ITPP2/443-277/09/AP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 czerwca 2009 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-277/09/AP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 31 marca 2009 r. (data wpływu 3 kwietnia 2009 r.), uzupełnionym pismem z dni 2 i 5 czerwca 2009 r. (data wpływu odpowiednio 5 i 12 czerwca 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku obowiązującej przy sprzedaży niezabudowanej działki - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 kwietnia 2009 r. złożono wniosek, uzupełniony pismem z dnia 2 czerwca 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku obowiązującej przy sprzedaży niezabudowanej działki.

W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniu, zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Z dniem 1 stycznia 1999 r. nieruchomość gruntowa niezabudowana, oznaczona geodezyjnie jako działka o numerze 35/15, stała się - z mocy prawa - mieniem Powiatu. Zostało to potwierdzone decyzją wojewody z dnia 30 września 2003 r.

Przejęcie nieruchomości nastąpiło na podstawie art. 60 ust. 1 i 3 ustawy z dnia 13 października 1998 r. ustawy - Przepisy wprowadzające ustawy reformujące administrację publiczną (Dz. U. Nr 133, poz. 872 z późn. zm.) oraz art. 147 ust. 1 ustawy z dnia 24 lipca 1998 r. ustawy o zmianie niektórych ustaw określających kompetencje organów administracji publicznej - w związku z reformą ustrojową państwa (Dz. U. Nr 106, poz. 668 z późn. zm.), w związku z art. 55c ustawy z dnia 29 listopada 1990 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 1998 r. Nr 64, poz. 414 z późn. zm.).

Zgodnie z planem zagospodarowania przestrzennego, który z dniem 31 grudnia 2003 r. stracił moc, jest ona zlokalizowana w części na terenie oznaczonym symbolem "BB ZRPO" - teren ośrodka produkcji gospodarki polowej, oraz na terenie oznaczonym "BB 1RPU" - teren urządzeń obsługi gospodarki polowej - istniejąca baza kółka rolniczego, adaptacja, sanitarna strefa ochronna, strefa "B" konserwatora zabytków.

Zgodnie z wypisem z rejestru gruntów sporządzonym 6 stycznia 2009 r., przedmiotowa działka figuruje pod symbolem "B" - jako tereny mieszkaniowe. Zgodnie ze studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania Gminy, przyjętym uchwałą Rady Miejskiej, działka powyższa położona jest na terenie Parku, na którym powinno się uwzględnić adaptację istniejącej zabudowy z możliwością modernizacji i rozbudowy w granicach istniejących siedlisk, przeciwdziałać dalszemu rozproszeniu sieci osadniczej poprzez zabudowę plombową w granicach wsi, zakaz lokalizowania zabudowy nierolniczej poza wyznaczonymi terenami rozwojowymi. Działka znajduje się w biocentrum i obszarze węzłowym o znaczeniu międzynarodowym, na terenie występowania ujęcia wody oraz w strefie ochrony konserwatorskiej na terenie parków zabytkowych.

Działka jest uznana za drogę dojazdową, nie jest zabudowana, ani utwardzona, a jedynie wyjeżdżona. Ponadto wskazano, iż służy ona jako droga dojazdowa do poszczególnych segmentów pawilonu, znajdującego się na działkach 35/12, 35/13 i 35/14. Starostwo zamierza sprzedać całą nieruchomość (obejmującą ww. działki oraz działkę 35/15 - stanowiącą drogę dojazdową). Wydzielenie przedmiotowej działki było zasadne celem sprzedaży poszczególnych segmentów pawilonu innym nabywcom wraz z udziałami w drodze dojazdowej. Kształt tej działki (wymiary 6,01 m x 99,50m), która przylega całą długością do sąsiedniej nieruchomości, uniemożliwia w przyszłości jej zabudowę.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Jaką stawkę podatku należy zastosować przy sprzedaży przedmiotowej działki.

Stanowisko Wnioskodawcy:

Zbycie przedmiotowej działki nastąpi łącznie ze zbyciem nieruchomości zabudowanej pałacem (działka 35/18) oraz nieruchomościami zabudowanymi pawilonem domu pomocy społecznej (działki nr 35/12, 35/13, 35/14). Działka stanowi drogę dojazdową i związana jest z obsługą komunikacyjną działek zabudowanych pawilonem. Niemożliwe jest inne jej przeznaczenie, jak również samodzielna sprzedaż, z uwagi na niekorzystny kształt. Wobec powyższego przy jej zbyciu należy zastosować zwolnienie od podatku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 2 pkt 6 cyt. ustawy, towarami są rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki, budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Według art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Stawka podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%. Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy przewidują dla niektórych towarów i usług stawki obniżone lub zwolnienie od podatku.

W stosunku do gruntów niezabudowanych ustawodawca wskazał jeden przypadek, w którym można zastosować zwolnienie od podatku. Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy, zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych, innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę.

W przedmiotowej sprawie Starostwo zamierza sprzedać nieruchomość gruntową niezabudowaną. Wskazano, iż zgodnie z wypisem z rejestru gruntów sporządzonym 6 stycznia 2009 r., działka figuruje pod symbolem "B" - jako tereny mieszkaniowe. Ponadto poinformowano, iż zgodnie ze studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania Gminy, przyjętym uchwałą Rady Miejskiej, działka znajduje się na terenach Parku, na którym powinno się uwzględnić adaptację istniejącej zabudowy z możliwością modernizacji i rozbudowy w granicach istniejących siedlisk, przeciwdziałać dalszemu rozproszeniu sieci osadniczej poprzez zabudowę plombową w granicach wsi. Aktualnie stanowi ona nie utwardzoną, ale wyjeżdżoną drogę dojazdową do sąsiednich działek, a jej kształt uniemożliwia zabudowę.

Należy zaznaczyć, iż zgodnie z art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (tekst jedn. Dz. U. z 2006 r. Nr 156, poz. 1118 z późn. zm.), droga stanowi budowlę. Ponadto - jak wskazano - przedmiotowa działka znajduje się na obszarze obejmującym możliwość zabudowy, oznacza to, że jest ona gruntem przeznaczonym pod zabudowę (drogą). W świetle powołanych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, sprzedaż ww. działki podlega opodatkowaniu stawką 22%, gdyż jako dostawa gruntu niezabudowanego, ale przeznaczonego pod zabudowę nie może korzystać ze zwolnienia od podatku.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania niniejszej interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87-100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl