ITPP2/443-280/13/KT

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 czerwca 2013 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-280/13/KT

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 11 marca 2013 r. (data wpływu 25 marca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania za obrót kwot otrzymanych od Fundacji tytułem zwrotu kosztów za eksploatację pomieszczeń, w związku z realizacją wspólnych odpłatnych przedsięwzięć - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 marca 2013 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania za obrót kwot otrzymanych od Fundacji tytułem zwrotu kosztów za eksploatację pomieszczeń, w związku z realizacją wspólnych odpłatnych przedsięwzięć.

W złożonym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Uczelnia powołała Fundację na rzecz rozwoju Politechniki B., której jest jedynym fundatorem. Uczelnia i Fundacja są podatnikami podatku od towarów i usług. Główne zadania Uczelni określa art. 13 ust. 1 ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 84, poz. 455), które są spójne z Jej celami statutowymi. Natomiast celem statutowym Fundacji jest m.in. wspieranie:

a.

finansowe inwestycji Uczelni,

b.

rozwoju badań naukowych pracowników Uczelni,

c.

rozwoju naukowego młodych naukowców,

d.

współpracy pracowników Uczelni z innymi instytucjami naukowymi w kraju i za granicą,

e.

upowszechnianie wyników badań naukowych i doświadczeń dydaktycznych.

Działania te Fundacja realizuje m.in. poprzez pozyskiwanie środków finansowych oraz urządzeń i aparatury naukowej i prowadzenie działalności gospodarczej w rozmiarach służących realizacji celów. Oprócz wsparcia poprzez organizację różnych przedsięwzięć, wypracowany zysk Fundacji przeznacza się na działalność statutową Uczelni.

W celu realizacji celów statutowych (zarówno Uczelni jak i Fundacji) Uczelnia ściśle współpracuje z Fundacją, podejmując różne możliwe formy aktywności akademickiej, polegające na współorganizacji m.in.:

* konferencji naukowych, seminariów - z inicjatywy władz Uczelni, wydziałów lub innych Jej jednostek organizacyjnych,

* przedsięwzięć studenckich (np. targi pracy, wystawy) - z inicjatywy samorządu studenckiego i organizacji studenckich, które najczęściej odbywają się na terenie Uczelni w salach wykładowych lub w aulach. Uczestnictwo w tych imprezach odbywa się za odpłatnością lub nieodpłatnie.

W ramach współpracy następuje podział zadań, gdzie Uczelnia zajmuje się merytoryczną stroną przedsięwzięcia, natomiast Fundacja administracyjno-techniczną. Dla przykładu, w przypadku organizacji konferencji naukowej z pobieraną odpłatnością za uczestnictwo:

* do obowiązków Uczelni należy opracowanie programu konferencji, opracowanie i przygotowanie materiałów konferencyjnych, ustalenie komitetu organizacyjnego, w skład którego wchodzą wybitni naukowcy z instytucji i uczelni krajowych oraz zagranicznych, udostępnienie pomieszczeń (sale wykładowe, aule),

* do obowiązków Fundacji należy akcja promocyjna, wysyłanie zgłoszeń, rezerwacja uczestnikom konferencji noclegów i zapewnienie wyżywienia, wydanie materiałów konferencyjnych oraz obsługa finansowo-księgowa, poszukiwanie sponsorów i darczyńców, wystawienie faktur VAT za uczestnictwo,

Odpłatność za udział w konferencji wnoszona jest na konto Fundacji, która pokrywa koszty przedsięwzięcia. Kalkulacja ceny zapewnia pokrycie kosztów bezpośrednich oraz częściowe koszty pośrednie Fundacji, nie zakłada się zysku. Konferencja odbywa się na terenie Uczelni, z wykorzystaniem pomieszczeń, drobnego sprzętu np. audiowizualnego. Uczelnia ponosi niewielkie koszty np. zużycia energii, środków czystości, itp. Nie można wyodrębnić powierzchni, z której będą korzystać uczestnicy konferencji, ponieważ spotkania i wykłady odbywać się mogą na terenie całej Uczelni. Uczelnia zamierza obciążyć powyższymi kosztami eksploatacyjnymi Fundację, na podstawie noty księgowej. Obciążenie nastąpi za koszty eksploatacyjne w sposób umowny i ryczałtowy (średnie koszty eksploatacyjne budynku, pomieszczenia, o ile są możliwe do wyodrębnienia), gdyż nie ma możliwości określenia bezpośrednich kosztów rzeczywistych oraz ewentualne koszty bezpośrednie wg faktycznych cen.

W przypadku wspólnych imprez, na które wstęp jest wolny, strony ponoszą koszty zgodnie z ustalonym budżetem i zakresem działań. W takiej sytuacji nie następuje rozliczanie i obciążanie stron za poniesione wydatki. Taka sytuacja może dotyczyć np. otwartych wykładów, wystaw, czy spotkań.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy obciążenie Fundacji kosztami eksploatacyjnymi, w związku z realizacją wspólnego przedsięwzięcia, stanowi dla Uczelni obrót w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, kwota obciążenia Fundacji w związku z eksploatacją pomieszczeń będących własnością Uczelni, nie stanowi obrotu w myśl przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Strony (Uczelnia i Fundacja), jako partnerzy, działają w związku z realizacją wspólnego celu, a nie świadczenia konkretnych usług. Uczelnia wskazała, iż partnerzy dążą do wytworzenia "wspólnego dobra" i w stosunkach między nimi nie dochodzi do świadczenia usług, a tym samym nie występują rozliczenia w zakresie podatku od towarów i usług. Stwierdziła, że w związku z tym, właściwym dokumentem odzwierciedlającym wzajemne rozliczenia pomiędzy Fundacją, a Uczelnią, jest nota księgowa. Dodała, iż w przypadku, gdy Fundacja jako odrębny podmiot, realizuje działania jako własny cel i na własne ryzyko, wtedy wykorzystanie pomieszczeń stanowi obrót w podatku od towarów i usług, jako usługa najmu/dzierżawy. Wówczas rozliczenie następuje na podstawie faktury VAT, wg zasad i cen obowiązujących w Uczelni.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie, bądź też tolerowanie). Przy ocenie charakteru świadczenia, jako usługi, należy mieć na względzie, że ustawa o podatku od towarów i usług zalicza do grona usług każde świadczenie, które nie jest dostawą towarów w rozumieniu art. 7 tej ustawy. Pojęcie usługi według ustawy o podatku od towarów i usług, jest szersze od usługi w rozumieniu klasyfikacji statystycznych. Zauważyć jednak należy, iż usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym. W związku z powyższym czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością, a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.

Zatem aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

Czynność może być albo odpłatna albo nieodpłatna. Na gruncie podatku od towarów i usług nie występują czynności częściowo odpłatne. Jeśli tylko czynność została wykonana za wynagrodzeniem, to jest ona odpłatna.

Jak wynika z treści art. 29 ust. 1 ww. ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

W myśl art. 106 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Treść powyższego przepisu wskazuje, iż faktura stanowi dokument potwierdzający zaistnienie określonej transakcji (np. świadczenia usług), dokonanej przez podatnika podatku od towarów i usług.

Z treści wniosku wynika, iż Uczelnia powołała Fundację, której jest jedynym fundatorem. Oba podmioty są podatnikami podatku od towarów i usług. W celu realizacji ich celów statutowych, Uczelnia ściśle współpracuje z Fundacją, podejmując różne możliwe formy aktywności akademickiej, polegające na współorganizacji m.in.:

* konferencji naukowych, seminariów - z inicjatywy władz Uczelni, wydziałów lub innych Jej jednostek organizacyjnych,

* przedsięwzięć studenckich (np. targi pracy, wystawy) - z inicjatywy samorządu studenckiego i organizacji studenckich, które najczęściej odbywają się na terenie Uczelni w salach wykładowych lub w aulach. Uczestnictwo w tych imprezach odbywa się za odpłatnością lub nieodpłatnie.

W ramach współpracy następuje podział zadań, gdzie Uczelnia zajmuje się merytoryczną stroną przedsięwzięcia, natomiast Fundacja administracyjno-techniczną. Przykładowo, przy organizacji konferencji naukowej z pobieraną odpłatnością za uczestnictwo, jest ona wnoszona na konto Fundacji, która pokrywa koszty takiego przedsięwzięcia. Kalkulacja ceny zapewnia pokrycie kosztów bezpośrednich oraz częściowe koszty pośrednie Fundacji, nie zakłada się zysku. Konferencja odbywa się na terenie Uczelni, z wykorzystaniem pomieszczeń i drobnego sprzętu. Uczelnia ponosi niewielkie koszty np. zużycia energii, środków czystości, itp. Nie można wyodrębnić powierzchni, z której będą korzystać uczestnicy konferencji, ponieważ spotkania i wykłady odbywać się mogą na całym Jej terenie. W przedmiotowej sprawie, Uczelnia zamierza obciążyć powyższymi kosztami eksploatacyjnymi Fundację, na podstawie noty księgowej. Obciążenie nastąpi za koszty eksploatacyjne w sposób umowny i ryczałtowy.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz treść powołanych przepisów prawa należy stwierdzić, że w przedmiotowej sprawie - wbrew stanowisku zaprezentowanemu we wniosku - środki otrzymane od Fundacji tytułem zwrotu wyżej wskazanych kosztów eksploatacyjnych, stanowią dla Uczelni wynagrodzenie za świadczenie usługi udostępniania pomieszczeń będących Jej własnością, która w myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 w związku z art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podlega opodatkowaniu tym podatkiem. W konsekwencji ww. usługę należy udokumentować poprzez wystawienie faktury, zgodnie z art. 106 ust. 1 cyt. ustawy.

Zatem stanowisko przedstawione we wniosku, zgodnie z którym kwota obciążenia Fundacji w związku z eksploatacją pomieszczeń będących własnością Uczelni, nie stanowi obrotu w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl