ITPP2/443-363a/09/MD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 7 sierpnia 2009 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-363a/09/MD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 30 kwietnia 2009 r. (data wpływu 6 maja 2009 r.), uzupełnionym pismami z dnia 21 lipca 2009 r. (data wpływu 29 lipca 2009 r.) oraz z dnia 31 lipca 2009 r. (data wpływu 5 sierpnia 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zasadności dokonania korekt deklaracji VAT-7 oraz informacji podsumowującej w związku ze zmianą kwalifikacji podatkowej wykonanych czynności - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 maja 2009 r. został złożony wniosek, uzupełniony pismami z dnia 21 lipca 2009 r. oraz z dnia 30 lipca 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zasadności dokonania korekt deklaracji VAT-7 oraz informacji podsumowującej w związku ze zmianą kwalifikacji podatkowej wykonanych czynności.

W przedmiotowym wniosku, oraz pismach stanowiących jego uzupełnienie, został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W miesiącu marcu 2009 r. wyprodukowane przez Wnioskodawcę produkty (domki drewniane) zostały wywiezione na teren Niemiec. Z tego tytułu wystawiono "fakturę VAT-wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów" i zastosowano stawkę 0%. W tym samym miesiącu do Niemiec pojechała ekipa, która dokonała montażu tych domków w Niemczech. Opierając się na brzmieniu art. 22 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług, zgodnie z którym miejscem dostawy towarów, wyrobów, które są instalowane lub montowane, jest miejsce gdzie są instalowane, Wnioskodawca dokonał korekty złożonej deklaracji VAT-7 oraz wystawił korektę faktury, stosując do dostawy stawkę "NP (nie podlegająca VAT)". W deklaracji VAT-7 wykazano tą transakcję w poz. 21.

Przedmiotem czynności, do których wykonania - zgodnie z pierwotnym zamówieniem - zobowiązał się Wnioskodawca była sprzedaż domków. Wystawienie faktury, jak również wywóz towaru miały miejsce w dniu 20 marca 2009 r. Jest to data równoznaczna z datą sprzedaży. Wartość wykazana w tej fakturze nie obejmowała kosztów montażu domków. Dopiero po uzgodnionym (telefonicznie, w dniu wywozu towaru) montażu, została wystawiona faktura korygująca, zawierająca wartość płatności łącznie z kosztami montażu. Montaż domków miał miejsce w dniach 22-31 marca 2009 r. Przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel nastąpiło w momencie sprzedaży tych towarów, bez względu na fakt i termin montażu.

Domki drewniane wywożone są do klientów w paczkach i montowane na miejscu z elementów. Wnioskodawca w związku z montażem nie przygotowuje fundamentów, domki nie są na stałe związane z gruntem.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy prawidłowo skorygowano deklarację VAT-7 oraz VAT-UE, nie zaliczając ww. dostawy towarów do wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów.

Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku wewnątrzwspólnotowej dostawy wraz z montażem, winien stosować "stawkę NP", pod warunkiem jednak, że od kontrahenta zagranicznego będzie miał oświadczenie, że on dokona rozliczenia podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Z powyższego przepisu wynika tzw. zasada terytorialności, zgodnie z którą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatne świadczenie usług, ale tylko w sytuacji, gdy miejscem ich świadczenia (określanym na podstawie przepisów ustawy) jest terytorium kraju, przez które - w myśl definicji zawartej w art. 2 pkt 1 ustawy - rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

W świetle art. 13 ust. 1 ustawy, przez wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, rozumie się wywóz towarów z terytorium kraju w wykonaniu czynności określonych w art. 7 na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, przy czym przepis ten stosuje się m.in. pod warunkiem, że nabywca towarów jest podatnikiem podatku od wartości dodanej zidentyfikowanym na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju.

Ogólną zasadę dotyczącą miejsca świadczenia usług, dla potrzeb podatku od towarów i usług, określa art. 27 ust. 1 ustawy, przesądzając, że w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi - miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności - miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-6 i art. 28.

Zgodnie z ust. 2 pkt 1 powołanego artykułu, w przypadku świadczenia usług związanych z nieruchomościami, w tym usług świadczonych przez rzeczoznawców majątkowych i pośredników w obrocie nieruchomościami oraz usług przygotowywania i koordynowania prac budowlanych, takich jak usługi architektów i nadzoru budowlanego - miejscem świadczenia usług jest miejsce położenia nieruchomości.

Zgodnie z art. 46 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks Cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.), nieruchomościami są części powierzchni ziemskiej stanowiące odrębny przedmiot własności (grunty), jak również budynki trwale z gruntem związane lub części takich budynków, jeżeli na mocy przepisów szczególnych stanowią odrębny od gruntu przedmiot własności.

Ustawa o podatku od towarów i usług nie zawiera definicji zwrotu "usługi związane z nieruchomościami", jednakże artykuł 27 ust. 2 pkt 1 ustawy, zawiera otwarty katalog usług spełniających warunek związania z nieruchomością. Z analizy cech wspólnych wymienionych w tym przepisie usług wynika, iż powinny one pozostawać w rzeczywistym związku z określoną nieruchomością i mieć na celu wywołanie skutku w postaci jakiejkolwiek zmiany w stanie faktycznym lub prawnym nieruchomości, z którą są związane.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca dokonał dostawy towarów w paczkach (domków drewnianych) na rzecz kontrahenta w Niemczech. Dostawa ta była przedmiotem zasadniczego zamówienia i miała charakter niezależny i pierwotny w stosunku do zrealizowanego następnie montażu, gdyż - jak zaznaczył Wnioskodawca - przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel nastąpiło w momencie sprzedaży tych towarów, bez względu na fakt i termin montażu.

Na tym tle Wnioskodawca powziął wątpliwość, co do zasadności dokonania korekt deklaracji VAT-7 oraz informacji podsumowującej w związku ze zmianą kwalifikacji podatkowej wykonanych czynności, tj. uznania tych czynności - w miejsce rozpoznanej pierwotnie wewnątrzwspólnotowej dostawy - za dostawę, o której mowa w art. 22 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny, treść powołanych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, w tym przede wszystkim brzmienie art. 13 ust. 1 oraz art. 27 ust. 2 pkt 1 ustawy, cytowane przepisy odrębne oraz wynikające z tych regulacji następstwa prawne, które zostały omówione powyżej, należy uznać, że na gruncie niniejszej sprawy mamy do czynienia - mimo funkcjonalnego związku sprzedaży towarów i ich następczego montażu - z dwiema odrębnymi czynnościami. Odrębność ta wynika nie tylko z różnego ich charakteru (dostawa towaru oraz następująca po niej usługa związana z tym towarem), ale również miejsca ich opodatkowania. W zakresie samoistnej dostawy towaru, który w wyniku tej dostawy został przemieszczony do innego państwa członkowskiego, Wnioskodawca winien rozpoznać wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, o której mowa ww. cyt. art. 13 ust. 1 ustawy. Natomiast niezależna od tej dostawy, bo dokonana po wyzbyciu się przez Wnioskodawcę prawa do rozporządzania towarem jak właściciel, czynność montażu, jako związana z nieruchomością położoną poza terytorium kraju podlega opodatkowaniu w tym kraju (tu: w Niemczech). Wówczas zasadne jest umieszczanie, w polu faktury właściwym dla określenia stawki mającej zastosowanie dla tej czynności, skrótu "np" (od "nie podlega"). Nie jest w tej sytuacji istotne oświadczenie kontrahenta zagranicznego o rozliczeniu podatku, gdyż o podmiocie zobowiązanym do tego rozliczenia będą decydowały niemieckie regulacje podatkowe.

Tak więc, mając na uwadze powyższe, należy stwierdzić, że Wnioskodawca, dokonał błędnej kwalifikacji prawnopodatkowej wykonanych przez siebie czynności, tym samym za nieprawidłowe również należy uznać rozliczenie wynikające ze skorygowanej deklaracji VAT-7, oraz dane zawarte w informacji podsumowującej (VAT-UE).

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl