ITPP2/443-318/08/AF

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 czerwca 2008 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-318/08/AF

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 31 marca 2008 r. (data wpływu 7 kwietnia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących premii stanowiących wynagrodzenie z tytułu zrealizowania określonej w umowie wartości sprzedaży - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 kwietnia 2008 r. złożono wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących premii stanowiących wynagrodzenie z tytułu zrealizowania określonej w umowie wartości sprzedaży.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca zajmuje się produkcją, sprzedażą oraz dystrybucją wyrobów okołoobuwniczych i pasmanteryjnych. Odbiorcami produktów są m.in. producenci obuwia, odzieży, toreb reklamowych, świec i zniczy, hurtownie obuwnicze i pasmanteryjne, sieci hipermarketów i marketów. Wnioskodawca jako dostawca zawiera ze swoimi kontrahentami umowy o współpracy handlowej. W ramach tych umów Wnioskodawca zobowiązuje się do dostarczania klientom towarów na określonych warunkach. Poza tym umowy te nakładają na Wnioskodawcę obowiązek przekazania na rzecz kontrahentów premii pieniężnych liczonych od zrealizowanego obrotu netto towarami dostarczonymi przez niego. Po zakończeniu okresu rozliczeniowego kontrahent dokonuje obliczenia obrotów i na tej podstawie wystawia fakturę VAT. Przyznane premie nie są związane z żadną konkretna dostawą.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca ma prawo do odliczenia podatku naliczonego z otrzymanych faktur VAT wystawionych przez kontrahentów dokumentujących premie i bonusy pieniężne stanowiące dla odbiorcy towaru wynagrodzenie za zrealizowanie określonej w umowie wartości sprzedaży.

Zdaniem Wnioskodawcy jako odbiorca usługi ma prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z otrzymanej faktury. Premia lub bonus pieniężny wypłacane na podstawie umowy z kontrahentem nie mają charakteru dobrowolnego, a jest ściśle związany z określonym zachowaniem nabywcy towaru. Opisana sytuacja wypełnia znamiona określone w art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, a premie stanowią wynagrodzenie za wykonanie usługi.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Powyższy przepis stanowi, że podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony jedynie w takim zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu. Aby zatem podatnik miał prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z wystawionych faktur VAT, zakupy dokumentowane tymi fakturami muszą być związane w sposób bezpośredni i bezsporny z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika.

Stosownie do zapisu art. 88 ust. 3a pkt 2 cytowanej ustawy nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (art. 8 ust. 1 ustawy). Pojęcie "świadczenia usług" użyte w przytoczonym przepisie ma szeroki charakter, dopełniający definicję dostawy towarów. Aby daną czynność można było uznać za świadczenie usług musi wystąpić świadczenie, tj. określone zachowanie podmiotu, którego skutkiem jest uzyskanie korzyści przez beneficjenta świadczenia.

Wnioskodawca zgodnie z podpisanymi umowami obowiązany jest do wypłaty wynagrodzenia w związku ze zrealizowaniem przez kontrahentów obrotu netto jego towarami. Warunki otrzymania przedmiotowego wynagrodzenia uregulowane są umowami handlowymi, a ich wypłata nie ma charakteru dobrowolnego. Zatem należy uznać, iż w przedmiotowej sprawie ww. wynagrodzenie stanowi dodatkową korzyść za spełnienie określonych zachowań i pozostaje w bezpośrednim związku przyczynowym z obrotem towarami w ramach zawartej umowy. Należy bowiem zauważyć, że w rzeczywistości występują dwie transakcje: dostawa towarów oraz świadczenie usług. Na rzecz takiego wniosku przemawia w szczególności okoliczność, że wypłata przedmiotowego wynagrodzenia nie jest związana z konkretną dostawą towarów. Poza tym z tytułu dostawy towarów wynagrodzenie płacone jest przez nabywcę, natomiast w przypadku premii pieniężnej wynagrodzenie wypłacane jest przez dostawcę towarów. W związku z tym, że wypłacane wynagrodzenie nie jest połączone z żadną konkretną dostawą i nie ma charakteru dobrowolnego, bowiem uzależnione jest od konkretnego zachowania nabywcy towarów, stosownie do treści art. 5 ust. 1 pkt 1 oraz art. 8 ust. 1 ustawy stanowi usługę podlegająca opodatkowaniu. Tym samym spełniony zostaje wymóg określony w art. 86 ust. 1 ustawy, a co za tym idzie możliwe jest obniżenie kwoty podatku należnego o kwotę podatku należnego wyszczególnionego w otrzymanych fakturach, o ile nie występują ograniczenia wykluczające to prawo określone w art. 88 ustawy.

Reasumując, stwierdzić należy, że Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących obciążenie z tytułu premii pieniężnej za osiągnięcie określonego progu obrotów towarami, w zakresie w jakim czynności związane są ze sprzedażą opodatkowaną, o ile nie występują inne ograniczenia wykluczające to prawo określone w art. 88 ustawy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl