ITPP2/443-335a/11/AF

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 31 maja 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-335a/11/AF

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 5 stycznia 2011 r. (data wpływu 7 marca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania czynności przemieszczenia towarów należących do przedsiębiorstwa podatnika za wewnątrzwspólnotową dostawę towarów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 marca 2011 r. złożono wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania czynności przemieszczenia towarów należących do przedsiębiorstwa podatnika za wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Spółka jest zarejestrowanym w Polsce oddziałem przedsiębiorstwa zagranicznego z siedzibą w Danii. Została wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego, a także został jej nadany, m.in. polski NIP. Jest zarejestrowana w Polsce jako podatnik VAT czynny, w tym również jako podatnik VAT UE.

Spółka prowadzi działalność gospodarczą mieszczącą się wyłącznie w zakresie przedmiotu działalności przedsiębiorstwa zagranicznego i polegającą, m.in. na obróbce mechanicznej elementów metalowych, kuciu, prasowaniu, wytłaczaniu i walcowaniu metalu, produkcji konstrukcji metalowych i ich części. W ramach prowadzonej działalności nabywa od polskich podmiotów trzecich stal zbrojeniową, którą następnie poddaje obróbce w postaci cięcia i gięcia do odpowiednich wymiarów i dokonuje wewnątrzwspólnotowej dostawy takiej przetworzonej stali do kontrahentów na terenie Danii lub innego kraju UE, przy czym obciążaną za daną dostawę jest jednostka macierzysta. Obciążenie odbywa się na podstawie faktury wewnętrznej, wystawianej dla celów rozliczenia podatku oraz wewnętrznych rozliczeń z jednostką macierzystą. Transport dokonywany jest za pośrednictwem zewnętrznych firm transportowych, które wykonują usługę na zlecenie jednostki macierzystej i za jej pośrednictwem Spółka otrzymuje potwierdzenie dostawy towaru do kontrahenta na terenie innego państwa członkowskiego UE w postaci CMR. Sprzedaż tych towarów na rzecz zagranicznych kontrahentów jest dokonywana przez jednostkę macierzystą.

Ponadto przedmiotem pojedynczej dostawy wewnątrzwspólnotowej towaru lub sprzedaży na terytorium kraju, tj. stali pociętej i pogiętej, mogą być jednocześnie zarówno, towary uprzednio nabyte w Polsce, jak i przemieszczane w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia. Mogą one również pochodzić z różnych dostaw (dokonanych w różnym czasie). Uzależnione jest to od aktualnego zapotrzebowania na daną długość i średnicę stali.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w opisanym stanie faktycznym Spółka prawidłowo postępuje, wykazując przesunięcie w ramach jednego podmiotu z Polski na teren innego państwa UE przetworzonej stali, nabytej na terenie Polski, jako wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Zdaniem Wnioskodawcy, powołującego treść art. 15 ust. 1 i 2 ustawy o podatku od towarów i usług, kwestię funkcjonowania oddziału podmiotu zagranicznego w Polsce regulują przepisy ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (tekst jedn. Dz. U. z 2007 r. Nr 155, poz. 1095 z późn. zm.). Po powołaniu treści unormowań, tj. art. 4 ust. 1, art. 5 pkt 4 oraz art. 86 ww. ustawy Spółka stwierdziła, że podmiot zagraniczny, prowadzący działalność na terytorium Polski w formie oddziału, zarejestrowany dla potrzeb podatku od towarów i usług, traktowany jest jako jeden podmiot - przedsiębiorca zagraniczny. Rejestracja tego oddziału jest jednoznaczna z rejestracją przedsiębiorcy zagranicznego. Oddział posiada więc jedynie samodzielność organizacyjną (jest wydzielony ze struktur firmy macierzystej), natomiast nie posiada możliwości prowadzenia działalności gospodarczej we własnym imieniu i na własny rachunek, zaś prowadzona działalność stanowi jedynie część działalności gospodarczej przedsiębiorcy zagranicznego. W ocenie Spółki, potwierdza to również regulacja zawarta w art. 88 zdanie pierwsze powołanej ustawy. Zatem podmiotem prowadzącym działalność w Polsce pozostaje, pomimo utworzenia i funkcjonowania oddziału w Polsce, przedsiębiorca zagraniczny. W kontekście posiadanej podmiotowości prawnej, należy stwierdzić, że oddział nie jest odrębnym podmiotem w stosunku do jednostki macierzystej, lecz jest jej częścią.

Mając na uwadze powyższe Spółka twierdzi, że oddział nie stanowi odrębnego podatnika podatku od towarów i usług. Przedsiębiorstwo zagraniczne rejestrując swój oddział w Polsce nie dokonuje rejestracji odrębnego podatnika, lecz rejestracji własnego przedsiębiorstwa. W związku z powyższym, mimo iż na terytorium kraju funkcjonuje oddział przedsiębiorcy zagranicznego, to podatnikiem podatku od towarów i usług pozostaje przedsiębiorca zagraniczny prowadzący działalność za pośrednictwem utworzonego w tym celu oddziału. Zatem czynności wykonywane pomiędzy oddziałem a macierzystym podmiotem zagranicznym mają charakter tzw. czynności wewnątrzzakładowych (realizowanych na rzecz jednostki macierzystej).

W opinii Spółki, w przypadku przesunięcia towarów ze Spółki na rzecz jednostki macierzystej położonej w innym państwie członkowskim, wystąpi wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów. Zatem w stanie faktycznym zastosowanie będzie miał przepis art. 13 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług. W przedmiotowej sprawie Spółka opisane transakcje traktuje jako wewnątrzwspólnotową dostawę towarów. W omawianym przypadku występuje specyficzna sytuacja, gdyż dostawa następuje do jednostki macierzystej na terytorium innego państwa UE, z oddziału położonego i samodzielnie rozliczającego się na terytorium kraju. Ponadto oddział - jak wskazano - nie posiada osobowości prawnej. Należy zatem traktować oddział jako część przedsiębiorstwa, wchodzącą w skład spółki macierzystej. Spółka uważa, że transakcje przemieszczenia towarów pomiędzy Spółką a jednostką macierzystą prawidłowo rozpoznała-zgodnie z powołanym art. 13 ust. 3 ustawy - jako wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Na poparcie powyższych twierdzeń powołała następujące interpretacje przepisów prawa podatkowego: Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 20 czerwca 2006 r. (sygn. PPB1-449/12/06/1) oraz Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 7 października 2008 r. (sygn. ITPP2/443-602/08/AP).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Jednocześnie informuje się, że pozostałe kwestie poruszone we wniosku zostały rozstrzygnięte w interpretacjach nr ITPP2/443-335b/11/AF do ITPP2/443-335d/11/AF.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl