ITPP2/443-294/13/EB

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 maja 2013 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-294/13/EB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 20 marca 2013 r. (data wpływu 28 marca 2013 r.), uzupełnionym w dniach 9, 20 i 23 maja 2013 r. (daty wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "N..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 marca 2013 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniach 9, 20 i 23 maja 2013 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "N...".

W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniach, przedstawiono następujący stan faktyczny.

Zespół działa jako samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej na podstawie przepisów ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej. W dniu 11 lipca 2011 r. podpisał umowę o dofinansowanie z Województwem reprezentowanym przez Zarząd Województwa, dotyczącą projektu pn. "N...", współfinansowanego przez Wspólnotę Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013. Projekt składa się w 85% z dofinansowania i w 15% z wkładu własnego. Celem projektu jest nadanie nowej funkcji medyczno-rehabilitacyjnej i socjalnej budynkowi mieszkalno-gospodarczemu szpitala, wraz z niezbędnym zagospodarowaniem przyległego terenu. Projekt zakłada zwiększenie powierzchni oraz dostosowanie infrastruktury ośrodka rehabilitacji dziennej do obowiązujących norm i standardów oraz potrzeb pacjentów w odniesieniu do lokalizacji izby przyjęć oraz pracowni diagnostycznych, wraz z zakupem niezbędnego wyposażenia i specjalistycznego sprzętu rehabilitacyjnego (gabinet fizykoterapii i krioterapii - I piętro). Ponadto przystosowane zostaną nowe pomieszczenia na potrzeby ambulatorium onkologicznego (I piętro), gabinetu badań czynnościowych i diagnostyki alergologicznej (pomieszczenia gabinetu spirometrii i pletyzmografii - I piętro) oraz dostosowana lokalizacja i funkcjonalność szatni dla pacjentów i personelu (piwnica i II piętro). W ramach robót rewitalizacyjnych planuje się również odtworzenie izolacji przeciwwilgociowych ścian piwnic budynku mieszkalno-gospodarczego wraz z ich dociepleniem. Zagospodarowanie przyległego terenu polegać będzie na nadaniu nowej funkcji byłemu składowisku opału i odpadów z byłej kotłowni węglowej. Planuje się budowę parkingu, drogi dojazdowej wraz z dojściem do budynku i windy. Łączna powierzchnia zrewitalizowanego budynku i terenu wyniesie około 2.520 m2. Zgodnie z głównymi założeniami programu realizowany projekt nie może generować zysku, ponieważ jest projektem non-profit. We wniosku o dofinansowanie realizacji projektu Zespół ujął podatek naliczony jako wydatek kwalifikowany, ponieważ nie ma możliwości odzyskania tego podatku. Budynek będzie wykorzystywany do czynności zwolnionych od podatku (diagnostyka pacjenta), nie będzie przedmiotem najmu i nie będzie wykorzystywany do czynności opodatkowanych. Zespół dokonuje sprzedaży objętej stawką 8% i 23%, jednak wysokość tej sprzedaży w odniesieniu do obrotu w 2012 r. nie przekracza 2% a wskaźnik proporcji wyniósł 0,6% (wartość sprzedaży netto: 22.138.681,04 zł, w tym sprzedaż ze 8% i 23%: 132.758,14 zł). Zespół dokonuje również odliczenia podatku naliczonego od podatku należnego w części zakupów dających się przyporządkować do sprzedaży opodatkowanej i sprzedaży nieuprawniającej do odliczenia oraz odlicza proporcją obliczoną zgodnie z art. 90 ustawy o podatku od towarów i usług, która wyniosła w 2012 r. 3% (właściwa proporcja). Odliczeniu podlega tylko podatek naliczony od zakupu następujących usług: energii, ścieków, odpadów komunalnych, unieszkodliwiania odpadów, rozmów telefonicznych, żywienia pacjentów, prania, sprzątania, ogrzewania. Ww. proporcja dotyczy wyłącznie badań klinicznych, które są opodatkowane stawką podstawową a realizowana inwestycja nie jest związana z tymi badaniami. W związku z wykonaniem prac budowlanych zużywana jest energia elektryczna. Wykonawca ww. prac jest obciążany rzeczywistymi kosztami zużytej energii na podstawie odczytu z podlicznika, w związku z powyższym podatek naliczony od jej nabycia podlega odliczeniu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w odniesieniu do realizowanego projektu - zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa - istnieje możliwość odzyskania podatku przez Zespół.

Zdaniem Wnioskodawcy, w opisanej sytuacji nie ma możliwości odzyskania podatku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z treści cytowanego przepisu wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług oraz niepodlegających temu podatkowi.

W rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 247 z późn. zm.), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu. Natomiast przepisy rozdziału 5 powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzenia.

Biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz treść powołanych przepisów prawa należy stwierdzić, że Zespołowi nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu, na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż - jak wskazano w treści wniosku - zmodernizowany budynek będzie wykorzystywany wyłącznie do działalności medyczno-rehabilitacyjnej zwolnionej od podatku. Jednocześnie Zespół nie ma możliwości otrzymania zwrotu tego podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 powołanego rozporządzenia z dnia 4 kwietnia 2011 r., gdyż środki, o które się ubiega, nie są tymi, o których mowa w rozdziale 9 tego aktu prawnego.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl