciu o art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. b) ustawy. Wobec powyższego stanowisko całościowo należało uznać za nieprawidłowe.

Jednocześnie informuje się, że zgodnie z art. 14b § 3 ww. ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Natomiast w myśl art. 14c § 1 tej ustawy, interpretacja indywidualna zawiera ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Z powyższych przepisów wynika, że przedmiotem interpretacji może być jedynie ocena stanowiska wnioskodawcy dotyczącego przedstawionego we wniosku stanu faktycznego. Organ wydający interpretację nie jest natomiast uprawniony do analizowania i oceny załączonych do wniosku o interpretację dokumentów. Wobec powyższego załączone do wniosku dokumenty nie były przedmiotem merytorycznej analizy, a oceny stanowiska Spółki w sprawie dokonano wyłącznie na podstawie opisu stanu faktycznego zawartego we wniosku i jego uzupełnieniu.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl