ITPP2/443-310/13/AD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 24 czerwca 2013 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-310/13/AD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 28 marca 2013 r. (data wpływu 3 kwietnia 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 kwietnia 2013 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją projektu pn. "...".

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe.

W okresie IV kwartału 2012 r. Miasto rozpoczęło realizację inwestycji pn. "...", której planowane zakończenie nastąpi w III kwartale 2013 r. Inwestycja jest realizowana w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013, oś priorytetowa I. Wzrost innowacyjności i wspieranie przedsiębiorczości w regionie, działanie 1.2. Region atrakcyjny inwestycjom, poddziałanie 1.2.1 Tereny inwestycyjne. Dotacja będzie stanowiła 76,09% kosztów kwalifikowanych projektu. Podatek od towarów i usług, w części dotyczącej realizowanej branży sanitarnej, tj. robót kanalizacji sanitarnej i wodociągu (przez co należy rozumieć sieć wodociągową), jest kosztem niekwalifikowalnym, przewidzianym do odzyskania. W ramach inwestycji na obszarze około 5,02 ha planuje się m.in. wybudowanie 1,53 km sieci wodociągowej, 1,52 km sieci kanalizacji sanitarnej oraz 2,51 km sieci kanalizacji deszczowej.

Realizowane zadanie inwestycyjne dotyczy zadań własnych nałożonych ustawą o samorządzie gminnym - art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym. Jednym z zasadniczych celów projektu jest zapewnienie spełnienia przez Miasto wymagań zawartych w odpowiednich dyrektywach UE oraz prawie polskim odnośnie prowadzenia gospodarki wodno-ściekowej. Poza ochroną środowiska naturalnego, celem projektu jest podniesienie atrakcyjności inwestycyjnej regionu, pobudzanie wzrostu zatrudnienia, poprzez stworzenie powierzchni nowych terenów inwestycyjnych umożliwiającej prowadzenie działalności gospodarczej, a tym samym odciążenie budżetów z wypłaty ewentualnych zasiłków socjalnych i innych form pomocy społecznej. Miasto będzie właścicielem infrastruktury powstałej w ramach tego projektu. Po zakończeniu realizacji inwestycji wybudowane elementy infrastruktury w postaci kanalizacji sanitarnej i wodociągu zostaną przekazane umową w dzierżawę spółce miejskiej, tj. Przedsiębiorstwu Komunalnemu, w której 100% udziałów ma Gmina Miejska. Spółka odpowiada za gospodarkę wodno-ściekową Miasta, co stanowi uzasadnienie oddania w dzierżawę temuż podmiotowi. Kanalizacja deszczowa nie będzie przekazana spółce. Miasto z chwilą przyjęcia jej na stan środka trwałego, w postaci wybudowanych kanałów deszczowych, ponosić będzie bezpośrednio z budżetu koszty jej utrzymania, tj. czyszczenie osadników wpustów ulicznych, regulacji wysokościowej wpustów oraz studzienek rewizyjnych, przebudowy przykanalików, naprawy urządzeń, itp. i nie będzie osiągało z tego tytułu żadnych dochodów.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług, gmina miejska, jako jednostka samorządu terytorialnego, wykonując zadania organu władzy publicznej nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług w zakresie realizowanych zadań nałożonych przepisami prawa, dla realizowania których została powołana (zadania statutowe), jest natomiast podatnikiem tego podatku w zakresie czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Wykonywanie opisanej wyżej inwestycji wynika z zadań statutowych Miasta, jednakże częściowe przekazanie jej spółce miejskiej do eksploatacji na podstawie umowy dzierżawy skutkuje pobieraniem czynszu podlegającego opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

* Czy w świetle art. 86 ust. 1 w związku z art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług Miastu przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego objętego fakturą wystawioną przez wykonawcę robót dotyczących kanalizacji sanitarnej i wodociągu, zaś nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego w przypadku kanalizacji deszczowej.

* Czy do odliczenia podatku od towarów i usług może dojść w trakcie realizacji inwestycji, czy też po jej zakończeniu.

Zdaniem Wnioskodawcy, ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabywaniu towarów i usług służących realizacji kanalizacji sanitarnej i wodociągu, będącej częścią opisanej wyżej inwestycji. Poniesione na podstawie faktury VAT wystawionej przez wykonawcę koszty inwestycji, dotyczące kanalizacji sanitarnej i wodociągu, związane są z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług (wydzierżawienie majątku w zamian za czynsz).

Obniżenie jest możliwe w trakcie inwestycji i będzie przysługiwało nawet w przypadku braku sprzedaży opodatkowanej w danym okresie rozliczeniowym. Podstawą do obniżenia podatku będzie faktura VAT i powołane wyżej przepisy prawa podatkowego. Nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w przypadku faktur dokumentujących wydatki poniesione na realizację kanalizacji deszczowej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Jednocześnie wskazać należy, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczenia wartości podatku od towarów i usług do kosztów niekwalifikowanych, bowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia, a w przypadku zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. H. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl