ITPP2/443-318/12/AD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 24 kwietnia 2012 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-318/12/AD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 12 marca 2012 r. (data wpływu 16 marca 2012 r.), uzupełnionym w dniu 23 kwietnia 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności przekazania nagród na rzecz uczestników projektu oraz możliwości odzyskania podatku związanego z ich nabyciem - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 marca 2012 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 23 kwietnia 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności przekazania nagród na rzecz uczestników projektu oraz możliwości odzyskania podatku związanego z ich nabyciem.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca pozyskał dofinansowanie w ramach osi priorytetowej 3 "Środki służące wspólnemu interesowi" zawartej w programie operacyjnym "Zrównoważony rozwój sektora rybołówstwa i nadbrzeżnych obszarów rybackich 2007-2013" na kampanię promocyjną ryb i produktów rybnych pn. "...". Na etapie przygotowywania wniosku aplikacyjnego otrzymał interpretację indywidualną z dnia 22 lipca 2010 r. nr ITPP2/443-548/10/EŁ, w której wskazano, że nie ma możliwości odliczenia podatku od towarów i usług, ponieważ nie dokonuje zakupów związanych z czynnościami opodatkowanymi.

Wybrany w drodze przetargu wykonawca w ramach kampanii zrealizował we wrześniu 2011 r. następujące działania:

* przygotowanie logistyczne imprezy,

* wynajęcie nagłośnienia i oświetlenia,

* promocja imprezy (ogłoszenia w mediach, banery reklamowe, ulotki, plakaty, itp.)

* przeprowadzenie kilkunastu konkursów sprawnościowych oraz sprawdzających wiedzę dla dzieci i dorosłych, promujących rybołówstwo i spożywanie ryb - w ramach konkursów rozdane zostały nagrody: 20 wędek, 20 podbieraków, 20 książek o wartości powyżej 10 zł za sztukę,

* degustację różnorodnych produktów rybnych przygotowanych na pięciu stoiskach,

* przygotowanie dokumentacji dla potrzeb rozliczenia projektu.

Nie były pobierane żadne opłaty od uczestników imprezy.

Wykonawca zlecenia w ramach kampanii zakupił nagrody, które zostały wręczone podczas przeprowadzonych konkursów i odliczył podatek od towarów i usług od zakupionych nagród. Na potwierdzenie wykonania zlecenia przedstawił listy osób, które odebrały nagrody o wartości powyżej 10 zł. Kampania przeprowadzona została na podstawie umowy z dnia 28 lipca 2011 r. zawartej między Wnioskodawcą a wykonawcą. W otrzymanej za wykonanie usługi fakturze wyodrębniono wszystkie pozycje, między innymi zakup nagród.

W dniu 24 listopada 2011 r. złożono wniosek o płatność w ramach przeprowadzonego zadania.

Wnioskodawca został wezwany do dostarczenia interpretacji indywidualnej w sprawie opodatkowania czynności przekazania nagród, ponieważ w poprzednim wniosku o wydanie interpretacji nie wymieniono szczegółowo zakresu rzeczowego kampanii, tzn. nie uwzględniono faktu, że w ramach operacji przekazano podmiotom identyfikowalnym nagrody o wartości powyżej 10 zł.

W związku z powyższym, w uzupełnieniu wniosku zadano następujące pytania:

1.

Czy Wnioskodawca w związku z przekazaniem nagród o wartości powyżej 10 zł każda, podmiotom identyfikowalnym zobowiązany jest do naliczenia podatku od towarów i usług od tej czynności.

2.

Czy Wnioskodawca ma możliwość odzyskania podatku od czynności związanych z nieodpłatnym przekazaniem nagród podmiotom kwalifikowanym.

Zdaniem Wnioskodawcy, zlecając usługę przekazania nagród odrębnej firmie, która wykonała czynności przekazania nagród podmiotom kwalifikowalnym, nie ma "możliwości" naliczenia podatku od towarów i usług od ww. czynności. Stwierdził, że nie ma możliwości odzyskania podatku od towarów i usług od czynności nieodpłatnego przekazania nagród o wartości powyżej 10 zł podmiotom kwalifikowalnym, gdyż zadanie to zostało zlecone odrębnej firmie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054)" opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, według art. 8 ust. 1 ustawy, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Z treści powołanego wyżej przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy jednoznacznie wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług, co do zasady podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług jedynie wówczas, gdy czynności te są wykonywane odpłatnie.

Zauważyć należy, iż z przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy wynika, że dla uznania, iż dostawa towarów oraz świadczenie usługi podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, bezwzględnym warunkiem jest "odpłatność" za daną czynność.

Odpłatność oznacza wykonanie czynności (dostawy towarów oraz świadczenia usług) za wynagrodzeniem. W znaczeniu potocznym wynagrodzenie to zapłata za pracę, należność, a także odszkodowanie, nagroda. Natomiast odpłatny to taki, który wymaga zapłacenia, zwrotu kosztów, płatny.

Powyższa analiza prowadzi do wniosku, że istotną cechą wynagrodzenia jest istnienie bezpośredniego związku pomiędzy dostawą towarów lub świadczeniem usług i otrzymaną zapłatą.

Ustawodawca jednakże przewidział od powyższej reguły wyjątki, które zostały zawarte - w przypadku dostawy towarów - w art. 7 ust. 2, a w przypadku świadczenia usług - w art. 8 ust. 2 ustawy.

W myśl art. 7 ust. 2 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

1.

przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,

2.

wszelkie inne darowizny

* jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów.

Przepisu ust. 2 nie stosuje się do przekazywanych drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek (art. 7 ust. 3 ustawy).

Stosownie do art. 8 ust. 2 ustawy, za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:

1.

użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów;

2.

nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca uzyskał dofinansowanie do projektu, w ramach którego zorganizował piknik związany z kampanią promocyjną ryb i produktów rybnych. Wykonanie zadania zlecił firmie, która w ramach całego przedsięwzięcia, oprócz innych działań związanych z przedmiotem zlecenia, przeprowadziła konkursy sprawnościowe oraz sprawdzające wiedzę dla dzieci i dorosłych promujących rybołówstwo i spożywanie ryb. W ramach konkursów rozdane zostały nagrody (wędki, podbieraki, książki). Na potwierdzenie wykonania zlecenia wykonawca przedstawił listy osób, które odebrały nagrody o wartości powyżej 10 zł. Od uczestników projektu nie były pobierane żadne opłaty. Wykonawca udokumentował swoje świadczenie wystawiając fakturę VAT, w której wyodrębnił wszystkie pozycje, w tym między innymi zakup nagród, odliczając podatek od towarów i usług.

Mając na uwadze wskazane wyżej przepisy oraz przedstawione we wniosku okoliczności sprawy należy stwierdzić, że czynność wydania, uczestnikom projektu przez wykonawcę, z którym Wnioskodawca ma podpisaną umowę, nagród w ramach konkursów wypełnia znamiona dostawy towarów w rozumieniu przepisu art. 7 ustawy. Dostawy tej nie dokonuje jednak Wnioskodawca, lecz wykonawca. Zauważyć bowiem trzeba, że następuje tu przeniesienie na uczestników prawa do rozporządzania jak właściciel wydawanymi towarami (nagrodami), nabytymi uprzednio przez wykonawcę we własnym imieniu i na własny rachunek. Podkreślić też należy, że fakt, iż wydanie ww. nagród tym osobom następuje nieodpłatnie, nie oznacza, że czynność ta jest czynnością nieodpłatną. Jak wynika bowiem z wniosku, wynagrodzenie z tytułu świadczenia przez wykonawcę na rzecz Wnioskodawcy usługi zorganizowania imprezy obejmuje koszty nabycia nagród (towarów). A zatem w przypadku ww. wydania nagród zapłaty nie dokonuje nabywca (uczestnik), lecz Wnioskodawca.

Wskazać należy, iż problem, jak przedstawiony w niniejszej sprawie, był przedmiotem rozważań Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej w sprawach połączonych C-53/09 i C-55/09 Commissioners for Her Majesty's Revenue and Customs przeciwko Loyalty management UK Limited (sprawa C-53/09) oraz przeciwko Baxi Group Ltd (sprawa C-55/09). W sprawie tej TSUE stwierdził, iż aby ustalić, czy czynność polegająca na dostarczeniu prezentów lojalnościowych podlega VAT należy ustalić, czy na mocy art. 2 ust. 1 Szóstej Dyrektywy stanowi ona dostawę towarów lub świadczenie usług dokonywane odpłatnie na terytorium kraju przez podatnika działającego w takim charakterze. TSUE powołał art. 5 ust. 1 Szóstej Dyrektywy, który stanowi, że za dostawę towarów uważa się przeniesienie prawa do rozporządzania rzeczą jak właściciel. TSUE stwierdził, iż z brzmienia tego przepisu wynika, że pojęcie dostawy towarów obejmuje nie tylko przeniesienie własności w formie przewidzianej przez dane prawo krajowe, lecz obejmuje ono także wszelkie przeniesienie władztwa nad rzeczami, które pozwala drugiej stronie na rozporządzanie nimi jak właściciel. Następnie TSUE powołał art. 6 ust. 1 Szóstej Dyrektywy, zgodnie z którym "świadczenie usług" należy rozumieć jako każdą czynność niestanowiącą dostawy towarów. Dalej TSUE wskazał, iż z przedmiotowej sprawy wynika, że Spółka X, której Spółka Baxi zleciła zarządzanie programem lojalnościowym, zaopatruje się w prezenty lojalnościowe, a ich zasób stanowi własność tej spółki. Wobec tego Spółka X nie tylko ma prawo do przekazywania prezentów lojalnościowych klientom jak właściciel, ale w rzeczywistości jest ona ich właścicielem. Ponadto w przedmiotowej sprawie Spółka X dostarcza prezenty lojalnościowe.

TSUE stwierdził, że odpłatna dostawa towarów lub świadczenie usług w rozumieniu art. 2 ust. 1 Szóstej Dyrektywy zakłada istnienie bezpośredniego związku pomiędzy świadczoną usługą a otrzymanym wynagrodzeniem.

Szósta Dyrektywa nie wymaga dla uznania dostawy towarów lub świadczenia usług za czynności odpłatne w rozumieniu art. 2 pkt 1 tej Dyrektywy, by wynagrodzenie za te towary lub usługi było płatne bezpośrednio przez ich odbiorcę. Zgodnie bowiem z art. 11 część A ust. 1 lit. a tej Dyrektywy wynagrodzenie może pochodzić od osoby trzeciej.

W świetle powyższego TSUE stwierdził, że płatności dokonywane przez sponsora (zleceniodawcę) na rzecz podmiotu zarządzającego omawianym programem, który to podmiot dostarcza klientom prezenty lojalnościowe należy uznać w części za wynagrodzenie płacone przez osobę trzecią za dostawę towarów klientom, a w części za wynagrodzenie za usługi świadczone przez zarządzającego tym programem na rzecz sponsora.

Mając na uwadze powyższe oraz obowiązujące przepisy prawa należy stwierdzić, że Wnioskodawca nie dokonuje nieodpłatnego przekazania towarów w ramach realizowanego zadania, a jedynie płaci za towar, którego dostawy dokonuje wykonawca.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do ust. 2 pkt 1 lit. a powołanego artykułu, kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z treści powołanych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikowi tego podatku i dotyczy podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności opodatkowanych.

Ustawodawca stworzył zatem podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, tj. odnoszących się do zakupów, które muszą być wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, jak i niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy o podatku od towarów i usług.

W treści art. 88 ustawy zostały określone okoliczności uniemożliwiające podatnikom odliczenie podatku naliczonego. Zgodnie z ust. 3a pkt 4 lit. a wymienionego artykułu, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy wystawione faktury, faktury korygujące lub dokumenty celne stwierdzają czynności, które nie zostały dokonane - w części dotyczącej tych czynności.

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że zgodnie z art. 88 ust. 3a pkt 4 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług, Wnioskodawca, nie będąc nabywcą towarów (nagród), które przekazane zostały uczestnikom projektu, nie ma prawa do odliczenia podatku z faktury VAT wystawionej przez wykonawcę, w której obciążył on Wnioskodawcę kosztem nabytych przez siebie towarów. Płatność w tej części stanowi w istocie zapłatę przez Wnioskodawcę za dostawę towarów dokonywaną przez wykonawcę na rzecz uczestników.

Należy wskazać, że zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Mając na uwadze fakt, iż stroną wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług jest Wnioskodawca, jako zleceniodawca, zaznacza się, iż niniejsza interpretacja nie ma mocy wiążącej dla zleceniobiorcy, czyli wykonawcy projektu, który chcąc uzyskać interpretację indywidualną powinien wystąpić z odrębnym wnioskiem o jej udzielenie.

Końcowo informuje się, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. W związku z tym niniejszą interpretację wydano w oparciu o stan faktyczny przedstawiony we wniosku, a załączone do wniosku kserokopie dokumentów nie były przedmiotem merytorycznej analizy.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl