ITPP2/443-29B/07/KL

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 18 grudnia 2007 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-29B/07/KL

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy przedstawione we wniosku z dnia 17 września 2007 r. (data wpływu 26 września 2007 r.), uzupełnionym pismem z dnia 9 listopada 2007 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku od towarów i usług z tytułu zrealizowanego projektu pod nazwą "Wdrażanie elektronicznych usług dla ludności województwa" - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 września 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku od towarów i usług.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W latach 2005 - 2006 Gmina zrealizowała jeden z projektów pod nazwą "Wdrażanie elektronicznych usług dla ludności województwa" z udziałem środków unijnych w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego, w którym podatek VAT był kosztem kwalifikowanym. Umowę na dofinansowanie podpisano w dniu 25 marca 2005 r. pomiędzy Zarządem Województwa - beneficjentem końcowym, a Gminą - partnerem. W ramach programu zakupiono 4 komputery z pakietem biurowym. Oświadczono, iż projekt nie służył i nie służy sprzedaży opodatkowanej, jako że wskazany sprzęt komputerowy (3 szt. w dziale finansowo-księgowym, 1 szt. u Sekretarza Gminy) stanowi uzupełnienie lub wymianę zużytych komputerów w pomieszczeniach biurowych i wykorzystywany jest do działalności statutowej Gminy - prowadzenie księgowości budżetowej, tworzenie druków różnych dokumentów na potrzeby Urzędu Gminy (na ww. komputerach nie były i nie będą sporządzane odpłatne umowy cywilnoprawne).

Gmina jest podatnikiem podatku od towarów i usług w zakresie: wynajmu lokali użytkowych, świadczenia usług sprzętem gminnym - ciągnikiem, koparką, autokarem dowożącym dzieci (wynajem na wycieczki) oraz sprzedaży nieruchomości.

W latach 2005 - 2006 jednostka odprowadzała do Urzędu Skarbowego podatek należny, nie ujmując w deklaracjach podatkowych żadnych odliczeń podatku VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w odniesieniu do zrealizowanego projektu "Wdrażanie elektronicznych usług dla ludności województwa" istnieje możliwość odliczenia przez Gminę podatku VAT w całości lub części.

Zdaniem Wnioskodawcy zrealizowany projekt nie służył i nie służy sprzedaży opodatkowanej, wobec czego Gmina nie ma możliwości odliczenia w deklaracjach podatkowych podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione ww. warunki, a więc odliczenia dokonuje podatnik VAT a towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, wykorzystywane są do wykonywania czynności opodatkowanych.

Z kolei z treści § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonywania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.) wynika, że zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywanymi w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Na tle przedstawionych regulacji, mając na względzie, że Gmina - jak wskazano w treści wniosku - jest podatnikiem podatku od towarów i usług w zakresie: wynajmu lokali użytkowych, świadczenia usług sprzętem gminnym, tj. ciągnikiem, koparką, autokarem dowożącym dzieci (wynajem na wycieczki) oraz sprzedaży nieruchomości, w ocenie tut. organu sprzęt komputerowy (4 szt. z pakietem biurowym) znajdujący się w dziale finansowo-księgowym oraz u Sekretarza Gminy będzie, z racji szerokiego zakresu zadań powierzonych tym komórkom organizacyjnym, związany z wykonywaniem czynności zarówno opodatkowanych, jak i zwolnionych z podatku od towarów i usług.

Wobec powyższego, z uwagi na związek przedmiotowych zakupów z czynnościami opodatkowanymi i zwolnionymi, zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, przysługuje Gminie prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług, jednak wyłącznie w części w jakiej związane są one ze sprzedażą opodatkowaną (o ile nie zachodzą inne wyłączenia wskazane w art. 88 powołanej ustawy).

Ponadto nadmienia się, że szczegółowe regulacje dotyczące zasad odliczania podatku naliczonego związanego zarówno ze sprzedażą opodatkowaną, jak i zwolnioną zawarto w rozdziale 2 działu IX ustawy o podatku od towarów i usług - regulującym kwestie częściowego odliczania podatku oraz korekty podatku naliczonego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl