ITPP2/443-33/07/AK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 18 grudnia 2007 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-33/07/AK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko "S", przedstawione we wniosku z dnia 25 września 2007 r. (data wpływu 27 września 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stosowania preferencyjnej 0% stawki podatku w przypadku dostaw towarów służących bezpośrednio zaopatrzeniu statków używanych do ratownictwa lub do udzielania pomocy na morzu - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 września 2007 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stosowania preferencyjnej 0% stawki podatku w przypadku dostaw towarów służących bezpośrednio zaopatrzeniu statków używanych do ratownictwa lub do udzielania pomocy na morzu.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

"S" w G. ("S") jest jednostką budżetową, podległą Ministerstwu Gospodarki Morskiej, powołaną do ratowania życia ludzi na morzu i zwalczania skutków rozlewów i zanieczyszczeń na morzu.

"S" w oparciu o art. 83 ust. 1 pkt 10 lit. b) ustawy o podatku od towarów i usług korzysta z preferencyjnej stawki 0% podatku VAT dla dostaw towarów służących bezpośrednio zaopatrzeniu jej statków (używanych do ratownictwa lub do udzielania pomocy na morzu), na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 14 ww. ustawy dla usług związanych z obsługą statków wymienionych w klasie PKWiU ex. 35.11 należących do armatorów morskich, z wyjątkiem usług świadczonych na cele osobiste załogi oraz na podstawie art. 83. ust. 1 pkt 15 powinna korzystać ze stawki 0% podatku VAT dla usług polegających na remoncie, przebudowie lub konserwacji statków wymienionych w klasie PKWiU ex. 35.11 oraz ich części składowych.

Jednostki pływające "S" pozostają w stanie gotowości przez 24 godziny na dobę, a w razie wezwania do akcji ratowniczej, muszą wyjść w morze w czasie nie dłuższym niż 15 minut, tak więc każda z jednostek musi być nieustannie gotowa do podjęcia akcji ratowniczej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Co należy rozumieć przez użyte w art. 83 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług sformułowanie "dostaw towarów służących bezpośrednio zaopatrzeniu statków".

Zdaniem Wnioskodawcy przez sformułowanie "dostaw towarów służących bezpośrednio zaopatrzeniu statków" rozumiemy wszelkie zakupy towaru przeznaczone dla statku jako ostatecznego odbiorcy tego towaru. Dostawą taką będzie każdy zakup, który służy podtrzymywaniu gotowości ratowniczej jednostek pływających służących ratowaniu życia i zwalczaniu zanieczyszczeń na morzu - wyłącznie towary rzeczywiście zużyte (używane) w eksploatacji tych jednostek. I tak materiały pirotechniczne stanowiące wyposażenie pływającej jednostki ratowniczej są objęte podatkiem VAT w stawce 0%, a takie same materiały pirotechniczne zakupione dla stacji brzegowej będą zafakturowane przez dostawcę z wyższą stawką podatku.

W ocenie Wnioskodawcy dostawę bezpośrednią dla statku ratowniczego "S" stanowić będą m.in.:

* energia elektryczna, paliwo i woda - dostarczane dla potrzeb statku,

* części zamienne do silnika, systemów zasilania, układy kontrolne i sterujące,

* kontrolne i sterujące układy elektroniczne kotłów grzewczych,

* urządzenia do sygnalizacji świetlnej i dźwiękowej,

* prostowniki, szafki sterujące do zasilania, wentylatory,

* części składowe do pomp, zbieraczek i innych urządzeń zbierających zanieczyszczenia,

* stalowe liny holownicze, liny, różne narzędzia podręczne,

* reflektory radarowe i szperacze do poszukiwania ludzi i obiektów na morzu,

* wyposażenie medyczne, materiały opatrunkowe i apteczki pierwszej pomocy, stanowiące obowiązkowe wyposażenie pływającej jednostki ratowniczej,

* koła ratunkowe, kombinezony, kamizelki ratunkowe, deska ortopedyczna,

* pełne wyposażenie w zestaw ratunkowy PSP R-1, skompletowany według wymagań "S" do udzielania pomocy poszkodowanym,

* oraz wszystkie inne elementy wyposażenia pływającej jednostki ratowniczej.

W piśmie z dnia 19 listopada 2007 r. Wnioskodawca doprecyzował, że użyte wyżej sformułowanie "wszystkie inne elementy wyposażenia pływającej jednostki ratowniczej" zawiera w sobie elementy związane na stałe z pływającą jednostką ratowniczą "S", przy czym nie sposób wymienić wszystkich. Dla przykładu także tratwa ratownicza stanowi trwałe wyposażenie pływającej jednostki ratownictwa morskiego - bez tratwy ratowniczej statek "S" nie może wyjść w akcję, z uwagi na obowiązujące przepisy bezpieczeństwa. Także wszystkie urządzenia łączności radiowej i nawigacji stanowią elementy stałego wyposażenia pływających jednostek ratowniczych. Urządzenia te użytkowane są w szczególnie trudnych warunkach żeglugi morskiej (także akcje ratownicze w warunkach sztormowych), ulegają nieprzewidzianym awariom i uszkodzeniom, w związku z tym muszą być naprawiane bądź wymieniane. Obowiązkiem armatora jest postępowanie zgodnie z przepisami stanowionymi przez administrację morską i przepisami klasyfikacyjnymi i utrzymywanie wyposażenia ratowniczych jednostek pływających w zgodzie z wymaganiami tych przepisów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Wysokość opodatkowania podatkiem od towarów i usług regulują przepisy działu VIII (art. 41-85) ww. ustawy. Stosownie do art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku - z zastrzeżeniem ust. 2-12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 - wynosi 22%. Jednocześnie przepis art. 83 ust. 1 pkt 10 lit.) b ustawy stanowi, iż stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do dostaw służących bezpośrednio zaopatrzeniu statków używanych do ratownictwa lub do udzielania pomocy na morzu, lub do połowów przybrzeżnych, z wyłączeniem dostaw prowiantu na pokład statków do połowów przybrzeżnych.

Zgodnie z dyspozycją przepisu art. 83 ust. 2 ustawy opodatkowaniu stawką podatku 0% podlegają czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 7-18 i 20-22, w przypadku prowadzenia przez podatnika dokumentacji, z której jednoznacznie wynika, że czynności te zostały wykonane przy zachowaniu warunków określonych w tym przepisie.

Analizując zapis przywołanego wyżej przepisu art. 83 ust. 1 pkt 10 lit. b) ustawy stwierdzić należy, że aby zastosować obniżoną 0% stawką podatku do dostaw towarów łącznie spełnione muszą być: kryterium wymienione w zdaniu wstępnym tego przepisu tj. towary muszą służyć bezpośrednio zaopatrzeniu statków oraz kryterium rodzaju statku i jego przeznaczenia. Ustawodawca nie zdefiniował pojęcia "towarów służących bezpośrednio zaopatrzeniu statków", wobec czego należy odwołać się do znaczenia językowego, użytych w przywoływanym przepisie sformułowań. Zgodnie z definicjami zawartymi w Słowniku języka polskiego PWN, słowo "bezpośrednio" oznacza "bez jakiegokolwiek pośrednictwa; osobiście, wprost", natomiast słowo "zaopatrzyć", "zaopatrzenie" oznacza "to, w co kogoś zaopatrzono; środki do życia, żywność, sprzęt, ekwipunek stanowiący wyposażenie kogoś lub czegoś".

Pomocna jest również w celu dokonania wykładni krajowego ustawodawstwa analiza zapisów, obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy Rady z dnia 28 listopada 2006 r. 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dziennik Urzędowy UE L z 2006 r., Nr 347/1 z późn. zm.). Stosownie do dyspozycji przepisu art. 148 Dyrektywy dotyczącego zwolnień związanych z transportem międzynarodowym Państwa członkowskie zwalniają następujące transakcje:

* dostawy towarów w celu zaopatrzenia w paliwo i zaopatrzenia ogólnego jednostek pływających przeznaczonych do żeglugi na pełnym morzu i przewożących odpłatnie pasażerów lub używanych do celów handlowych, przemysłowych lub do połowów, jak również statków ratowniczych i udzielających pomocy na morzu oraz jednostek pływających przeznaczonych do rybołówstwa przybrzeżnego, z wyłączeniem, w przypadku tych ostatnich, dostaw prowiantu na pokład; (...)

* dostawę, przebudowę, naprawę, konserwację, czarterowanie oraz wynajem jednostek pływających, o których mowa w lit. a) oraz dostawę, wynajem, naprawę i konserwację sprzętu, łącznie ze sprzętem rybackim, będącego częścią tych jednostek lub służącego ich eksploatacji;

Tak określony zakres zwolnień przewidziany w Dyrektywie nakazuje analogicznie rozumieć pojęcie "dostaw towarów służących bezpośrednio zaopatrzeniu statków używanych do ratownictwa lub do udzielania pomocy na morzu", przy pełnym respektowaniu obowiązujących w tym zakresie zapisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Istotne znaczenie ma w tym przypadku użyte pojęcie, że towary powinny służyć bezpośrednio zaopatrzeniu statków. Rozpatrując kryterium przedmiotowe wskazać należy, iż powiązanie towarów z "bezpośrednim zaopatrzeniem statków" pozwala na zastosowanie stawki 0% VAT wyłącznie do tych towarów, które dostarczone zostały bezpośrednio nabywcy (nie obejmuje to dostaw na wcześniejszym etapie obrotu), i które są niezbędne do eksploatacji statku traktowanego jako środek transportu, np. materiały eksploatacyjne, takie jak produkty konieczne do działania silników, maszyn i innych urządzeń znajdujących się na statku, czy też wyposażenia dla celów nawigacji oraz realizacji zadań statku, związanych z rodzajem statku lub przewożonym ładunkiem np. pościel, ręczniki, artykuły toaletowe czy też środki niezbędne dla utrzymania przewożonych towarów w dobrym stanie - dla statków przewożących towary.

To, czy dostawa służy bezpośrednio zaopatrzeniu statku zawsze rozpatrywać należy indywidualnie, mając na uwadze rodzaj statku, jego przeznaczenie lub ewentualnie charakter przewożonego towaru.

Z przedstawionego przez Wnioskodawcę stanu faktycznego wynika, że dysponuje on jednostkami pływającymi służącymi ratowaniu życia i zwalczaniu zanieczyszczeń na morzu. Wszystkie zatem dostawy towarów, które służą bezpośrednio zaopatrzeniu tych statków - są niezbędne do ich eksploatacji i prawidłowego, zgodnego z przeznaczeniem funkcjonowania (ratownictwa i udzielania pomocy na morzu) - korzystać będą, pod warunkiem posiadania przez dostawcę dokumentacji, o której mowa w art. 83 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, z preferencyjnej 0% stawki tego podatku. Analizując enumeratywnie wymieniony przez Wnioskodawcę - sprecyzowany co do nazwy - katalog towarów będących przedmiotem zakupów, a więc: materiały pirotechniczne, energia elektryczna, paliwo i woda - dostarczane dla potrzeb statku, części zamienne do silnika, systemów zasilania, układy kontrolne i sterujące, kontrolne i sterujące układy elektroniczne kotłów grzewczych, urządzenia do sygnalizacji świetlnej i dźwiękowej, prostowniki, szafki sterujące do zasilania, wentylatory, stalowe liny holownicze, liny, reflektory radarowe i szperacze do poszukiwania ludzi i obiektów na morzu, wyposażenie medyczne, materiały opatrunkowe i apteczki pierwszej pomocy, stanowiące obowiązkowe wyposażenie pływającej jednostki ratowniczej, koła ratunkowe, kombinezony, kamizelki ratunkowe, deska ortopedyczna, pełne wyposażenie w zestaw ratunkowy PSP R-1 (skompletowany według wymagań Służby "S" do udzielania pomocy poszkodowanym), tratwa ratownicza, urządzenia łączności radiowej i nawigacji stwierdzić należy, że towary te spełniają wymóg bezpośredniego zaopatrzenia statku używanego do ratownictwa lub udzielania pomocy na morzu przewidziany w art. 83 ust. 1 pkt 10 lit. b) ustawy o podatku od towarów i usług.

Nie można jednak uznać stanowiska Wnioskodawcy za prawidłowe w części dotyczącej korzystania z preferencyjnej 0% stawki podatku dla dostawy części składowych do pomp, zbieraczek i innych urządzeń zbierających zanieczyszczenia, towary te bowiem - jakkolwiek konieczne do zwalczania zanieczyszczeń - nie są niezbędne do funkcjonowania statku używanego do ratownictwa lub udzielania pomocy na morzu.

Odnosząc się do wskazanych we wniosku "różnych narzędzi podręcznych" i "elementów związanych na stałe z pływającą jednostką ratowniczą", z uwagi na zbyt ogólnie sformułowanie przedmiotu nabycia, tut. organ nie jest w stanie ocenić ich niezbędności w eksploatacji statku ratowniczego, a tym samym spełnieniu wymogu z art. 83 ust. 1 pkt 10 lit. b) ustawy o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl