ITPP2/443-261/11/MD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 9 maja 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-261/11/MD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 17 lutego 2011 r. (data wpływu 21 lutego 2011 r.), uzupełnionym w dniu 22 kwietnia 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizowanym projektem - jest prawidłowe

UZASADNIENIE

W dniu 21 lutego 2011 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 22 kwietnia 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizowanym projektem.

W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniu zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Od miesiąca kwietnia 2010 r. Gmina realizuje projekt. Projekt współfinansowany jest ze środków Unii Europejskiej z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Działania 8.1.2 Lokalna infrastruktura wspierająca rozwój gospodarczy Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa na lata 2007-2013. We wniosku o dofinansowanie powyższego projektu Gmina złożyła oświadczenie, iż podatek od towarów i usług będzie kosztem kwalifikowanym.

Głównym celem projektu jest efektywne i zrównoważone wykorzystanie potencjału kulturowego dla zwiększenia jej lokalnej atrakcyjności turystycznej, gospodarczej i osiedleńczej, poprzez rewitalizację obszaru starego miasta z jednoczesnym nadaniem mu nowej funkcji kulturalno-turystycznej, tworząc produkt turystyczny "Pocztówka". Zabytkowy układ urbanistyczny pozyska nową nawierzchnię, elementy małej architektury, oświetlenie, zieleń, fontannę, infokioski, figurę, miniatury wizualizujące obiekty zabytkowe.

Działania projektowe zrealizowane do chwili obecnej objęły:

* opracowanie dokumentacji projektowo-technicznej i studium wykonalności projektu,

* przeprowadzenie badań archeologicznych,

* wykonanie części robót budowlanych: robót nawierzchniowych jezdni, chodników, miejsc postojowych, wykonanie fontanny, montaż elementów małej architektury: lampy oświetleniowe, słupki elektryczne, kosze na śmieci, kwietniki, ławki,

* pełnienie nadzoru inwestorskiego nad realizacją projektu,

* promocję projektu (produkcja i emisja spotu telewizyjnego i filmu promocyjnego, produkcja i emisja spotu radiowego, produkcja wektorowego fotorealistycznego modelu Rynku w 3D, publikacja artykułów i informacji prasowych, wydanie i kolportaż ulotek i plakatów promocyjnych),

* zakup usług ksero, bindowania, zakup dzienników budów, zakup map i wypisów z rejestru gruntów.

Dalsze prace w projekcie obejmą:

* kontynuację robót budowlanych (w zakresie obejmującym roboty wykonane do tej pory) oraz montaż miniatur zabytków, montaż tablic informacyjnych, infokiosków,

* kontynuację usługi pełnienia nadzoru inwestorskiego nad realizacją projektu,

* kontynuację promocji projektu (wydanie broszur informacyjnych, emisję spotu promocyjnego filmowego, wykonanie i montaż tablic pamiątkowych, organizację konferencji podsumowującej projekt),

* zakup usługi projektowania, wykonania i montażu figury,

* zakup usług w zakresie promocji produktu turystycznego "Pocztówka" obejmującej bezpłatnie rozprowadzane: pocztówki ze zdjęciami zrewitalizowanego obszaru, wielojęzyczną płytę multimedialną ze starymi fotografiami, znaczki-przypinki, dętki - monety,

* zakup usług szkoleniowych (bezpłatne dla jego uczestników szkolenie).

Na obszarze Rynku objętym działaniami rewitalizacyjnymi zaplanowano w ramach projektu wydzierżawienie miejsc przeznaczonych pod ogródki gastronomiczne, przy czym łączna wielkość dzierżawionej powierzchni nie będzie ulegać zmianie. Ponadto Gmina planuje utrzymanie w obrębie Rynku funkcjonującej obecnie strefy płatnego parkowania.

Do dnia złożenia wniosku o interpretację, w związku z realizacją projektu nie wystąpiła w Gminie sprzedaż opodatkowana, a jedynie sprzedaż zwolniona od opodatkowania, z tytułu uzyskania dochodów ze strefy płatnego parkowania, jak również sprzedaż wyłączona z opodatkowania, z tytułu dochodów z kar za nieuiszczanie opłaty za parkowanie w ww. strefie.

W związku z powyższym, w uzupełnieniu wniosku, zadano następujące pytanie.

Czy Gminie - jako czynnemu podatnikowi podatku od towarów i usług - przysługuje odliczenie podatku od towarów i usług z otrzymanych faktur, dotyczących realizowanego projektu proporcjonalnie do wydzierżawionej powierzchni objętej projektem, stosując proporcję do każdej z tych faktur, dotyczących rewitalizacji Rynku Miasta i przyległych ulic.

Zdaniem Wnioskodawcy - przedstawionym w uzupełnieniu do wniosku - w związku z tym, że planuje odpłatnie wydzierżawiać część płyty Rynku Miasta objętej projektem rewitalizacji, zakupy związane z ww. projektem będą związane z czynnością opodatkowaną. Wobec powyższego Gmina stoi na stanowisku, iż przysługuje Jej odliczenie podatku od towarów i usług z otrzymanych faktur w proporcji, która dotyczyć będzie wydzierżawionej powierzchni, przeznaczonej na ogródki gastronomiczne, do powierzchni ogółem objętej projektem.

Gmina podkreśliła, że skoro na podstawie otrzymanych faktur VAT istnieje możliwość przyporządkowania wydatków związanych z ww. projektem, to nie ma potrzeby stosowania przepisu art. 90 ustawy o podatku od towarów i usług, który byłby nieadekwatny do stanu faktycznego. Gmina bowiem w ramach prowadzonej działalności i realizowanych zadań nie może wycenić części wykonywanych przez siebie czynności (np. wydawanie decyzji, pobór podatków i opłat lokalnych).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą - w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z powyższego przepisu wynika, że przedmiotowe prawo, nie mając bezwarunkowego charakteru, przysługuje wyłącznie podatnikowi podatku od towarów i usług, występującemu w takim charakterze, przy czym podatek naliczony winien dotyczyć zakupów towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności opodatkowanych. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który związany jest z transakcjami opodatkowanymi, realizowanymi przez podatnika.

Przepisy art. 88 ustawy przewidują sytuacje, w których podatnikowi nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług, pomimo tego, że spełnione są generalne przesłanki upoważniające go do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Wyrazem ścisłej zależności między uprawnionym odliczeniem podatku naliczonego, a wykonywaniem czynności opodatkowanych są regulacje zawarte w art. 90 ustawy, które w sposób technicznoprawny uzupełniają generalną zasadę wyrażoną w wyżej cyt. art. 86 ust. 1 ustawy.

I tak, zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10 (ust. 2 tego artykułu).

W momencie nabycia towarów lub usług podatnik powinien dokonać kwalifikacji wydatków do określonych rodzajów sprzedaży, z którymi zakupy te są związane. Najistotniejszym bowiem warunkiem, umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego, jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. W przypadku zakupów, których nie można jednoznacznie przypisać tylko do określonego rodzaju działalności (opodatkowanej, zwolnionej lub niepodlegającej opodatkowaniu), podatnikowi nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego zawartego w cenie ich zakupu w pełnym zakresie, lecz w takiej części, w jakiej zakupy te wiążą się z czynnościami opodatkowanymi.

Dodać należy, że czynności niepodlegające opodatkowaniu nie są w ogóle objęte regulacją ustawy o podatku od towarów i usług. W rezultacie odliczanie podatku naliczonego związanego z tymi czynnościami stanowiłoby nieuprawnione rozszerzenie zakresu stosowania ustawy na sferę, której ta ustawa w ogóle nie dotyczy.

W myśl art. 90 ust. 3 ustawy, proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Zgodnie z ust. 4 tego artykułu, proporcję, o której mowa w ust. 3, określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej.

Ze zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku wynika, że Gmina (czynny podatnik podatku od towarów i usług) realizuje projekt dotyczący rewitalizacji Rynku Miasta. Na części obszaru objętego działaniami rewitalizacyjnymi zaplanowano wydzierżawienie miejsc przeznaczonych pod ogródki gastronomiczne, przy czym łączna wielkość dzierżawionej powierzchni nie będzie ulegała zmianie. Ponadto Gmina planuje utrzymanie w obrębie Rynku funkcjonującej obecnie strefy płatnego parkowania.

Na tym tle Gmina powzięła wątpliwość dotyczącą prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z zakupów dokonywanych w ramach ww. projektu, według przejętej przez nią metody.

Mając na uwadze przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe oraz powołane regulacje ustawy o podatku od towarów i usług, w tym przede wszystkim treść art. 86 ust. 1 ustawy, należy stwierdzić, że Gminie będzie przysługiwało prawo do odliczenie podatku naliczonego przy ww. zakupach, w zakresie w jakim będą one związane ze sprzedażą opodatkowaną, o ile nie wystąpią przesłanki wyłączające to prawo określone w art. 88 ustawy. Jednocześnie należy wskazać, że o ile - jak wskazano we wniosku - Gmina poprzez przyjętą metodę, jest w stanie wyodrębnić całość lub część kwot podatku naliczonego, która związana będzie wyłącznie ze sprzedażą opodatkowaną (dzierżawą miejsc przeznaczonych pod ogródki gastronomiczne), a metoda ta jest rzetelna, wiarygodna i uwzględnia fakt, iż część zakupów nie będzie miała związku ze sprzedażą opodatkowaną, to nie musi stosować zasad wynikających z art. 90 ustawy o podatku od towarów i usług.

Jednocześnie należy wskazać, że metoda, którą zamierza zastosować Gmina będzie mogła podlegać ocenie w toku ewentualnego postępowania podatkowego prowadzonego przez właściwy organ podatkowy pierwszej instancji.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl