ITPP2/443-262/13/PS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 12 czerwca 2013 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-262/13/PS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 11 marca 2013 r. (data wpływu 19 marca 2013 r.), uzupełnionym w dniu 23 maja 2013 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wyłączenia z opodatkowania czynności wniesienia aportem zespołu składników majątkowych i niemajątkowych do spółki oraz braku obowiązku dokonania korekty podatku naliczonego przez wnoszącego aport - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 marca 2013 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 23 maja 2013 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wyłączenia z opodatkowania czynności wniesienia aportem zespołu składników majątkowych i niemajątkowych do spółki oraz braku obowiązku dokonania korekty podatku naliczonego przez wnoszącego aport.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Obecny model funkcjonowania firmy.

1.

Zasadniczym obszarem działalności jest szeroko rozumiana działalność usług transportowych, a także spedycyjnych. Przedsiębiorstwo istnieje na rynku polskim i międzynarodowym od 1989 r., współpracuje z wieloma firmami polskimi i zachodnioeuropejskimi.

2.

Jedynym właścicielem firmy jest Pan.

3.

Działalność firmy obejmuje usługi spedycyjne i zarobkowy transport towarów.

W celu ustrukturyzowania oraz nadania przejrzystości strukturom funkcjonującym w ramach przedsiębiorstwa, a w konsekwencji osiągnięcia wzrostu zyskowności i wartości firmy, zamierza Pan wyodrębnić jej części tak, aby wyszczególnić poszczególne elementy przedsiębiorstwa, dedykowane i ukierunkowane na prowadzenie określonego rodzaju działalności. W firmie wyodrębnione zostaną trzy elementy działalności: transport własny, zwany dalej "TW", transport leasingowy i dział spedycyjny, które będą posiadały własną hierarchiczną strukturę organizacyjną oraz własnych pracowników zarządzających. W pierwszym etapie zaplanowanej restrukturyzacji wyodrębniona zostanie zorganizowana część przedsiębiorstwa o nazwie "Transport Własny", dedykowana prowadzeniu działalności transportowej - świadczeniu usług transportowych własnymi samochodami ciężarowymi. Wyodrębnienie TW jest związane z faktem, iż jest to składnik przedsiębiorstwa, który posiada wystarczające i kompletne zaplecze do prowadzenia samodzielnej działalności. Fakt wyodrębnienia jednostki organizacyjnej w postaci TW, dedykowanej do realizacji działalności w zakresie świadczenia usług transportowych własnym taborem, będzie ustalone w regulaminie organizacyjnym, w ramach którego określone będą składniki materialne i niematerialne przypisane do działu. Działalność TW będzie prowadzona w oparciu o zorganizowany zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań i należności, wykorzystywanych w związku z realizowanymi zadaniami gospodarczymi. Są to w szczególności:

1.

ruchome środki trwałe niezbędne do prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie usług transportowych, tj. samochody ciężarowe, urządzenia biurowe, m.in. fax, sprzęt komputerowy używany przez pracowników, telefony stacjonarne i komórkowe, niezbędne do prawidłowego funkcjonowania TW,

2.

prawa, roszczenia i zobowiązania wynikające z umów z pracownikami,

3.

prawa, roszczenia i zobowiązania wynikające z bieżących umów zawieranych z TW, umożliwiające prowadzenie działalności transportowej,

4.

umowy ubezpieczeniowe,

5.

umowy w zakresie usług transportowych,

6.

umowy na dostawę mediów,

7.

środki pieniężne znajdujące się w kasie i na rachunku bankowym przypisane poszczególnym działom,

8.

prawa z zawartych umów-zleceń,

9.

zobowiązania wobec jednostek zaciągnięte w związku z funkcjonowaniem TW w celu wykonywania działalności - usług transportowych,

10.

zobowiązania wynikające z umów z pracownikami do zapłaty należnych wynagrodzeń wypłacanych z rachunku bankowego wyodrębnionego dla działu.

Brak nieruchomości w majątku działu TW nie wpłynie na funkcjonalne związki pomiędzy pozostałymi składnikami, które pozwalają na prowadzenie dotychczasowej działalności. Nieruchomości wykorzystywane do prowadzenia działalności gospodarczej działu można bowiem uzyskać w formie odpłatnego posiadania zależnego (wynajem, dzierżawa). Wyłączenie z masy majątkowej przedsiębiorstwa nieruchomości wykorzystywanych dla potrzeb prowadzenia działalności TW, która następnie będzie przedmiotem umowy najmu ze spółką K., do której wniesie Pan przedsiębiorstwo, nie pozbawia wydzielonego kompleksu majątkowego - na dzień wniesienia go aportem do spółki K. - cech zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Wartości niematerialne i prawne służące usługom transportowym, w szczególności licencje na wykonywanie międzynarodowego zarobkowego przewozu drogowego rzeczy, będą przypisane działowi TW na zasadzie użyczenia, której forma pozwala na wykonywanie działalności. Firma dokona również wyodrębnienia finansowego działu, które będzie przejawiało się w następujących płaszczyznach: zdarzenia gospodarcze będą ewidencjonowane w strukturze prowadzonej przez firmę sprawozdawczości księgowej w sposób umożliwiający identyfikację odrębnego spektrum aktywów i zobowiązań przypisanych do TW. Dodatkowo możliwe będzie przypisanie do niego w strukturze prowadzonej przez firmę sprawozdawczości księgowej poszczególnych kosztów i wydatków oraz przychodów, aby odzwierciedlić funkcje pełnione przez ww. dział. W tym celu firma opracuje wewnętrzne procedury określające zasady identyfikacji aktywów, pasywów, kosztów i przychodów przypisanych do tego działu. TW będzie miał przypisane koszty finansowe (w tym różnice kursowe) i operacyjne związane ściśle z wykonywaną przez siebie działalnością gospodarczą. W wykonywaniu powyższych procedur, dla działu będą sporządzane odrębne bilanse w formie uproszczonej oraz odrębne rachunki zysków i strat. Będzie on posiadał rachunki bankowe przypisane do jego działalności, własną ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych. W rezultacie ewidencja księgowa firmy będzie umożliwiała faktyczne zarządzanie zespołem składników majątkowych przypisanych do TW. W efekcie powyższych działań dojdzie do wyodrębnienia w ramach firmy ww. działu, zorganizowanego pod względem organizacyjnym, finansowym i funkcjonalnym w opisany wyżej sposób. Kompleksowa obsługa TW będzie realizowana przez:

* osobę zarządzającą - pełniącą wszelkie funkcje zarządcze,

* 15 kierowców wykonujących rzetelnie zlecenia transportowe zgodnie z zawartymi ustaleniami - umowami,

* 2 pracowników biurowych posiadających wiedzę i doświadczenie w zakresie prowadzenia ksiąg rachunkowych i zagadnień kadrowych.

W dalszym etapie restrukturyzacji wyodrębniony TW, obejmujący przypisane do niego składniki majątkowe (w tym zobowiązania) służące do działalności usługowej, zostanie wniesiony w drodze aportu do spółki K. Transakcja będzie obejmowała w szczególności następujące składniki materialne i niematerialne służące do wykonywania usług transportowych:

a.

aktywa trwałe takie jak:

* środki transportu,

* inne środki trwałe, w tym sprzęt komputerowy, niezbędne do prawidłowego funkcjonowania działu,

b.

wartości niematerialne i prawne służące TW, w szczególności licencje na wykonywanie transportu zarobkowego, a także licencje oprogramowania komputerowego,

c.

prawa i obowiązki (w tym należności i zobowiązania) wynikające z umów zawartych w związku z działalnością TW,

d.

środki pieniężne znajdujące się w kasie oraz prawa wynikające z umów rachunków bankowych - środki na rachunku przypisane do działu.

W związku z aportem, 18 pracowników działu zostanie przeniesionych do spółki K. na mocy art. 231 Kodeksu pracy, w ramach przejścia zakładu pracy. Po dokonaniu aportu w postaci TW zasadniczo nie nastąpi przerwa w wykonywaniu usług transportowych, praca toczyła się będzie normalnym trybem, za wyjątkiem kilkudniowego przestoju związanego z formalnościami z przerejestrowaniem samochodów ciężarowych. Do kontynuowania działalności firmy nie będzie konieczne nabycie dodatkowych aktywów. Wartość TW wnoszonego aportem zostanie określona z uwzględnieniem jego zorganizowanego charakteru. Wartość udziałów otrzymanych od spółki K. będzie skalkulowana w oparciu o wartość działu, pomniejszona o wartość zobowiązań obciążających przedmiot aportu.

Pozostałe działania restrukturyzacyjne.

Funkcje, które pełni firma, inne niż będące przedmiotem działalności TW, pozostaną w firmie, tj. działalność spedycyjna i usługi transportowe taborem leasingowym.

W związku z powyższym, w uzupełnieniu wniosku, zadano następujące pytania.

* Czy prawidłowe jest stanowisko, zgodnie z którym, przedstawiany w opisie zdarzenia przyszłego zespół składników materialnych oraz niematerialnych (w tym zobowiązań) wchodzący w skład TW będzie stanowił zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o podatku od towarów i usług.

* Czy prawidłowe jest stanowisko, zgodnie z którym, wniesienie aportem działu TW do spółki K. w zamian za jej udziały nie podlega opodatkowaniu na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy.

* Czy prawidłowe jest stanowisko, zgodnie z którym, wniesienie aportem działu TW do spółki K. w zamian za jej udziały, pozostanie bez wpływu na prawo firmy do odliczenia podatku i jako podmiot wnoszący aport w postaci zorganizowanej części przedsiębiorstwa, nie będzie zobowiązany do dokonania ewentualnej korekty podatku naliczonego.

Zdaniem Wnioskodawcy, przedstawiony w opisie zdarzenia przyszłego zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązania) wchodzących w skład działu TW będzie stanowił zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o podatku od towarów i usług. Stwierdził Pan, że zgodnie z tym artykułem, przez zorganizowaną część przedsiębiorstwa rozumie się organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącej firmie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania. Podniósł Pan, iż wydzielona część firmy spełnia warunki określające status zorganizowanej części firmy, a mianowicie, stanowi zespół składników materialnych i niematerialnych, jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniona w istniejącej firmie, jest przeznaczona do realizacji określonych zadań gospodarczych, jest funkcjonalnie wyodrębniona i mogłaby stanowić niezależne przedsiębiorstwo realizujące zadania gospodarcze. Spełnia wszelkie przesłanki, aby określić dział TW jako zorganizowaną część przedsiębiorstwa. Podkreślił Pan, iż zgodne z przedstawionym zdarzeniem przyszłym, przedmiotem wkładu będą wszystkie niezbędne aktywa i pasywa umożliwiające prowadzenie i kontynuowanie wyodrębnionej działalności TW.

Pana zdaniem, w analizowanej sytuacji wniesienie aportem działu do spółki K. w zamian za udziały nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 6 pkt 1 ww. ustawy. Wskazał Pan, iż z opodatkowania ustawodawca wyłączył czynności określone w art. 6 ustawy. W konsekwencji planując wniesienie aportem zorganizowanej części przedsiębiorstwa analizie trzeba poddać art. 6 ustawy, zgodnie z jego przepisami nie stosuje się go do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub jej zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Uważa Pan, że po wniesieniu aportem działu TW do spółki K. w zamian za jej udziały nie będzie zobowiązany do dokonania korekty podatku naliczonego, bowiem art. 91 ust. 9 ustawy skutkuje wyłączeniem obowiązku dokonania korekty po stronie zbywcy. W szczególności bez wpływu na wcześniejsze odliczenia podatku naliczonego przez zbywcę pozostaje fakt, że składniki majątkowe wchodzące w skład przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części, zbywane są w ramach transakcji wyłączonej z zakresu stosowania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Podsumowując wskazał Pan, że wniesienie działu TW aportem do spółki K., w zamian za jej udziały, będzie stanowiło zbycie zorganizowanej części przedsiębiorstwa, w związku z czym na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy nie będzie podlegało opodatkowaniu. Jednocześnie, w świetle art. 91 ust. 9 ustawy, nie będzie zobowiązany do dokonania ewentualnych korekt podatku naliczonego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii, o czym stanowi art. 2 pkt 6 ww. ustawy.

Stosownie do postanowień art. 6 pkt 1 ustawy, przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Pojęcie "transakcja zbycia" należy rozumieć w sposób zbliżony do terminu "dostawa towarów" w ujęciu art. 7 ust. 1 ustawy, tzn. "zbycie" obejmuje wszelkie czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania przedmiotem jak właściciel, np. sprzedaż, zamianę, darowiznę, przeniesienie własności w formie wkładu niepieniężnego, czyli aportu.

Ze względu na szczególny charakter przepisu art. 6 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, winien on być interpretowany ściśle, co oznacza, że ma zastosowanie wyłącznie w przypadku zbycia (a zatem wszelkich czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel) przedsiębiorstwa (w rozumieniu Kodeksu cywilnego) lub zorganizowanej jego części, zdefiniowanej w art. 2 pkt 27e ustawy.

Przepis art. 2 pkt 27e ustawy o podatku od towarów i usług stanowi, że pod pojęciem zorganizowanej części przedsiębiorstwa rozumie się organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Podstawowym wymogiem dla uznania, że transakcja dotyczy zorganizowanej części przedsiębiorstwa jest więc to, aby stanowiła ona zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań). Kolejnym warunkiem jest wydzielenie tego zespołu w istniejącym przedsiębiorstwie. Wydzielenie to ma zachodzić na trzech płaszczyznach: organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej (przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych).

Wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa ma swoje miejsce w strukturze organizacyjnej podatnika jako dział, wydział, oddział, itp. Przy czym w doktrynie zwraca się uwagę, że organizacyjne wyodrębnienie powinno być dokonane na bazie statutu, regulaminu lub innego aktu o podobnym charakterze.

Wyodrębnienie finansowe nie oznacza samodzielności finansowej, ale sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Ponadto wymagane jest, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa mogła stanowić potencjalne, niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze, których realizacji służy w istniejącym przedsiębiorstwie. Powyższe oznacza, że przez zorganizowaną część przedsiębiorstwa można rozumieć wyłącznie tę część przedsiębiorstwa, która jest przede wszystkim wyodrębniona organizacyjnie, ale także posiada wewnętrzną samodzielność finansową.

Zatem, aby w rozumieniu przepisów podatkowych, określony zespół składników majątkowych mógł zostać uznany za zorganizowaną część przedsiębiorstwa, nie jest wystarczające jakiekolwiek zorganizowanie masy majątkowej, ale musi się ona odznaczać pełną odrębnością niezbędną do samodzielnego funkcjonowania w obrocie gospodarczym.

Zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą więc składniki, będące we wzajemnych relacjach takich, by można było mówić o nich jako o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego.

Oznacza to, że zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest sumą poszczególnych składników, przy pomocy których będzie można prowadzić odrębny zakład, lecz zorganizowanym zespołem tych składników, przy czym punktem odniesienia jest tutaj rola, jaką składniki majątkowe odgrywają w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa (na ile stanowią w nim wyodrębnioną organizacyjnie i funkcjonalnie całość).

Reasumując, na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług mamy do czynienia ze zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa, jeżeli spełnione są łącznie następujące przesłanki:

1.

istnieje zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania,

2.

zespół ten jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie,

3.

składniki te przeznaczone są do realizacji określonych zadań gospodarczych,

4.

zespół tych składników mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące ww. zadania gospodarcze.

Zaznaczenia wymaga, iż definicja zorganizowanej części przedsiębiorstwa zawarta w przepisie art. 2 pkt 27e ustawy, nie jest definicją samoistną, lecz należy rozpatrywać ją m.in. w kontekście uregulowań art. 6 pkt 1 ustawy, który wyłącza z opodatkowania podatkiem od towarów i usług zbycie składników majątkowych i niemajątkowych uprzednio wyodrębnionych organizacyjnie i finansowo w istniejącym przedsiębiorstwie, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, nie dotyczy zaś zbycia poszczególnych składników majątkowych przedsiębiorstwa.

Zgodnie z art. 19 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U.UE.L.347 str. 1 z późn. zm.), w przypadku przekazania, odpłatnie lub nieodpłatnie lub jako aportu do spółki całości lub części majątku, państwa członkowskie mogą uznać, że dostawa towarów nie miała miejsca i że w takim przypadku osoba, której przekazano towary, będzie traktowana jako następca prawny przekazującego. W przypadkach gdy odbiorca nie podlega w pełni opodatkowaniu, państwa członkowskie mogą przedsięwziąć środki niezbędne w celu uniknięcia zakłóceń konkurencji. Mogą także przyjąć wszelkie niezbędne środki, aby zapobiec uchylaniu się od opodatkowania lub unikaniu opodatkowania poprzez wykorzystanie przepisów niniejszego artykułu.

Z powyższego przepisu wynika, że wprowadza on, tak samo jak ma to miejsce w ustawie o podatku od towarów i usług, możliwość wyłączenia z zakresu opodatkowania przekazania całości lub części majątku przedsiębiorstwa.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 91 ust. 1 ustawy, po zakończeniu roku, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1, jest on obowiązany dokonać korekty kwoty podatku odliczonego zgodnie z art. 90 ust. 2-10, z uwzględnieniem proporcji obliczonej w sposób określony w art. 90 ust. 2-6 lub 10 lub przepisach wydanych na podstawie art. 90 ust. 11 i 12, dla zakończonego roku podatkowego.

Na podstawie ust. 2 powołanego wyżej artykułu, w przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15 000 zł, korekty, o której mowa w ust. 1, podatnik dokonuje w ciągu 5 kolejnych lat, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów - w ciągu 10 lat, licząc od roku, w którym zostały oddane do użytkowania. Roczna korekta w przypadku, o którym mowa w zdaniu pierwszym, dotyczy jednej piątej, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów - jednej dziesiątej kwoty podatku naliczonego przy ich nabyciu lub wytworzeniu. W przypadku środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, których wartość początkowa nie przekracza 15 000 zł, przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio, z tym że korekty dokonuje się po zakończeniu roku, w którym zostały oddane do użytkowania.

W myśl art. 91 ust. 9 ustawy, w przypadku transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa korekta określona w ust. 1-8 jest dokonywana przez nabywcę przedsiębiorstwa lub nabywcę zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że w ramach reorganizacji zamierza Pan wyodrębnić części prowadzonego przedsiębiorstwa tak, aby wyszczególnić poszczególne elementy przedsiębiorstwa dedykowane i ukierunkowane na prowadzenie określonego rodzaju działalności. Wyodrębnione zostaną trzy elementy działalności: transport własny, transport leasingowy i dział spedycyjny, które będą posiadały własną hierarchiczną strukturę organizacyjną oraz będą posiadały własnych pracowników zarządzających. Fakt wyodrębnienia jednostki organizacyjnej dedykowanej do realizacji działalności w zakresie świadczenia usług transportowych własnym taborem będzie ustalony w regulaminie organizacyjnym, w którym określone będą składniki materialne i niematerialne przypisane do działu. Jego działalność będzie prowadzona w oparciu zorganizowany zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań, należności, wykorzystywanych w związku z realizowanymi zadaniami gospodarczymi. Do działu nie zostanie alokowana nieruchomość. Kompleksowa obsługa TW będzie realizowana przez osobę zarządzającą - pełniącą wszelkie funkcje zarządcze, 15 kierowców wykonujących rzetelnie zlecenia transportowe zgodnie z zawartymi ustaleniami - umowami, 2 pracowników biurowych posiadających wiedzę i doświadczenie w zakresie prowadzenia ksiąg rachunkowych i zagadnień kadrowych.

Mając na uwadze przedstawione zdarzenie przyszłe oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że o ile w momencie przekazania - na co wskazuje treść wniosku - wyodrębniona część przedsiębiorstwa posiadać będzie cechy wymienione w art. 2 pkt 27e ustawy o podatku od towarów i usług, to będzie stanowić zorganizowaną część przedsiębiorstwa i czynność jej wniesienia do spółki, na podstawie art. 6 ust. 1 ww. ustawy, będzie wyłączona z opodatkowania tym podatkiem. Jednocześnie należy wskazać, iż zgodnie z art. 91 ust. 9 ustawy, nie będzie Pan zobowiązany dokonać korekty podatku naliczonego, odliczonego w związku z nabyciem towarów i usług wchodzących w skład przedmiotowej części przedsiębiorstwa.

Ponadto należy podkreślić, iż niniejsza interpretacja została wydana w oparciu o przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe, co oznacza, iż w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl