ITPP2/443-278/09/AP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 czerwca 2009 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-278/09/AP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 31 marca 2009 r. (data wpływu 3 kwietnia 2009 r.), uzupełnionym pismami z dni 2, 5 i 10 czerwca 2009 r. (data wpływu odpowiednio 5, 12 i 15 czerwca 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku obowiązującej przy sprzedaży działki zabudowanej pałacem - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 kwietnia 2009 r. złożono wniosek, uzupełniony pismem z dni 2, 5 i 10 czerwca 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku obowiązującej przy sprzedaży działki zabudowanej pałacem.

W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniach, zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Z dniem 1 stycznia 1999 r. nieruchomość gruntowa, stanowiąca działkę o numerze 35/18, wraz z istniejącym na niej pałacem, stała się - z mocy prawa - mieniem Powiatu. Zostało to potwierdzone decyzją wojewody z dnia 30 września 2003 r.

Przejęcie nieruchomości nastąpiło na podstawie art. 60 ust. 1 i 3 ustawy z dnia 13 października 1998 r. ustawy - Przepisy wprowadzające ustawy reformujące administrację publiczną (Dz. U. Nr 133, poz. 872 z późn. zm.) oraz art. 147 ust. 1 ustawy z dnia 24 lipca 1998 r. ustawy o zmianie niektórych ustaw określających kompetencje organów administracji publicznej - w związku z reformą ustrojową państwa (Dz. U. Nr 106, poz. 668 z późn. zm.), w związku z art. 55c ustawy z dnia 29 listopada 1990 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 1998 r. Nr 64, poz. 414 z późn. zm.).

Zgodnie z informacją podaną przez dom pomocy społecznej, wartość księgowa nieruchomości na dzień 1 stycznia 1999 r. wynosiła 117.112,72 zł. Od roku 2003 w budynku dokonywano remontów, w ramach których poniesiono następujące wydatki:

* prace remontowo-budowlane 25.199,82 zł

* naprawa, remonty urządzeń (wymiana zużytych składników technicznych) 24.135,13 zł.

Powyższe prace nie spowodowały wzrostu pierwotnej wartości obiektu.

W 2005 r. wykonano montaż teletechnicznej instalacji bezpieczeństwa o wartości 9.211,63 zł, które zostały ujęte w ewidencji księgowej jako urządzenia techniczne.

W roku 2006 dokonano wymiany stolarki okiennej i drzwiowej na łączną kwotę 93.100,70 zł. Nieruchomość uległa ulepszeniu, jej wartość księgowa wzrosła do 210.213,42 zł. Poniesione nakłady inwestycyjne stanowiły 79,50% wartości początkowej z dnia 1 stycznia 1999 r.

Starostwo - urząd obsługujący Powiat - zamierza sprzedać powyższą nieruchomość. Przedmiotowa działka stanowi zespół pałacowo-parkowy, objęty ochroną konserwatorską, nie jest jednak wpisany do rejestru zabytków. Pałac został sklasyfikowany jako budynek zbiorowego zamieszkania PKOB 1130. Budowa budynku została zakończona w 1846 r., a w 1916 r. miała miejsce jego przebudowa. W nieruchomości tej obecnie (od roku 1969) funkcjonuje dom pomocy społecznej, jednakże uchwałą Rady przyjęto program przewidujący jego wygaszenie. W stosunku do budynku pałacu nie przysługiwało dokonującemu dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W przedmiotowym zespole pałacowym znajduje się lokal mieszkalny wynajmowany przez dyrektora domu pomocy społecznej osobie prywatnej na cele mieszkaniowe za odpłatnością, która to czynność jest zwolniona od podatku na podstawie załącznika nr 4 do ustawy o podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Jaką stawkę podatku należy zastosować przy sprzedaży przedmiotowej działki zabudowanej pałacem.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług, dostawa budynków, budowli jest zwolniona od podatku, a sprzedaż nieruchomości będzie dokonana po pierwszym zasiedleniu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 2 pkt 6 cyt. ustawy, towarami są rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki, budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Według art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Stawka podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%. Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy przewidują dla niektórych towarów i usług stawki obniżone lub zwolnienie od podatku.

Na mocy art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a.

dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b.

pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Przez pierwsze zasiedlenie, stosownie do art. 2 pkt 14 ww. ustawy, rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

a.

wybudowaniu lub

b.

ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 10a powołanej ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem, że:

a.

w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b.

dokonujące ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

W przedmiotowej sprawie Starostwo zamierza sprzedać nieruchomość składającą się z działki gruntu oraz budynku - pałacu z 1846 r., stanowiącą zespół pałacowo-parkowy. Powiat przejął przedmiotową nieruchomość w wykonaniu przepisów prawa. Budynek został sklasyfikowany pod symbolem PKOB 1130 jako budynek zbiorowego zamieszkania. Od 1969 r. funkcjonuje w nim dom pomocy społecznej. Po przejęciu nieruchomości Powiat dokonał w budynku wymiany stolarki okiennej i drzwiowej, po której wartość budynku wzrosła (wydatki na ulepszenie stanowiły 79,50% wartości początkowej z dnia przejęcia nieruchomości).

Z wniosku wynika, że przejęcie mienia stanowiącego ww. nieruchomość nastąpiło z mocy prawa, m.in. na podstawie art. 55c ustawy z dnia 29 listopada 1990 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 1998 r. Nr 64, poz. 414 z późn. zm.). Należy zwrócić uwagę na treść art. 55e powyższej ustawy, zgodnie z którym powiat i miasto na prawach powiatu nie może, bez zgody wojewody, zmienić przeznaczenia i typu domu pomocy społecznej (...). Skoro - jak wskazano we wniosku - od 1969 r. do chwili obecnej w budynku mieści się dom pomocy społecznej, należy uznać, iż budynek od momentu przejęcia nieruchomości przez Powiat, stanowił powiatową placówkę opiekuńczą, a zatem co do zasady nie służył wykonywaniu czynności opodatkowanych. Wskazano ponadto, że w zespole pałacowym znajduje się lokal, wynajmowany osobie prywatnej na cele mieszkaniowe. Jest to czynność zwolniona od podatku, jako wymieniona w załączniku nr 4 do ustawy.

W przedmiotowym przypadku nie będzie miało - wbrew stanowisku Wnioskodawcy - zastosowania zwolnienie od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż mając na uwadze definicję pierwszego zasiedlenia (a dokładnie art. 2 pkt 14 lit. b), dostawa nieruchomości nastąpi przed pierwszym zasiedleniem.

Należy zatem rozważyć, czy zastosowanie znajdzie zwolnienie na mocy ust. 1 pkt 10a tegoż artykułu. W związku z tym, że nieruchomość została nabyta przez Powiat na mocy prawa, przy jej nabyciu nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego. Tym samym został spełniony pierwszy z warunków zawartych w tym przepisie (lit. a). Powiat poniósł jednakże wydatki na ulepszenie budynku przekraczające 30% jego wartości początkowej.

Warunek zawarty w treści ww. przepisu pod lit. b) umożliwia zastosowanie zwolnienia od podatku w dwóch przypadkach:

* gdy podatnik nie ponosił wydatków na ulepszenie budynku, w stosunku do których przysługiwało mu prawo do odliczenia podatku naliczonego albo

* gdy ponosił takie wydatki, ale były one niższe niż 30% wartości początkowej budynku.

Mając na uwadze, iż przedmiotowa nieruchomość funkcjonuje jako dom pomocy społecznej należy uznać, że służy on wykonywaniu czynności zwolnionych od podatku (usługi opieki społecznej). Poza jego przeznaczeniem na ww. cele, ma miejsce wynajem lokalu osobie prywatnej na cele mieszkaniowe. Czynność ta - jak wskazano - jest zwolniona od podatku. A zatem, o ile nie miały miejsca czynności opodatkowane wykonywane w tej nieruchomości, budynek pałacowy nie ma związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

W związku z powyższym, mając na uwadze powołane regulacje należy stwierdzić, iż zbycie przedmiotowego budynku objęte będzie zwolnieniem od podatku, stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o podatku od towarów i usług, jeśli w stosunku do wydatków poniesionych na ulepszenie budynku nie przysługiwało Powiatowi prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Zastosowanie w przedmiotowej sprawie ma art. 29 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, zgodnie z którym, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli, z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

W związku z powyższym, w przypadku możliwości zastosowania zwolnienia od podatku w stosunku do zbycia budynku (pod warunkiem, że nie są w nim wykonywane czynności opodatkowane), sprzedaż gruntu również podlegać będzie zwolnieniu od podatku.

Jednocześnie należy wskazać, że zgadzając się ze stanowiskiem Wnioskodawcy co do prawa do zastosowania zwolnienia od podatku przy dostawie przedmiotowej nieruchomości, ze względu na podanie błędnej podstawy prawnej do jego zastosowania, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania niniejszej interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na

wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87-100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl