ITPP2/443-316/12/MD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 4 maja 2012 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-316/12/MD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 12 marca 2012 r. (data wpływu 16 marca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania aportu, którego przedmiotem są nieruchomości zabudowane - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 marca 2012 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania aportu, którego przedmiotem są nieruchomości zabudowane.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina zamierza wnieść do spółki kapitałowej "Z." sp. z o.o. (dalej "Z." Sp. z o.o.) wkład w postaci aportu następujących nieruchomości:

1.

działki nr 1/6 z obrębu (...), zabudowanej obiektem infrastruktury technicznej - przepompownią ścieków P-2, która została zrealizowana ze środków własnych "Z." Sp. z o.o. w ramach programu współfinansowanego z Funduszu Spójności - wymieniona działka nie ma charakteru gruntu rolnego i jest przeznaczona pod zabudowę,

2.

działki nr 256/1 z obrębu (...), zabudowanej przepompownią ścieków, która stanowi własność "Z." sp. z o.o. na podstawie umowy sprzedaży z 2004 r. zawartej pomiędzy Gminą a "Z." sp. z o.o. - wymieniona działka nie ma charakteru gruntu rolnego i jest przeznaczona pod zabudowę;

3.

działki nr 80/2 z obrębu (...) zabudowanej przepompownią ścieków. Obiekt przepompowni został wybudowany ze środków własnych "Z." sp. z o.o. - wymieniona działka nie ma charakteru gruntu rolnego i jest przeznaczona pod zabudowę.

Grunty wraz z zabudową spółka wykorzystywać będzie do swojej statutowej działalności, polegającej na świadczeniu usług w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków na terenie Gminy. Przedmiotem aportu są wymienione działki, a nie infrastruktura posadowiona na nich, która stanowi własność spółki lub została wybudowana z jej środków.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy wniesienie do spółki kapitałowej przez Gminę aportu, którego przedmiotem są nieruchomości zabudowane opisane w stanie faktycznym, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, w opisanym stanie faktycznym, dokonanie czynności polegającej na wniesieniu do spółki kapitałowej terenów opisanych w stanie faktycznym podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Gmina stwierdziła, że zgodnie z definicją zawartą w art. 7 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, pod pojęciem dostawy towarów należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Wniesienie aportu spełnia przesłanki uznania tej czynności za dostawę towarów w świetle powołanego art. 7 ust. 1 ustawy, gdyż skutkuje przeniesieniem prawa do przedmiotu aportu na spółkę. Zgodnie z przepisami Dyrektywy Rady UE nr 2006/112/WE, czynność wniesienia aportu jest co do zasady czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a przekazanie całości lub części majątku w drodze aportu jest dostawą towarów, o czym stanowi m.in. wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 14 kwietnia 2011 r., sygn. akt I FSK 646/10.

Zwolnienie aportu od podatku od towarów i usług może wystąpić, gdy przedmiotem aportu będą budynki, budowle lub ich części, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 lub 10a ustawy o podatku od towarów i usług. Jeżeli przedmiotem aportu będą grunty (tereny), to zwolnienie tej czynności znajdzie zastosowanie, gdy aport nie obejmie terenów budowlanych lub przeznaczonych pod zabudowę, zgodnie z zapisem art. 43 ust. 1 pkt 9 tej ustawy. Gmina wskazała, że w przedstawionym stanie faktycznym przedmiotem aportu będą wyłącznie grunty i nie wystąpi możliwość zwolnienia opisanego aportu od podatku od towarów i usług, gdyż nie jest właścicielem opisanych w stanie faktycznym budowli posadowionych na tym gruncie. Zatem czynność aportu obejmie same grunty, a te nie korzystają z powołanych zwolnień od podatku. Nie ma również podstaw do doliczania wartości gruntów do wartości budynków (budowli), gdyż te nie są przedmiotem dostawy. Nie zaistnieje więc zależność opodatkowania gruntów od statusu podatkowego budowli na tych gruntach posadowionych.

Gmina stoi na stanowisku, iż wniesienie aportu w postaci nieruchomości zabudowanych budowlami należącymi do spółki, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług i nie korzysta ze zwolnienia od tego podatku. Zabudowania (budowle) znajdujące się na opisanych gruntach nie mają znaczenia dla czynności wniesienia aportu, gdyż jego przedmiotem ma być sam grunt.

Reasumując Gmina stwierdziła, iż przedmiotem aportu opisanego w stanie faktycznym jest grunt i jako taki aport ten nie korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, gdyż pozostające na gruncie zabudowania (budowle) nie wyznaczają przedmiotu i wartości dokonywanej transakcji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl