ITPP2/443-290/08/AJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 czerwca 2008 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-290/08/AJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 17 marca 2008 r. (data wpływu 25 marca 2008 r.), uzupełnionym pismem z dnia 21 kwietnia 2004 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia (odzyskania) podatku od towarów i usług z tytułu realizacji inwestycji pod nazwą: "Modernizacja portu rybackiego w K.-etap II" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 marca 2008 r. został złożony wniosek uzupełnionym pismem z dnia 21 kwietnia 2008 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia (odzyskania) podatku od towarów i usług z tytułu realizacji inwestycji pod nazwą: "Modernizacja portu rybackiego w K.-etap II".

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca występując z wnioskiem o wsparcie ze środków Instrumentu Finansowego Wspierania Rybołówstwa w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Rybołówstwo i Przetwórstwo ryb 2004-2006 na projekt "Modernizacja portu rybackiego w K.-etap II", uwzględniła w budżecie projektu, jako koszty kwalifikowane, koszty podatku od towarów i usług.

Zakres projektu obejmuje m.in. opracowanie niezbędnej dokumentacji technicznej, analiz, koszty nadzorów, koszty zarządzania projektem oraz roboty budowlane obejmujące przebudowę dróg leżących na terenie portu rybackiego wraz z infrastrukturą techniczną niezbędną do poprawy jakości i atrakcyjności produktów rybołówstwa morskiego.

Projekt zakłada również remont połączeń infrastruktury technicznej portu z sieciami zewnętrznymi oraz zakup pojemników na odpady i pojemników służących do segregacji szkła i plastiku (razem 12 sztuk).

Ponadto przedstawiając szczegółowy zakres robót budowlanych wskazano między innymi, iż ich przedmiotem będą roboty dotyczące sieci wodociągowej i kanalizacji sanitarnej, a także przebudowa parkingów.

Zgodnie z zapisami Programu Operacyjnego podatek od towarów i usług nie jest kosztem kwalifikowanym, jeżeli beneficjent ma możliwość odliczenia tego podatku. Jednakże w sytuacji gdy podatek jest przez podmiot realizujący projekt "prawdziwie i definitywnie" poniesiony, wówczas stanowi on koszt kwalifikowany. Z taką sytuacją będziemy mieli do czynienia wówczas, gdy podmiotowi finansującemu zakupy ze środków funduszu nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu danego zakupu.

Wnioskodawca realizując powyższy projekt nie może w żaden sposób odzyskać poniesionego kosztu podatku od towarów i usług, którego wartość została określona w kategorii wydatki kwalifikowane. Na przykład w sytuacji, gdy dany podmiot nie będzie podatnikiem podatku od towarów i usług, wówczas podatek zawarty w dokonywanych przez niego transakcjach będzie stanowił koszt kwalifikowany. Wnioskodawca jest podatnikiem podatku od towarów i usług, nie ma więc miejsca opisany przykład. W rozliczeniu z urzędem skarbowym nie stosuje się prawa do odliczenia podatku naliczonego.

Ponadto Wnioskodawca pismem z dnia 21 kwietnia 2008 r. uzupełnił wniosek wskazując w nim, że nie będzie mu przysługiwał zwrot podatku przewidziany w rozdziale 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r., w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Ponadto poinformował, że realizowana inwestycja nie będzie służyła do wykonywania czynności opodatkowanych.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy Gmina jako podatnik podatku od towarów i usług ma możliwość i dokonuje odliczeń podatku naliczonego.

Czy Gmina ma możliwość odzyskania podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, wyrażonym w piśmie z dnia 21 kwietnia 2008 r., Gmina nie ma możliwości odzyskania podatku od towarów i usług, poprzez odliczenie podatku naliczonego i traktuje podatek jako koszt kwalifikowany.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Jak wynika z powyższego, prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług oraz tylko w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione podmiotowo lub przedmiotowo, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Zgodnie z przepisem § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 9 ust. 1 ww. ustawy o samorządzie gminnym).

Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawcy nie będzie przysługiwał zwrot podatku na podstawie rozdziału 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (..). oraz, że zrealizowana inwestycja, stanowiąca zadanie własne gminy, nie będzie służyła czynnościom opodatkowanym.

Reasumując w sytuacji, gdy po wykonaniu inwestycji parkingi, sieć wodociągowa, sieć kanalizacji sanitarnej nie będą przedmiotem czynności cywilnoprawnych i nie będzie ona służyła czynnościom opodatkowanym. Gmina nie będzie miała prawa do odliczenia podatku naliczonego związanym z realizacją projektu.

Do organu podatkowego nie należy natomiast dokonywanie oceny, czy podatek występujący w związku z realizacją inwestycji jest kosztem kwalifikowanym. Wynikać to powinno z zasad realizowanego projektu.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl