ITPP2/443-342/14/AJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 kwietnia 2014 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-342/14/AJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 12 marca 2014 r. (data wpływu 17 marca 2014 r.), uzupełnionym dnia 11 kwietnia 2014 r. (data wpływu), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego i korekty deklaracji VAT-7 w związku realizacją zadania inwestycyjnego pn. "XXX" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 marca 2014 r. został złożony ww. wniosek uzupełniony w dniu 11 kwietnia 2014 r., o wydanie pisemnej interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego i korekty deklaracji VAT-7 w związku realizacją zadania inwestycyjnego pn. "XXX".

We wniosku oraz jego uzupełnieniu, przedstawiono następujący stan faktyczny/zdarzenie przyszłe.

Gmina, w ramach swoich ustawowych zadań własnych, do których należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, a które w szczególności obejmują sprawy kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych (art. 7 ust. 1 pkt 10 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym - Dz. U. z 2013 r. poz. 594, z późn. zm.), realizuje od 2011 r. inwestycję pn. "XXX".

W 2012 r. poniesiono wydatki na wykonanie dokumentacji projektowej oraz nabycie działek pod budowę stadionu, a w 2013 r. poniesiono wydatki na opłaty przyłączeniowe do sieci E. oraz pierwsze roboty budowlane.

W dniu 20 września 2013 r. Gmina podpisała umowę z Ministerstwem Sportu i Turystyki o dofinansowanie zadania inwestycyjnego ze środków Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej w wysokości nie większej niż 2.891.784,00 zł. Pozostała wartość kosztów zadania inwestycyjnego finansowana jest ze środków własnych Gminy. W dniu 18 listopada 2013 r. Gmina podpisała umowę z wykonawcą, która dotyczyła budowy stadionu sportowego oraz zaplecza. Całkowita wartość kosztorysowa zadania inwestycyjnego, tj. opracowanie dokumentacji technicznej, nabycie działek pod budowę obiektu, opłaty za przyłączenie instalacji, prace budowlane oraz pełnienie nadzoru inwestorskiego nad realizacją zadania wynosi 12.456.182,00 zł. Termin zakończenia realizacji inwestycji planuje się najpóźniej do dnia 31 października 2015 r.

Z chwilą zakończenia budowy stadionu, Gmina planuje oddać wybudowany stadion w dzierżawę spółce prawa handlowego. Dzierżawca - ośrodek sportu - będzie miał prawo do używania i pobierania pożytków na czas oznaczony lub nieoznaczony z przeznaczeniem obiektu wyłącznie na cele określone we wniosku o dofinansowanie zadania inwestycyjnego ze środków Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej. Z tego tytułu, w umowie dzierżawy zostanie określony miesięczny czynsz na rzecz Gminy, który będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług 23% stawką. W uchwale budżetowej Rady Miejskiej z dnia 21 grudnia 2012 r. zapisano, że: "po zakończeniu inwestycji pn. "XXX" planuje się nowopowstały obiekt wydzierżawić spółce "B.". Gmina, do chwili złożenia wniosku, nie dokonywała odliczeń podatku naliczonego z faktur zakupu. Jeżeli takie prawo będzie jej przysługiwać, to zostaną złożone stosowne korekty deklaracji dla podatku od towarów i usług (VAT-7), a w bieżących deklaracjach będzie odliczać na bieżąco podatek od towarów i usług naliczony z faktur zakupu dokumentujących realizację zadania inwestycyjnego zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.). Od momentu poniesienia pierwszych wydatków, czyli od 2011 r., na inwestycje zamiarem Gminy było wydzierżawienie wybudowanego stadionu spółce prawa handlowego i wykorzystywanie go w przyszłości do wykonywania czynności opodatkowanych (odpłatnego świadczenia usług).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

* Czy Gmina, będąc czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, ma prawo dokonać, na podstawie przepisów zawartych w art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług, odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki związane z realizacją inwestycji, mimo tego, że umowa dzierżawy zostanie zawarta w drugim półroczu 2015 r., tj. po zakończeniu inwestycji.

* Czy Gmina, ponosząc koszty opracowania dokumentacji projektowej, nabycia działek i robót budowlanych w latach 2012-2013, może dokonać stosownych korekt deklaracji i odliczyć podatek od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, będąc podatnikiem podatku od towarów i usług ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją zadania inwestycyjnego z uwagi na związek zakupów z planowanymi czynnościami opodatkowanymi. Gmina wskazała, że zgodnie z przepisami ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, gmina wykonuje zadania publiczne we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność. W celu wykonywania zadań może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi. Stwierdziła, że po zakończeniu zadania inwestycyjnego przekaże powstałe składniki majątkowe w dzierżawę spółce prawa handlowego. Dokonanie tej czynności nastąpi na podstawie umowy cywilnoprawnej i będzie odpłatnym świadczeniem usług. Gmina wskazała, że powyższe oznacza, że nabywane towary i usługi, związane z realizacją przedmiotowego zadania, będą służyły czynnościom opodatkowanym, a tym samym przysługuje prawo do odliczenia podatku. Fakt sfinansowania części wydatków przez Ministerstwo Sportu i Turystyki nie ma bezpośredniego znaczenia dla możliwości odliczenia podatku. Gmina ponownie wskazała, że ma prawo dokonać odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia towarowi usług w trakcie realizacji inwestycji, ponieważ odliczenie z tytułu zakupu nie jest uzależnione od obecnie wykonywanych czynności opodatkowanych.

Odnośnie pytania drugiego Gmina stwierdziła, że może dokonać korekty deklaracji dla podatku od towarów i usług VAT-7 za lata 2012-2014 w celu odliczenia podatku z faktur dokumentujących wydatki związane z realizacją inwestycji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W ust. 2 pkt 1 lit. a ww. artykułu wskazano, że kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług - z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Od dnia 1 stycznia 2014 r. ww. przepis obowiązuje w brzmieniu wprowadzonym art. 1 pkt 38 lit. a tiret pierwsze ustawy z dnia 7 grudnia 2012 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2013 r. poz. 35, z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą nowelizujacą", zgodnie z którym kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z treści art. 86 ust. 10 pkt 1 ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny z zastrzeżeniem pkt 2-5 oraz ust. 11, 12, 16 i 18.

Od dnia 1 stycznia 2014 r. ww. przepis obowiązuje w brzmieniu wprowadzonym art. 1 pkt 38 lit. c ustawy nowelizującej, zgodnie z którym prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych lub importowanych przez podatnika towarów i usług powstał obowiązek podatkowy.

Jeżeli podatnik nie dokona obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych (art. 86 ust. 11 ustawy).

Od dnia 1 stycznia 2014 r. ww. przepis obowiązuje w brzmieniu wprowadzonym art. 1 pkt 38 lit. f ustawy nowelizującej, zgodnie z którym, jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego w terminach, o określonych w ust. 10, 10d i 10e, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych.

Jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w terminach, o których mowa w ust. 10, 11, 12, 16 i 18, może on obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego (art. 86 ust. 13 ustawy).

Od dnia 1 stycznia 2014 r. ww. przepis obowiązuje w brzmieniu wprowadzonym art. 1 pkt 38 lit. h ustawy nowelizującej, zgodnie z którym, jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w terminach, o których mowa w ust. 10, 10d i 10e i 11, może on obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym powstało prawo do obniżenia podatku należnego, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym powstało prawo do obniżenia podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 13a.

Zgodnie z art. 86 ust. 15 ustawy, do uprawnienia, o którym mowa w ust. 13, stosuje się odpowiednio art. 81b ordynacji podatkowej.

Zgodnie z treścią art. 81 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.), jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej, podatnicy, płatnicy i inkasenci mogą skorygować uprzednio złożoną deklarację.

W art. 81b § 1 ww. ustawy wskazano, że uprawnienie do skorygowania deklaracji:

1.

ulega zawieszeniu na czas trwania postępowania podatkowego lub kontroli podatkowej w zakresie objętym tym postępowaniem lub kontrolą;

2.

przysługuje nadal po zakończeniu:

a.

kontroli podatkowej,

b.

postępowania podatkowego - w zakresie nieobjętym decyzją określającą wysokość zobowiązania podatkowego.

Z przedstawionego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego wynika, że Gmina, od 2011 r. realizuje inwestycję polegającą na budowie stadionu sportowego wraz z zapleczem. Planowane zakończenie inwestycji - 31 października 2015 r., po czym stadion zostanie przekazany na podstawie umowy dzierżawy spółce prawa handlowego. Gmina do chwili obecnej nie odliczała podatku naliczonego w związku z realizacją ww. inwestycji. Od początku realizacji inwestycja była przeznaczona do dzierżawy.

Analiza okoliczności sprawy oraz treści przywołanych przepisów prawa podatkowego prowadzi do stwierdzenia, że Gminie przysługuje i będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego, ponieważ zakup towarów i usług ma i będzie miał związek ze sprzedażą opodatkowaną (dzierżawą stadionu). Fakt nie skorzystania z przysługującego uprawnienia dotyczącego prawa do odliczenia podatku naliczonego, skutkuje tym, że Gmina ma prawo do złożenia korekt deklaracji VAT-7 na podstawie art. 86 ust. 13 ustawy o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia, a w odniesieniu do zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - (Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87-100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl