ITPP2/443-273/13/PS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 czerwca 2013 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-273/13/PS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 15 marca 2013 r. (data wpływu 21 marca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia podstawy opodatkowania czynności wniesienia aportu składników majątkowych do spółki z o.o. - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 marca 2013 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia podstawy opodatkowania czynności wniesienia aportu składników majątkowych do spółki z o.o.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Od 2008 r. Gmina realizuje projekt pod nazwą "R.". Przewiduje, iż zakończenie realizacji inwestycji nastąpi w 2014 r. Na realizację przedmiotowego projektu Gmina otrzymała dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. W ramach projektu realizowane są trzy niezależne zadania:

1.

Budowa sieci kanalizacji sanitarnej i sieci wodociągowej od miejscowości M. do miejscowości Z. wraz z przebudową istniejącego kolektora tłocznego P. - M. Zadanie to polega na budowie sieci wodociągowej i kanalizacyjnej na terenach pozbawionych zbiorowego zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków.

2.

Budowa kanalizacji sanitarnej w P. w obrębie ulic: S., K., D., M., P., U., Ś., M., B., J., S., S., P., S., M. i W. Zadanie polega na budowie kanalizacji sanitarnej w powyżej wymienionych ulicach, które do tej pory pozbawione były zbiorowego systemu odprowadzania ścieków.

3.

Przebudowa z rozbudową miejskiej oczyszczalni ścieków w P. Zadanie polega na przebudowie i modernizacji linii technologicznych związanych zarówno z samym oczyszczaniem ścieków i przeróbką osadów powstałych w wyniku ich oczyszczania oraz na zwiększeniu przepustowości oczyszczalni w związku z rozbudową sieci i przyłączeniem nowych odbiorców.

W 2012 r. Gmina zakończyła realizację zadań określonych w punkcie 2 oraz w punkcie 3, zadanie określone w punkcie 1 nadal jest realizowane. W związku z realizacją całego projektu dokonuje pomniejszenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących realizację prac budowlanych. Ponieważ w 2012 r. zakończono realizację dwóch spośród trzech objętych projektem zadań inwestycyjnych, ma zamiar w 2013 r. przekazać wytworzone składniki majątku w formie aportu P. Sp. z o.o. Przekazane składniki majątku przedsiębiorstwo będzie wykorzystywało w całości do czynności opodatkowanych, tj. dostawy wody, odbioru i neutralizacji ścieków Z tego tytułu będzie miało prawo do pomniejszenia podatku należnego o naliczony wynikający z faktury wystawionej przez Gminę potwierdzającej transakcję wniesienia aportu. W związku z ww. zamiarem przekazania aportu Gmina rozpatruje następujący schemat postępowania oraz jego skutki publiczno-prawne:

* Gmina określi wartość aportu wnoszonego do spółki w postaci składników majątku wytworzonych w trakcie realizacji poszczególnych zadań na poziomie ich wartości wytworzenia netto (bez podatku od towarów i usług), tak ustalona wartość będzie odpowiadała w tym przypadku również wartości rynkowej składników majątku będących przedmiotem aportu.

* W kolejnym punkcie przewiduje się zawarcie pomiędzy Gminą, a P. Sp. z o.o. stosownej umowy wniesienia aportu, która będzie określała wartość aportu w wysokości netto, tj. bez podatku od towarów i usług, oraz precyzowała, iż w zamian za aport Gmina otrzyma udziały w Spółce odpowiadające wartości netto wnoszonego aportu. Umowa będzie zawierała również zapisy dotyczące rozliczenia podatku należnego z tytułu transakcji wniesienia aportu.

* P. zobowiąże się do zwrotu w określonym terminie Gminie całej kwoty podatku wynikającego z faktury dokumentującej transakcję wniesienia aportu.

Gmina przyjmie, iż podstawą opodatkowania aportu (wkładu niepieniężnego) będzie wartość netto wytworzonych składników majątku, równa sumie wszystkich faktur dokumentujących realizacje poszczególnych zadań inwestycyjnych, bez uwzględnienia naliczonego podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w świetle przedstawionego zdarzenia przyszłego postawą opodatkowania podatkiem od towarów i usług czynności wniesienia przez Gminę aportu do P. Sp. z o.o. będzie wartość netto wytworzonych składników majątku określona w umowie wniesienia aportu.

Zdaniem Wnioskodawcy, podstawę opodatkowania transakcji wniesienia aportu będzie wartość wytworzenia składników majątku netto, bez podatku od towarów i usług. Gmina stwierdziła, że zgodnie z brzmieniem art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21 art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii, o czym stanowi art. 2 pkt 6 ww. ustawy.

Na podstawie art. 29 ust. 1 ustawy, postawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Z treści wniosku wynika, że Gmina planuje wniesienie aportu w postaci wytworzonych składników majątkowych do P. Sp. z o.o., w zamian za udziały. Wartość aportu określi na poziomie wartości netto wytworzenia składników (bez podatku od towarów i usług), która będzie odpowiadała ich wartości rynkowej. Zawarta umowa będzie zawierała zapisy dotyczące rozliczenia podatku należnego z tytułu transakcji wniesienia aportu. P. zobowiąże się do zwrotu w określonym terminie całej kwoty podatku wynikającego z faktury dokumentującej transakcję wniesienia aportu. Gmina przyjmie, iż podstawą opodatkowania aportu będzie wartość netto wytworzonych składników majątkowych, równa sumie wszystkich faktur dokumentujących realizacje poszczególnych zadań inwestycyjnych, bez uwzględnienia naliczonego podatku od towarów i usług.

Z powyższego wynika, że transakcja będzie miała określoną cenę, tzn. w zamian za wniesiony aport Gmina otrzyma udziały o określonej wartości, odpowiadającej wartości wytworzenia składników majątkowych netto składników majątkowych oraz kwotę odpowiadającą wartości podatku od towarów i usług należnego w związku z wniesieniem aportu.

Mając na uwadze przedstawione zdarzenie przyszłe oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że skoro transakcja będzie miała ustaloną cenę (wartość wytworzenia netto składników majątkowych wnoszonych aportem oraz kwotę podatku, który wpłaci Spółka), Gmina wnosząc aport do spółki powinna ustalić podstawę opodatkowania tej czynności na podstawie art. 29 ust. 1 ustawy, jako kwotę należną z tytułu aportu ustaloną w ww. sposób, pomniejszoną o kwotę podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl