ITPP2/443-317/14/AD - Prawo gminy do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia dotyczącego modernizacji systemu informacji turystycznej, w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 19 maja 2014 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-317/14/AD Prawo gminy do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia dotyczącego modernizacji systemu informacji turystycznej, w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 21 stycznia 2014 r. (data wpływu 11 marca 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku naliczonego związanego z realizacją projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 marca 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku naliczonego związanego z realizacją projektu pn. "...".

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina jest w trakcie realizacji projektu dofinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013. Projekt pn. "..." realizowany jest w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013, Oś II Turystyka, Działanie 2.2. Promocja województwa i jego oferty turystycznej. Celem tego przedsięwzięcia jest modernizacja regionalnego systemu informacji turystycznej, którego docelowym zadaniem będzie ukierunkowywanie ruchu turystycznego na wskazane i promowane zasoby turystyczne regionu. Modernizacja systemu informacji turystycznej w województwie ma na celu ukierunkowywanie ruchu turystycznego na wskazane i promowane zasoby turystyczne regionu. Modernizacja systemu informacji turystycznej w województwie ma na celu stworzenie nowoczesnych Centrów Informacji Turystycznej, w tym również udostępnienie dla turystów niepełnosprawnych. W ramach realizowanego projektu w Centrum Informacji Turystycznej w Gminie (partner projektu), założono wyposażenie lokalu w system do indywidualnego zwiedzania "mguide", nowoczesny sprzęt komputerowy służący obsłudze ruchu turystycznego, elektroniczny sprzęt biurowy, meble typowe dla tego typu obiektów, oznakowanie lokalu Centrum Informacji Turystycznej (do Centrum Informacji Turystycznej zakupiono m.in.: zestaw komputerowy dla osoby niepełnosprawnej oraz dla pracownika wraz z odpowiednim oprogramowaniem, urządzenie wielofunkcyjne, stojak, szyld-kaseton, infokiosk, telefon stacjonarny z faksem). Zgodnie z art. 7 pkt 1 ust. 10 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, zadaniem własnym gminy jest m.in. zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty w tym m.in. zadania obejmujące kulturę fizyczną i turystykę, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych. Dzięki współpracy z Urzędem Marszałkowskim, a w szczególności z Departamentem Turystyki, Gmina wzięła udział w ww. projekcie. Dzięki temu będzie mogła sprawniej realizować zadania w zakresie turystyki.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Gmina będzie miała możliwość odzyskania podatku od towarów i usług w ramach ww. projektu dofinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma możliwości odzyskania podatku od towarów i usług od zakupu towarów i usług w ramach przedmiotowego projektu współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013, ponieważ ww. towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Prawnopodatkowy status Gminy w zakresie podatku od towarów i usług wynika z wykładni przepisu wykładni art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług. Posiada osobowość prawną, wykonuje zadania publiczne i działa przez organy. Organem wykonawczym Gminy jest burmistrz, wykonujący zadania za pomocą Urzędu Miejskiego. Zgodnie z art. 7 pkt 1 ust. 10 ustawy o samorządzie gminnym, zadaniem własnym gminy jest m.in. zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, w tym m.in. zadania obejmujące kulturę fizyczną i turystykę, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych. Przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stanowi, że podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, jeżeli usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Gmina nie jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. W imieniu Gminy zadania realizowane będą przez Urząd Miejski, który jest czynnym i zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Zakupiony w ramach ww. projektu majątek będzie własnością Gminy i zostanie ujęty w księgach rachunkowych Urzędu Gminy. Będzie on wykorzystywany do promowania zasobów turystycznych regionu. Środki, które zostały pozyskane na realizację projektu, nie są środkami bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o której mowa w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z ww. przepisu wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko podatnikom podatku od towarów i usług oraz jedynie w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tj. takimi, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

W rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu podatku jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów i usług (Dz. U. z 2013 r. poz. 1656) przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku na podstawie przepisów zawartych w rozdziale 4 tego rozporządzeniu.

W powołanym przez Gminę, obowiązującym do dnia 5 kwietnia 2011 r. rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799 z późn. zm.), powyższa kwestia była uregulowana w analogiczny sposób w rozdziale 9 w związku z § 7 ust. 3 i 4 tego rozporządzenia.

Analiza przedstawionego zdarzenia przyszłego oraz treści powołanych przepisów prowadzi do stwierdzenia, że Gminie nie będzie przysługiwać prawo do odliczenia podatku naliczonego na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, skoro - jak wskazano we wniosku - nabyte towary i usługi nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi. Nie będzie przysługiwać również zwrot podatku poniesionego w związku z realizacją ww. przedsięwzięcia, gdyż środki finansowe wskazane we wniosku nie są środkami, o których mowa w § 8 ust. 3 i 4 powołanego rozporządzenia z dnia 16 grudnia 2013 r.

Jednocześnie należy wskazać, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii prawidłowości rejestracji Urzędu Miejskiego, jako czynnego podatnika podatku od towarów i usług, gdyż w tym zakresie nie postawiono pytania i nie przedstawiono stanowiska.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl